Egyfelől a húsz évvel ezelőtti Wankel-motoros Mazda győzelemre emlékezik a fóliával borított RX-8-as, másrészt nem hagyja feledésbe merülni azt a tényt, hogy jelen pillanatban a japánok az egyedüliek, akik forgódugattyús erőforrással hajtott autót gyártanak. Az, hogy nem mindenhol (vagy inkább alig valahol) forgalmazzák az ilyen motorral szerelt egyedüli autójukat, az RX-8-as sportkocsit, a vásárlói érdeklődés hiányával magyarázható. Az autó ugyanis teljesíti a legszigorúbb környezetvédelmi feltételeket is, amire a legjobb bizonyíték a rendszám – jelen esetben a Klagenfurti regionális központból.
A modellfrissítés nagyobb méretű fényszórókat hozott a 2+2 üléses, 2+2 ajtós kupénak, ezen kívül nem nagyon lehet érezni változást. Ami tulajdonképpen jó dolog. A hatfokozatú, kézi kapcsolású váltó továbbra is határozott kezet kíván, de pontossága példás. A kormány lehetne ugyan közvetlenebb áttételezésű, de így legalább a városban se okoz gondot az irányítás. A rugózás feszes, de azért túl lehet élni még a vidéki, sokadrendű utakat is a defekt veszélye nélkül. A 18-as felnire szerelt abroncsokat fenyegető kátyúk körbeautózása megszínesíti az ember napját.
Maga a Wankel motor egyszerűen zseniális. A legizgalmasabb porszívó-hangot produkálja, ami csak létezhet, lineáris nyomatékleadása elektromos autókat megszégyenítő módon tolja az autót – alapjárattól egészen leszabályozásig. Az a legjobb az egészben, hogy mindig van elég nyomaték, de soha sincs túl sok. Kanyarban nyugodtan taposhatjuk a gázpedált, tényleg extrém módon kell túladagolni ahhoz, hogy keresztbe álljon az autó. Hamar elkezdhetjük a kigyorsítást.
Minden bizonnyal ez a nyomaték-leadási karakterisztika is hozzájárul ahhoz húsz évvel ezelőtt, hogy a Wankel-motorral szerelt 787B jelzésű versenyautó első helyet tudott szerezni a 24 órás versenyen. Amíg a szívó- és turbófeltöltős dugattyús motorokkal óvatoskodni kellett, addig a bolygódugattyúsnál nyugodtan taposhatták a pedált a pilóták. Idő közben már egy másik-Wankel generáció dolgozik a Mazda személyautókban, és hamarosan ezt is leváltják majd egy még modernebbel.
Visszatérve az RX-8-ashoz, az ember gyakori főhajtással emlékezik meg a Mazda győzelemre. A szélvédő felső peremére ragasztott csík miatt a villanyrendőröket egyáltalán nem látni a vezetőülésből, arról nem is beszélve, hogy így az egész éves osztrák pályamatrica is teljesen takarásban van. A látványos borítás egyébként gyorsan kerülhetett fel az autóra, nem mindenhol párhuzamosan futnak a vonalak – annyi baj legyen, az utca embere így is- úgy is elcsodálkozik a narancs-zöld Mazda RX-8 láttán.