E kérdésre a legtöbb autós nyugodtan válaszolhatja, hogy sokat. Néha meglepően sokat! És milyen terhelést, mekkora úgynevezett maximális terhelést bírhat el baj nélkül? Hát bizony erre már nem ilyen egyszerű a válasz. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen a kocsi és annak melyik pontján van a teher, milyen úton, milyen körülmények között, milyen vezetővel halad a maximálisan vagy az esetleg annál is jobban megterhelt jármű. Tény, hogy az autótervezők az abnormális igénybevételekre is számítva méretezik az autók legtöbb alkatrészét. (sokan talán emlékeznek még arra a fényképre, amely az NDK-ban konstruált P-70 típus bemutatásakor kapunkban épp úgy, mint számos más sajtótermékben megjelent, annak bizonyítására, hogy mit bír el a duroplaszt műanyag-karosszéria. Nem kevesebb, mint 16 meglett férfi állott, illetve ült a kocsi tetején. Akárhogy is számoljuk, ott több mint 1000 kg nehezedett a felépítményre.) Ilyen, vagy ehhez hasonló módon senki nem kívánja próbára tenni autóját, amelyért sok pénzt fizetett és amelyet igyekszik minden rongálódástól megvédeni.
Nem hisszük, hogy bármelyik autótulajdonos agyában megfordult volna az a gondolat, hogy a P-70 kocsi strapabíró képességét dokumentáló gyári reklám mintájára 16 felnőttet ültessen saját, P-70 típushoz hasonló jellegű, vagy egy akár annál jóval nagyobb kocsijára. Többen kérdezik viszont, hogy újonnan vásárolt 408-as Moszkvics, vagy Škoda 1000-MB autójuk ülésein esetenként miért nem utazhatnak öten? Ezt persze már régóta kérdezik, de újabban arra is szeretnének választ kapni, milyen alapon lett nálunk ötszemélyes az említetteknél szemmel láthatóan is kisebb, a lóerőket tekintve azoknál gyengébb 850-esFiat? Természetesen nem azt kívánják, hogy minősítsék a Fiatot is csak 4 személyesre, – mondván, nem a hatóságoknak kényelmetlen, ha a hátsó ülésen hárman szoronganak. Inkább azt kérik, hogy tekintsék mind a Moszkvicsot, mind a farmotoros Škodát szintén olyan kocsinak, amelyikkel nyugodtan haladhatnak el a rendőr előtt még akkor is, ha 5 fej látszik az ablakok mögött.
Mi is úgy véljük: ez még nem jelentene túlterhelést. Először is túlzás minden autóba ülő embert 80 kg súlyúnak számítani. Nem valószínű, hogy éppen öt, 80 kg testsúlyhoz illően korpulens férfi vagy nő kerülne össze egy-egy ilyen utastérben. A súlytól teljesen függetlenül méretileg sem igen utaznának hosszútávra hárman a hátsó ülésen, ilyen testes emberek. De ha mégis vállalnák az ebből adódó kényelmetlenséget, még ez sem jelentené minden esetben a szóban forgó kocsi tengelyeinek kritikus próbáját. (Ezek a tengelyek, tengelycsonkok és rugók sokkal veszélyebben vannak igénybe véve, ha akár csak minimálisan terhelve, belehuppannak útjaink minden figyelmeztető jelzés nélkül tátongó gödreibe!) A farmotoros kis Fiat kocsi, amelyikre kétségtelenül 400 kg hasznos terhelést – tehát szabályosan ötször 80 kg-ot – engedélyez a gyár, masszívabb lenne, mint mondjuk a közismerten robusztus 408-as Moszkvics? Nem hisszük, de nem is tudhatjuk, mert a Fiat típust sem ilyen, sem más szempontból nem vizsgálta az ATUKI…
De ne legyen félreértés, mi nem hiányoljuk, nem reklamáljuk az elmaradt vizsgálatot, és megértjük azt is, hogy amíg a Moszkvics hasznos terhelését 310 kg-nak írják a gyáriak, addig nálunk még akkor sem stimmelne az ötszemélyes engedély, ha csak 70 vagy 75 kg-ot számolnánk is egy utasra. Sőt ma a 80 kilóval számolva még négy utas esetén is 10 kg hiányzik az üdvösséghez! Azt viszont érdemes lenne tisztázni, nincsen-e valami tévedés ezzel a 310-es számmal? Hogy miért gyanús nekünk ez a súlyadat? Például azért is, mert a KPM Autófenntartó Ipari Tröszt kiadásában megjelent „Kezelési utasítás” előszavában is úgy írnak a Moszkvics-408 kocsiról, hogy – és most idézzük: „Négy-öt személy (gépkocsivezetővel együtt) és 40 kg teher szállítására alkalmas.” Nos, ha csupán ezeket az idézett sorokat nézzük, akkor is indokolnak látszik, hogy az ugyancsak a KPM-hez tartozó másik szer, hatóság – az Autófelügyelet – támogassa azt a kívánságot, hogy a Moszkvics forgalmi engedélyének „Teherbírás” rovatában ne a négyes, hanem az ötös számot írják.
