Végre-valahára! – sóhajtottunk, s hozzá megkönnyebbülten. Lépegetünk, előre. A távoli cél felé. Tiszta levegőt! Megnyugodtunk. Van már értelme katalizátort szereltetni a kocsiba. Elvégre nem csupán vámmentesen behozható, de adókedvezménnyel is jár a beépítése. No meg ólommentes benzinnel olcsóbb autózni, mint „extrával”. Akkor… akkor lássuk! Ide nekem a katalizátort kínálók listáját! Ide a medvét! Bocs… ez csak egy medvebocs?

A Wartburg taxi vezetője dühös. Nem is kicsit. Ő tulajdonképpen már nincs is, hiszen január 1-je óta nem taxizhatna kétüteművel. Zavaró apróság, hogy mégis teszti. És dühöng.
– Ne haragudjon, csak azért ültem be a kocsijába, mert különben biztosan nem állna szóba velem. Mitől ilyen bátor? Ha elkapja a rendőr, komoly bajba kerülhet.
– Mondja meg, mi a fenét csináljak? Épphogy megkeresem a családom eltartására valót, autócserére, motorcserére egy árva garasom sem marad. Hát hazardírozok. Ha elkapnak, kifizetem a bírságot.
– De ha egyszer lebukik, oda a rendszáma!
– Honnan tudja az a rendőr, hogy hányadszorra kapnak el?
– Nem a rendőr, a szabálysértési hatóság.
– Akkor is muszáj pénzt keresnem.
– Legalább katalizátort szereltessen a kocsira! Akkor a súlyadónak is csak a felét fizeti.
Nem idézem a választ. Nyomdafesték nem állná.
– Az egész országban nincs Wartburga szerelhető katalizátor. Az újságok, a rádió és a tévé zengedeznek, hogy így környezetvédelem, úgy kedvezmények, de egyik nagyeszű sem veszi észre, hogy a katalizátor felszerelését nem elég ösztönözni. Katalizátor is kellene hozzá.
Ki hitte volna…

Startpozíció: környezetvédő tüntetés a Mártírok útján. És nem volt egészen eredménytelen!
Startpozíció: környezetvédő tüntetés a Mártírok útján. És nem volt egészen eredménytelen!

Baj nincs, csak…
És valóban. Katalizátor nincs. Vagy ha van is, lehetetlen vállalkozás felszereltetni. Mert nincs minősítése. Tiszttelet a kivételnek. Ilyen is akad. De mennyiért? Barkasra van. A Spirál forgalmazza, szereli. Finn katalizátor. Kemira nevezetű. Apró szépséghibával érkezett: nem kétütemű járművekhez készült. Márpedig a Barkasnak éppen ez az alaphibája. Kétütemű. Mégis jó a szerkezet – a Közlekedéstudományi Intézet munkatársai átalakították, alkalmassá tették a nagyobb hőterhelés elviselésére. A Spirál megvásárolta a know-how-t; hol itt a baj? Baj nincs, csak…
A katalizátort kizárólagos joggal importálja egy kft. A Spirál „viszonteladó”. Ki-ki keresse meg az üzleten a maga tisztességes hasznát. Importőr, know-how tulajdonos és beszerelő szerviz. Hopp, máris 25-26 ezer forint, ha egyszerű felszerelésről van szó. Ha emellett még mondjuk valamit javítani is kell (gyújtás, stb.), már 30 ezer (plusz áfa).
De legalább létezik! A megrendeléstől számítva 4 héten belül már el is végezhető a munka. Az a munka, amely legfeljebb egynapos, de saját kockázatra nem tarthat raktáron katalizátorokat a szerviz. Nincs rá fedezetük. Lehetne olcsóbb? Persze hogy lehetne. De a kizárólagos importjog lehetetlenné teszi, hogy közvetlenül a gyártótól vásároljanak. Talán egy év múlva… ha akkorra egyáltalán marad szerelendő Barkas. Magángyanúm: marad.
Trabant? Ahhoz semmi. Talán később, ha a KTI gárdája valahogy azt a katalizátort is át tudja alakítani. Wartburg? Arra már több az esély. Készülőfélben. Minden bizonnyal a gyár elejére már lesz. Csak hát mennyiért? Minek?

