Hiába tervezett vonatot, helikoptert, motorokat, bútorokat és háztartási készülékeket, valamint 84 autót, közel 50 év sem volt elég, hogy széles körben ismertté váljon. A holland származású Stevens Thompson Tjaarda van Starkenburg Detroitban született 1934-ben, 19 éves korában építészetet és ipari formatervezést tanult a Michigani Egyetemen, majd 1956-ban gyakorlatra küldték Torinóba a Ghia stúdióhoz, ahol az iskola elvégzése után állást ajánlottak neki.
Sergio Sartorellivel közös első formaterve a Selene tanulmány volt, melyet a szintén közös munka, az 1961-es Volkswagen Karmann-Ghia követett. Az Innocenti 950 Spider, több tanulmány és egy pedálos kisautó megálmodása után a pozícióját féltő Virgil Exner 1961-ben kitúrta a cégtől. A fiatal tervező az Italia 61 szakmai kiállítás arculattervezőjeként ismerkedett meg Battista „Pinin” Farinával, akinél ismét autókkal foglalkozhatott. Két Chevrolet, az 1963-as Corvair Pininfarina Coupé és a Corvette Rondine Coupé tervein dolgozott, melyek ugyan nem kerültek gyártásba, Tjaarda egyénisége ott volt a lemezeikben.
Jellegzetes vonalvezetése és dupla fényszórója az 1963-as Sigma tanulmányon és az 1964-es Ferrari 330 GT-n is megjelent. Igazi slágercikk lett az 1965-ös, 2015-ben felélesztett Fiat 124 Spider, ritkaság maradt az 1966-os Ferrari 365 GT California Pininfarina Spider. 1969-ben visszahívták a Ghiához, hogy az új főnök, Alejandro de Tomaso sportautóin dolgozzon. Három szériamodell és fél tucatnyi prototípus mellett volt ideje a Lanciának és az Isuzunak is tervezni egy-egy karosszériát. 1970-től a Fordnak dolgozhatott, ugyanis abban az évben az amerikaiak megvették a stúdiót, a Wolf projekt pedig Fiestaként valósult meg.
Bár a legszebb és legütősebb munkái a 60-as és a 70-es években születtek, lendületesen vetette bele magát a munkába és tervezte a szívének kedves sportautó-tanulmányokat még a 2000-es években is. Utolsó autója munkásságának igazi esszenciája, hiszen a Fiat 124 Spider speciális, Rondine változatát kísérhette el a tervezőasztaltól a valóságig – ahogy már annyiszor – csak egyetlen példányban.
Művészi frissítések
Formatervezői iparosmunkának tűnhet a frissítések megálmodása, valójában nagy képzelőerőt és kreativitást kíván egy már létező dizájn átalakítása. A keleti blokkban kulcsfontosságú volt a modernizálás, mert az egykor friss konstrukciók menthetetlenül elöregedtek a hosszú gyártási idő alatt.
A 70-es évek végén barátságosabbá tette a Zastavát, a Fiat korszak lezárulása után a Seat Ritmóból lett Rondát pedig beléptette a 80-as évekbe. Bár bíróságon kellett megvédeni a terveit, ugyanis a Fiat szerint a Seat lemásolta a frissített Ritmo részleteit, 2003-ban maga a Fiat kérte fel a Barchetta aktualizálására, amit költséghatékonyan, a részletek átalakításával ért el.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!