A közismert svájci Autókatalógusban, – amelynek árakra vonatkozó rovatait a mi vámhatóságunk is figyelembe veszi – határozottan 5 személyes kocsiként szerepel a Moszkvics! Ott a Škoda 1000-MB szintén ötszemélyes, sőt, ellentétben a nálunk forgalomba került kezelési könyv 350 kg-os adatával, pontosan 405 kg-nak tüntetik fel a farmotoros Škoda hasznos terhelését. Ennél a modellnél tehát úgy látszik, semmi akadálya, hogy változtassunk a mind nehezebben indokolható gyakorlaton, és mondjuk ki végre, hogy öten is utazhatnak egy ilyen kocsiban. Más országokban így is hirdetik az 1000-es Škodát.
Egy autó túlterhelését különben sem lehet egyszerűen és csakis a szállítandó, illetve a ténylegesen szállított személyes száma szerint mérni. Ha négy, öt, vagy a kocsitól függően esetleg hat utas foglal helyet az üléseken, viszonylag egyenletesen oszlik meg a terhelés, tehát nemigen okozhat problémát, nemigen válhat veszélyessé. Sokkal kritikusabb szerintünk, amikor a csomagtartót – különösen a farmotorosok elöl levő csomagtartóját – pakolják meg túlzott súllyal. Azután itt van a tetőterhelés. Aki valaha is foglalkozott a súlypont, a stabilitás kérdésével, nem fogja vitatni, hogy kevésbé veszélyezteti a közlekedés biztonságát mondjuk egy öt utast szállító 1500-as Fiat, mint egy bármilyen fajtájú olyan autó, amelynek tetejére kötöztek egy nagy szekrényt, vagy akár egy öntöttvas fürdőkádat. És itt nem kitalált példákat mondunk…
Sajnos, ma megbüntethetik azt a vezetőt, akinek tekintélyes méretű, de nálunk négyszemélyesre vizsgáztatott (!) 1500-as Fiatjában, vagy annál is öblösebb Ford Cortina kocsijában a négy felnőtt – egyenként talán közel sem 80 kg-os – utason kívül esetleg egy 14 éves fiú is ül. Ilyenkor az sem mentség, hogy a csomagtartó teljesen üres, hiszen sem a csomagtartóban, sem a tetőn szállított holmik súlya nem nagyon kerül szóba. Márpedig csupán olyan módon megítélni a túlterhelést, hogy szám szerint hányan ülnek a kocsiban, joggal ad okot vitákra. És bizony jó lenne a vitalehetőségeket olyan formában csökkenteni, hogy a döntés alapján ne essék csorba a közlekedés biztonságán, de mégse korlátozódjék az új Škoda, a Moszkvics, és még néhány más, hasonlóan méretezett autó teherbírása csupán négyszemélyesre…
Liener György
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!