Pontosan három évvel ezelőtt számolhattunk be az Autó-Motor hasábjain a jugoszláviai Zastava cég által gyártott Yugo 45/A és 55/A típusjelű kocsikról. Az azóta eltelt idő során már néhány közlekedik útjainkon. Nem lett közkedvelt, hiszen árfekvése meglehetősen magas. Ezzel szemben a Yugo 55/A – ezt ismertük meg – messze nem produkált olyan használati értéket, amit elvártunk vagy elvárhatnánk tőle. Az új Yugo Florida kárpótolni fogja majd a fent említett hiányosságokat, hiszen teljesen új konstrukciót fejlesztett ki a Zastava gyár, amely távolról sem hasonlít elődeire. Meglepően szép karosszériába „öltözött” fel az elsőkerék-meghajtású, ötajtós, ötszemélyes jármű, amelynek 52 kW-os (70 LE) teljesítményű a motorja. Néhány napig alkalmunk nyílt arra, hogy megismerkedjünk, barátkozzunk az igen jó tulajdonságokkal felruházott autóval. Az ez idő alatt összegyűjtött tapasztalatokat – kedvezőt és kedvezőtlent egyaránt – csokorba foglalva ismertetjük. Kezdjük a műszaki paraméterekkel.

A motor
A négyhengeres, vízhűtéses, soros elrendezésű belsőégésű Otto-motor műszaki paraméterei a következők:
– a motor összlökettérfogata: 1372 cm3
– a hengerek furatátmérője: 80,5 mm
– a hengerek lökethossza: 67,4 mm
– a kompresszió-végnyomás: 9,2
– maximális teljesítmény: 52 kW (70 LE)
– maximális forgatónyomaték: 106 Nm
– a karburátor típusa: Weber 32/34 TLDE 4
– gyújtás sorrendje: 1-3-4-2
– előgyújtás mértéke a felső holtpont előtt: 10 fokkal
A motorba szerelt gyújtógyertya FE 65 CPR jelű (Bosna gyártmányú). Ez megegyezik az F7 LCR jelű Marelli, vagy a WR7 DC jelű Bosch, vagy az RN9 YC jelzésű Champion gyártmányú gyújtógyertyákkal. A motor a kocsi orr-részében helyezkedik el, menetirányra merőlegesen. A motorháztető felnyitását követően megállapítható, hogy az egyes szerkezeti elemekhez könnyen hozzáférhetünk. Az autó elektromos háztartását 45 amperórás akkumulátor tárolja. A névleges hálózati feszültség 12 V. A motor 48 literes üzemanyagtartályból táplálkozik, amelybe 98-as oktánszámú motorbenzint kell tölteni.

Az erőátviteli berendezés
A jármű tengelykapcsolója egytárcsás, száraz konstrukciójú. A sebességváltómű öt előre- és egy hátrameneti fokozatú. Az előremeneteli sebességi fokozatok mindegyike szinkronizált. A kívánt sebességi fokozatok az osztott első ülések között elhelyezett botváltókarral kapcsolhatók. A tapasztalatok szerint a sebességi fokozatok mindegyike könnyedén kapcsolható. A sebességváltómű a differenciálművel közös bokszban foglal helyet, amibe 3,25 liter kenőanyag töltendő. A sebességváltóműtől a motor energiája az első kerekekre féltengelyen keresztül jut el.

A karosszéria
A karosszériát fémlemezből, sajtolással állították elő. Konstrukcióját tekintve önhordó, ami azt jelenti, hogy külön alvázszerkezete nincs. A kocsi első szélvédőjét, szükség esetén, nagyméretű ablaktörlő lapát törli. A hátsó szélvédőn szintén találunk ablaktörlő berendezést. Az üzemanyag betöltése a karosszéria jobb oldalán hátul történik. Mindkét lökhárító műanyagból készült. A hátsó lökhárító alatt a vontatás lehetőségét biztosító vonószem helyezkedik el. A karosszéria fényezésének minősége, az egyes elemek megmunkálása, a lemezélek illesztettsége gondos munkára utal. Az utastér öt személy és 50 kg tömegű csomag elhelyezését teszi lehetővé. A csomagtér térfogata bővíthető, hiszen a hátsó üléssor néhány mozdulattal pillanatok alatt rakodótérré alakítható. Az első üléssor osztott, míg a hátsó osztatlan kivitelben készült. Az első üléseken beépített biztonsági fejtámlákat helyeztek el, amelyek előre, illetve hátra állíthatók. Az ülések támlái dönthetők.

