A kísérletezés az alkotás kovásza. Hej, de szörnyű sok kísérlet mondott csődöt, és milyen kevés érte el a kitűzött célt! Volt olyan újdonság, amely rövid és egyenes úton jutott el a megvalósuláshoz, míg a másik csetlett-botlott, és elveszett a feledés homályában.

Egy bizonyos: ebből a homályból mégis fel-feltör egy-egy ötlet, hogy helyet kérjen magának az életben. Ilyen például az olcsó, kis helyet igénylő és gyors közlekedési eszköz. Nem kisautóra gondoltunk, de Zoltánffy Zoltán műegyetemi hallgató sem ezt a már „kiégett” ötletet vetette papírra. Az AM is foglalkozott már ilyen két keréken gördülő üléssel, amely nemcsak a hazai konstruktőrök gondolatvilágában született meg, hanem egyebütt is. Bizonyításul a cím melletti rajzon bemutatjuk a csehszlovák D-02 típusjelzésű kis járművet, amelyet Radko Vasicka szerkesztett. Erőforrásul egy 350-es Jawa-motort épített a stabilizátor-„farokkal” ékített műanyag-búra alá. A jármű álló helyzetben, nagyon lassú tempóban az oldalából kinyúló kiskerekekre támaszkodik. Az állítólag 140 km-es végsebességre képes, egyszemélyes gördülő szék teljes hossza 3230 mm, 90 mm magas és 1180 mm széles. A pilótafülkékhez hasonlóan, a plexi „hólyag” hátratolható. A kapott hírek szerint idén sor kerül a Vasicka-féle jármű alapos próbájára.

Zoltánffy Zoltán így indokolja elképzelését:
A világpiacon mind jobban háttérbe szorul a hagyományos motorkerékpár. Indokoltnak látszik tehát egy olyan, talán kissé újszerűnek tűnő, olcsó és kényelmes kétkerekű jármű, amely a robogó nyújtotta védettséget biztosítja és emellett az országúton tekintélyes sebesség elérésére képes. Külföldön is foglalkoznak efféle járművek konstruálásával, de szerinte ezeknek a súlyelosztása helytelen. Példának felhozza a Cezetát, amelynek terhelt első csomagtartója – egy személlyel – előnytelenül befolyásolja a vezetést.

Lehet, hogy jelenleg kissé utópisztikusnak tűnik ez a kétkerekű, de lehet, hogy sorozatgyártására is sor kerülhet… Újszerűségével mindenképpen sikert vagy legalábbis feltűnést aratna Lehet, hogy jelenleg kissé utópisztikusnak tűnik ez a kétkerekű, de lehet, hogy sorozatgyártására is sor kerülhet… Újszerűségével mindenképpen sikert vagy legalábbis feltűnést aratna

Ezért helyezte a hátsó ülés mögé a Pannónia-motort, ilymódon a súlypont majdnem egy helyre, a hátsókerék elé esik, akár egy, akár két személyes terhelésnél. De túl ezen, az üléseket alacsonyabbra lehet helyezni, és így nő a jármű úttartása is. A vázszerkezet 4 db hidegenhúzott 30X1 mm-es acélcsőből áll, hátsó része körbefogja és tartja a motort. A 120 mm-es rugóútról elől-hátul hosszúkaros, teleszkópra támaszkodó lengővillák gondoskodnak. Az elsőkerék felett, zárt helyre kerülnek a csomagok. A tervek szerint (a burkolat egy része műanyagból vagy alulemezből készülne) az egész jármű önsúlya 130-135 kg között mozoghatna, ami igen kedvező kg/LE arányt biztosítana a 4,00X10” kerekeken gördülő motorkerékpárnak.

Ügyes szerkesztésű támkerekek alkalmazásával még a legmazsolább kezdő is biztonságosan utazna rajta Ügyes szerkesztésű támkerekek alkalmazásával még a legmazsolább kezdő is biztonságosan utazna rajta

Nem kétséges, hogy ez az elképzelés új és talán szerencsés irányt szabhatna a motorkerékpáriparnak, hiszen a hasonló hengerűrtartalmú törpeautóknál kedvezőbb tulajdonságokkal rendelkezik, arról nem is beszélve, hogy lényegesen olcsóbb. És mert a törpeautó kérdése nagyjából nyugvópontra jutott, talán éppen ezért is lehetne időszerű ennek az új járműfajtának a léte. Hiszen, mint ismeretes, a négykerekű miniatűr nem váltotta be – sem gazdaságilag, sem műszakilag – a hozzáfűzött reményeket. Érdemes lenne tehát megkísérelni, mire képes ez az autótestű motorkerékpár. Ha Párizs megért egy misét, akkor a motorkerékpáripar is megérne egy kísérletet.

– ergyé –

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!