Köd, eső és hideg volt eddig hű kísérője annak a nyolc Volgából és egy Sirály autóból álló autókaravánnak, amely június 2-án indult el Moszkvából, 28 szovjet békeharcossal, hogy bebarangolják fél Európát és hangos szóval hitet tegyenek a béke mellett. Erről beszélt a jegenyetermetű drámaíró, Vaszilij Zaharcsenko, az egyik Volga utasa, azon a baráti találkozón, amelyet a Hazafias Népfront és az Országos Béketanács hívott össze.
– Többünk is járt már Magyarországon – mondotta egyebek között -, de akkor a fasiszta háború üszkös romokká változtatta az önök városait. Most szívet-lelket örvendeztető látványt nyújtottak ezek a kivirult városok. Amerre elhaladt autóoszlopunk, mindenhol láttuk azokat az emlékműveket, amelyeket a dolgos magyar nép emelt azoknak a hősöknek, akik életüket adták a magyar nép szabadságáért. De ami ennél is felemelőbb volt: ezeken a barátságunkat szorosabbra fűző emlékműveken kivétel nélkül mindenhol friss virágok pompáztak! S ez a nép szeretetének spontán jelen.
A Népfront klubhelyiségében ismerkednek, barátkoznak a távolról érkezett és még távolabbra tartó szovjet békeharcos túraút résztvevői a magyar közéleti személyiségekkel, művészekkel, írókkal. Az ősz Kisfaludi Strobl Zsigmond, Kossuth-díjas szobrászművészünk perceken belül szívélyes eszmecserébe mélyed – francia nyelven – Vaszilij Zaharcsenkoval.
– Utunknak még első ötödénél sem tartunk – mondja a Moszkvai Béketanács túrabizottságának elnöke, Jevgenyij Kuscsev mérnök. – Eddig minden úgy gördült, ahogy azt a programunkba felvettük. Idén harmadszor kerül sor erre a túrára. Mint az előző ilyen útjainkat, az ideit is alaposan előkészítettük. A tapasztalat szerint 55 kilométeres óraátlaggal halad a konvojunk, beleszámítva a pihenőket és várakozásokat. Valóságban 70-80 kilométeres iramban robognak kocsijaink. A teljes útvonalat 38 nap alatt teljesítjük, ami 250-300 kilométeres napi átlagot jelent. De mert nemcsak utazunk, hanem egyes városokban több napot is töltünk, így például az önök fővárosában is, lesznek napi 5-600 kilométeres teljesítményeink is.
– Arra kíváncsi, mikért szerveztük meg a műszaki hibaelhárítást? Az utolsó kocsiban egy olyan társunk ül, aki mint szerelő sem hoz ránk szégyent. Ez alkalommal éppen a gorkij autógyár három munkása is velünk tart. Még valamit. Abban a sort záró kocsiban természetesen néhány alkatrészt is becsomagoltunk. Az első 2000 kilométert hagytuk magunk mögött, de eddig egy gumilyukadáson kívül semmi bajunk nem volt a kocsikkal, pedig ködben és esőben tettük meg utunk nagyobb részét. Természetesen ehhez az is szükséges, hogy a túra résztvevőinek ellátásáról is előre gondoskodjunk, programszerűen, amelyet lefektettünk írásban és amelyet minden társunk meg is kapott. Így tehát ha kocsihiba miatt lemaradna -, természetesen az utolsó kocsi kíséretében, – akkor a hiba elhárítása után felzárkózhatnak, mert pontosan tudják, hogy a továbbvonuló konvojt hol és mikor találják meg. A kocsik karbantartását pedig úgy szervezzük meg, hogy például előre megállapodtunk a budapesti, párizsi, valamint római szervizek helyében és időpontjában – mondotta Kuscsev mérnök.
Ennél a kis asztalnál ismerkedtünk meg a moszkvai Vízierőmű Főiskola tanárával, Elizaveta Moksanova mérnöknővel, aki férjével, a moszkvai Pravda szerkesztőjével, J. Vaszilijevvel együtt vesz részt a túrán. A fiatal mérnökasszony elmondotta, hogy férje egyik regénye, a „Riport a 21. századból” megjelent magyar nyelven is. Nekik ugyancsak egy Volgájuk van, és az bár már 1957 óta szolgálja a fiatal házasokat, nem ezzel jöttek, hanem „betársultak” Mihail Matyojev autógyári munkás kocsijába. Mire ezek a soros a nyomdába kerülnek, a kilenc SU országjelzésű autó Európa országútjain suhan, Bécs-Róma-Párizs-Berlin-Varsó irányában, és a sarló-kalapácsos piros zászlócskák, mint a béke hírnökeinek szimbolumai hirdetik az autók 28 utasán keresztül is a sok száz milliós béketábor vágyát, akaratát.
Rózsa György
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!