Amíg nem lesz katalizátor… ártani nem használ
Amíg nem lesz katalizátor… ártani nem használ

Elég a „H”?
Négyüteműek. Keresem-kutatom a hirdetéseket. Az ember azt hinné, a rendelet(ek) megjelenése után tömegével jelentkeznek a vállalkozók, ajánlják magukat. És katalizátoraikat. Azokat a katalizátorokat, amelyeket sorra mutattak be, mint univerzális, minden autótípusra felszerelhető egységeket, amikor még nem jelentett mást, mint kiadást, ha az autós környezetvédő szeretett volna lenni. Most, hogy már – kevéssé ugyan, de valamelyest mégis – kezdené megérni, egyszerűen eltűnt a kínálat. Egy, csak egy vállalkozás van „ugrásra készen”. Az Electra International Rt. Ők a kanadai partner gyártmányát, a legtöbb „keleti” autótípushoz is alkalmazható hármas katalizátort ajánlják. Nem is észvesztő drágán, 16 800 Ft-ért (áfa nélkül ennyi, vagyis ezzel és a munkadíjjal együtt 20 ezer körül alakul az ár). A szerkezet amellett, hogy eleget tesz katalitikus feladatának, rendelkezik egy tulajdonsággal. Olyannal, amilyennel „vetélytársai” még nem. Minősített. Rajta van a „H” jelzés.
Ez elég. Elég kell legyen ahhoz, hogy az alkatrész beépítése „ne essen kifogás alá”. Azért az ellenőrzésnél megmérik a kipufogógáz szennyezőanyag-tartalmát, de legalább nem kell külön vizsgáztatni a kocsit. Vagy mégis? Budapesten, Borsod, Bács-Kiskun és Komárom-Esztergom megyében elegendő a „H” jelzés. Másutt?

Ha mindenütt troli lenne!! Erre nem kell katalizátor
Ha mindenütt troli lenne!! Erre nem kell katalizátor

Költségeskedés
Ha szőrszálhasogatóan jogszerű eljárásra törekednek, az egész katalizátor ügy adminisztratíve kiküszöbölhető. Csak alkalmazni kellene az összes rendeletet.
Egy: katalizátoros gépkocsira adókedvezmény jár, a súlyadó évi összegének csak a felét kell fizetnie annak, aki gyárilag vagy pótlólag felszerelt katalizátort tudhat autóján.
Kettő: autóra utólag felszerelni bármit lehet, ami nem oszt és nem szoroz a közlekedés biztonsága és környezetünk szennyezése szempontjából. A katalizátor viszont nagyon is „oszt”, tehát csak bizonyos feltételek megléte esetén szerelhető fel.
Három: először is a katalizátornak hazai minősítő vizsgálaton kell átesnie, s csak akkor lehet beépíteni, ha a részletes vizsgálaton jónak találtatott.
Négy: a beépítés, átalakításnak minősíthető, ezért elvégzéséhez – elvben – előzetes egyedi engedély szükséges. Az autós a katalizátorról valamint a beépítés módozatáról részletes dokumentációt készített, s ezt mellékeli az engedélykérelemhez.
Öt: ha az ominózus katalizátort felszereltetjük, majd a kocsit újra vizsgáztatjuk. Ahol esetleg az új szerkezeti elem tökéletes, ám a fényszóró, index, netán a kürt apró hibája miatt a forgalmi engedélyt nem hosszabbítják meg.
Összegzés: a külföldről behozott katalizátor ára mondjuk 500 DM, a katalizátorszerelés dokumentációja több ezer forint, a vizsgadíj is közel kétezer, az ismeretlen (vagy ismert, de itthoni minősítéssel nem rendelkező) katalizátor minősítő vizsgálata több százezer!

Mit mutat a műszer? Egy jól beállított motor elvben „tudja” ugyanazt, mint a katalizátoros, ha az érvényes magyar határértékeket nézzük
Mit mutat a műszer? Egy jól beállított motor elvben „tudja” ugyanazt, mint a katalizátoros, ha az érvényes magyar határértékeket nézzük