Az utastér fűtő- és szellőző berendezése – a szellőzés iránya – a műszerfalon levő szabályzókarral öt variáció szerint állítható a szabályzókar felett elhelyezett piktogrammok alapján. A műszerfal két szélén egy-egy nagyobb méretű, míg középen két kisebb méretű szellőzőnyílással szabályozható a beáramló levegő iránya és mennyisége. Az említetteken túlmenően a levegő beáramlása az első láblemezek felé és irányított, a műszerfal alatt. Az utastérbe jutó vagy az utastérben – mint zárt rendszerben – keringtetett levegő hőmérséklete beállítókarral, fokozat nélkül, folyamatosan szabályozható. Az oldalajtók ablakai karral süllyeszthetők, illetve emelhetők. Az első üléseket automata biztonsági övekkel látták el.

A műszerfal jobb oldalán zárt kesztyűtartó található. A műszercsoport elhelyezkedése ízléses. Az egyes üzemi jellemzőket jelző eszközök jól áttekinthetők. A műszercsoport bal oldalán helyezkedik el a kerek, analóg kijelzésű fordulatszámmérő műszer, amely 7000 ford/perc méréshatárig mér. Ettől balra lent az olajnyomásjelző, ez alatt a hűtővíz hőmérsékletét mutató műszerek foglalnak helyet. Az autó sebességét jelző, valamint a megtett km-t számláló műszer a jobb oldalon informálja a gépkocsi vezetőjét a pillanatnyi üzemi állapotról. A sebességmérő 180 km/óra méréshatárig kalibrált. A műszerfal jobb szélén a kocsi kicsinyített, felülnézeti rajza látható. Az ábra feltűnő módon, pozícióhelyesen jelzi az esetleg nyitva felejtett ajtót vagy ajtókat, valamint a fényjelző berendezések működését.

Az egyes elektromos berendezések kapcsolói a jobb és a bal oldalon függőleges sorban, szimmetrikusan elhelyezett kapcsolókkal működtethetők. Az acélszürke műanyag műszerfalat a harmonikusan lekerekített forma jellemzi. Az egyes kapcsolóelemek, irányító eszközök és pedálok kényelmesen elérhető távolságban helyezkednek el. Határozottan érezhető, hogy az autó konstruktőrei nagy körültekintéssel, az ergonómiai követelményrendszert figyelembe véve tervezték. Az utasteret, vagyis a vezető kényelmét mint elsőrendű szempontot vették különösen figyelembe.

A Florida főbb geometriai méretei, lényegesebb tömegadatai a következők:
– a jármű teljes hossza: 3932 mm
– teljes szélessége: 1658 mm
– magassága: 1410 mm
– a tengelyek távolsága: 2500 mm
– a nyomtávolság elöl:1400 mm
– a nyomtávolság hátul: 1395 mm
– az autó össztömege: 910 kg
– terhelhetősége: 5 személy+50 kg

A futómű
A mellső kerekek független felfüggesztésűek, a rugózás tekercsrugós. Az első futómű lengéscsillapítói a tekercsrugók geometriai középvonalában helyezkednek el. A hátsó kerekek „merev” felfüggesztésűek, a rugózást szintén tekercsrugók látják el. A hátsó kerekeknél hidraulikus lengéscsillapítók találhatóak. Az autó hidraulikus fékberendezése kétkörös, szervo rásegítővel. A sodrott acélhuzalú rögzítőfék a hátsó kerekekre hat.

Általános értékelés
A Yugo Florida meglepően tetszetős kivitelű autó. A karosszéria és az utastér kidolgozása minden igényt kielégít. Sajnálatos, hogy a funkcionáló részegységek egyes elemei „gyengének” bizonyultak. A rövid távú futópróba során megismerhettük a kocsi gyenge pontjait. A motor ez ideig két esetben hibásodott meg. Az igazán jó kinézésű szellőztetőberendezés az utastérben lecsapódó párát az üvegek belső felületéről csak több-kevesebb sikerrel tünteti el. Továbbá a mintakocsinál – nyilván egyedi jelleggel – a kerekek kiegyensúlyozatlanságát lehetett érezni, illetve kimérni. Az autó átlagos üzemanyag-fogyasztása 8,2 l/100 m volt. A jármű gyorsítóképessége és végsebessége is messze alul maradt az igen tetszetős kivitel szintje alatt. A kényesnek minősíthető jellemzőket a használati utasítás sajnálatos módon messze nagy ívben elkerüli. Ilyenek, mint a gépkocsi üzemanyag-fogyasztása; a motor megengedhető maximális olajfogyasztása; a menetdinamikai jellemzők (az elvárható gyorsítóképesség, végsebesség) a használati utasításban nem szerepelnek. Jogosan felmerül az a kérdés, hogy vajon a gyártó cég miért nem közölte ezeket az igen fontos, az üzemeltetés gazdaságosságára jellemző adatokat? Ezek az adatok, úgy nézi ki, hogy „tabunak” számítanak. De miért? Mindezek ellenére a Florida esetében olyan – a sorozatgyártás beindulásakor törvényszerűen jelentkező apróbb hibákkal rendelkező – kocsival ismerkedhettünk meg, amely tetszetős kivitelével elnyerte elismerésünket.

Várhegyi László
Kermi

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!