A Porsche cég kísérleti terepén, a Stuttgarttól 30 kilométerre fekvő Weissachban egy kecsesen megformált négyajtós limuzin szédületes tempóban, mintegy 180 km/óra sebességgel száguldja be a próbapályán a köröket. Ám ez a kis kocsi nem a Porsche legújabb modellje, hanem a 90-es évek Ladája, méghozzá 1,8 literes, négyhengeres, 108 lóerős (80 kW) motorral. A már szinte „szériaérett” modell a Lada Szamara következő generációját képviseli, és a stuttgarti sportkocsikonstruktőrök fejlesztik ki. Az 1991-es genfi szalonon a szovjetek már – 2110-es jelzőszámon – újdonságként szeretnék bemutatni.
A Lada gyár formatervezőinek főnöke, Valerij Szermuskin az új kocsi körvonalainak felvázolásánál már a nyugati példákhoz orientálódott, az új modell farrésze nagyon emlékeztet a Mercedes 300E-éra. Az ajtókilincsek süllyesztettek, a karosszéria oldalvást kecsesen ívelődik, a fényszórók elöl és hátul is plexiüveg mögött rejtőznek. A motor hűtőlevegője csak a lökhárító alatti felületen ömlik a motortérbe. Az oldalablakok lágyan domborúak és szinte észrevétlenül simulnak a karosszéria lemezébe. A motorháztető – a szerelvényekhez való könnyebb, kényelmesebb hozzáférhetőség miatt – szélesen kitárható. A lökhárítókat – a szokásos acéllemezek helyett – műanyagból állították elő. A lökhárítókkal építették egybe a légterelőket is.
Az új Lada már fémjelzi a legfejlettebb nyugati autótechnikát, műszaki paraméterei is ezt fejezik ki. Például a légellenállás értéke 0,30 és a 4,15 méter hosszú kocsi motorháztetője alá különféle, kitűnő teljesítményű motorokat építenek majd be. Így lesz:
– 1,1 literes, négyhengeres, 60 lóerőt (44 kW) teljesítő erőgép, amelynek átlagos fogyasztása 6,0 liter/100 km. A kocsi csúcssebessége 155 km/h;
– 1,4 literes, négyhengeres, 70 LE-s (52 kW) motor 100 kilométerenkénti hajtóanyag-felhasználása 7,0 liter. Az autó végsebessége 160-165 km/h;
– az 1,6 literes, ugyancsak négyhengeres motor 80 lóerős (59 kW), 7,5 literes hajtóanyag-fogyasztás mellett. A jármű végsebessége 170 km/h;
– a szuperverziót a Lada 2110-es modellnél azonban az 1,8 literes, 108 lóerőt (80 kW) kifejtő motor képviseli.
A 2110-es szériagyártás beindítása után az ős-Ladát – az egykori Fiat 124-esből kifejlesztett négyajtós autót – törlik a szovjet gépkocsigyártási programból. Manapság már az 1984 óta készülő Szamara jelenti a Togliatti gyár alapbázisát. A Szamara 2109-es típusút is már módosítják, javított változatát rövidesen – augusztustól – gyártani fogják. E változatnál a motorháztetőház már a lökhárítóig ér (a Ford Escortnál megismert módon), a farrész csapott lesz. Két éven át gyártják ezt a modellt, vagyis 1991 nyaráig; addig, amíg a teljesen új, korszerű 2110 típusú Lada Szamara hivatalosan meg nem jelenik a piacon. Ilyen sietős autómodell-”karbantartási” intézkedésekre a szovjet autóipar történetében még nem volt példa! Valentin Morozov autóipari miniszterhelyettes még azt is elárulta, hogy nemsokára a Lada Szamarát négykerék-meghajtású változatban is készítik majd. „Mi egy olyan építőszekrény-elven alapuló típussorozatot tervezünk, amely a legkülönbözőbb igényeknek megfelel” – jelentette ki Morozov. És a tervezés, fejlesztés a Porsche segítségével történik. A patinás stuttgarti autógyártó cég évenként a fejlesztésben nyújtott segítségéért több mint 10 millió márkát kasszíroz be a Lada gyártól.
A szovjetek ezt a devizát a Nyugat-Európába tervezett autóexport növelése révén kívánják kompenzálni. Eddig is mintegy 380 ezer Lada került Nyugaton értékesítésre! Az NSZK-ban például évente 12 ezret adnak el, és ma már 150 ezer nyugatnémet autózik ezzel a kocsival. Amikor a 2110 típusú, vadonatúj Lada Szamara 1991-ben az NSZK autószalonjaiban megjelenik, akkor mintegy 15-19 000 márkáért árusítják majd.
A Bunte Illustrierte nyomán
Molnár Ottó
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!