Minősítetten
Az ördög azért nem ilyen fekete. Mert azokra a katalizátorokra (a Spirál és az Electra Rt. kínálatára) a minősítő vizsgálatokat az érintett cégek kérték-rendelték meg, s az engedélyt (a „H” jelet”) megkapták. Néhány százezerrel tehát csökken a költség. Ugyanezeknél a cégeknél nincs szükség előzetes átalakítási engedélyre, sőt jobbára újbóli vizsgáztatásra sem. Habár ez a Barkasra nézve nem igaz, ott ugyanis vizsgáztatási kötelezettség igenis van. Csakhát jogilag nem „passzentos”. Bárkinek bármikor eszébe juthat, hogy mégis csak be kellene tartani a rendeleteket…
Azután itt a minősítés ügye. Ha „odakintről” vesz valaki katalizátort, elvben igenis csak akkor építtetheti be, ha a szerkezetet minősítik. Nem feltétlenül itthon, de hiteles, „kinti” minősítési dokumentációra feltétlenül igényt tart a szakhatóság. Mondjuk egy TÜV-vizsgálat anyagára. Honnan?
Ellenvetés: ne partizánkodjunk, ne hozzunk be mindenféle katalizátort, elégedjünk meg azzal, amit itthon kapni. Az biztosan jó, a „H” jel garancia a minőségre. Jó. De a garancia növeli a katalizátor árát. A hazai minősítésért ugyanis az importőrnek kell százezreket fizetnie, s ez az összeg beépül a végső árba. Miért nem lehet legalább ezekben az esetekben elfogadni a külföldi szakvéleményeket? Lehet. Sőt, talán el is fogadják. Azért a „talán”, mert az utóbbi időben több külföldi minősítés esetében is bebizonyosodott, hogy ott sem minden tökéletes. És nem minden leírt véleményes szentírás. Néhány „utánmérés” bebizonyította, hogy a szerkezet (szándékosan nem írom le, melyik) közel sem tudta produkálni azokat az értékeket, amelyeket produkált – a minősítés. Távol álljon annak gyanúja, hogy a bevizsgálók „tévedtek”. Inkább ott a baj, hogy szériában gyártva nem „hozta” a gyártó azokat az eredményeket, amelyeket a bemérésre átadott „darab” igenis tudott.

Mindaddig, míg nem lesz olcsóbb, az ólom mellett az anyagi ösztönzés is hiányzik belőle
Mindaddig, míg nem lesz olcsóbb, az ólom mellett az anyagi ösztönzés is hiányzik belőle

Majd lesz…
Ez azonban csak apró aggály. A minősítés ügye pillanatokon belül megoldódik, tekintettel igyekezetünkre, hogy az Európai Közösséghez tartozzunk. Ennek egy apró, de nem lebecsülhető követelménye ugyanis az, hogy a tagországok azonos normák szerint ellenőrizzenek, s egymás minősítő vizsgálatait szó (és ellenőrzés) nélkül elismerjék. S ezt az elvet óhajtja átültetni a gyakorlatba a Közlekedési Főfelügyelet is. Első lépésként azzal, hogy bekérik (külföldről) az ismert gyártók szerkezeteinek minősítéseit, s ha ilyen katalizátort hozna be magával valaki, mentesíthető a hazai minősítő vizsgálat alól. Majd. Ma még nem!
Ugyanígy megoldásra vár az újravizsgáztatási kötelezettség kérdésköre is. Mert a katalizátor önmagában nemigen tekinthető átalakításnak. Feltéve, ha a munka, a beépítés szakszerű. Ha ugyanis nem az, komoly bajokat okozhat – az autóba. Ilyesmire volt már példa… Baj ide, gond oda, a katalizátor-program kiterjesztését joggal várja minden fuldokolva gyalogló polgár.

Hacsak…
Ámde megint egy csakhogy… Vannak, akik állítják, s némi igazságuk lehet, hogy hiába a vámkedvezmény, hiába a „fél súlyadó”, gyakorlatilag nem sokat tettünk a környezetvédelemért. Ezek a hitetlen tamások azt vállalják, hogy ma sincs igazi ösztönző erő, öntudatból pedig csak nagyon kevesen fogják „katalizáltatni” kocsijukat. Merthogy még a legolcsóbb szerkezet ára is (beépítéssel) meghaladja a 20 ezer forintot, s ha „hozzápasszítjuk” ehhez a súlyadón megspórolható évi kb. 1000-1500 forintot, több mint 15 esztendő alatt „jön vissza” a befektetés. Ha pedig ez így van, márpedig így van, a katalizátor behozatala nem lesz üzlet a vállalkozóknak. Ha pedig nem üzlet, nem fognak behozni. Ha pedig nem fognak behozni, nem lesz értelme katalizátorprogramot emlegetni. Hacsak…
Megoldás azért van. Úgy hívják, állami támogatás. Hozzá a jelenleginél sokkalta nagyobb. S mi lehetne nagyobb támogatás, mint pl. az, ha az ólommentes benzin árát a többi alá csökkentenél? Netán más, apró „figyelmességgel” lepnék meg a katalizátoros autók tulajdonosait. Mondjuk behajthatnának olyan belvárosi területekre, ahová „hagyományos” autókkal nem lehet… Meglátjuk. Mert efféle tervek vannak. Bárcsak annyi, katalizátort kínáló cég lenne, mint ahány terv… Akkor taxisunknak sem kellene dühöngenie.

Ifj. Tóth György
Fotó: L. Szabó László

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!