Varga Zsolt formatervező autó- és motortervező képességeit az Autó-Motor olvasóinak már nem kell bemutatni. Korábban több forradalmian új elképzelését ismertettük. Most az őszi BNV-n újabb újdonsággal rukkolt ki. A Hódgép megbízásából, barátjával, Venéczi Tamással egy törpeautóval mutatkozott be. A megbízó elvárásainak megfelelően, szocialista országokból származó alkatrészekből, a hazai igényeknek is megfelelő járművet készítettek. További konstrukciós javallat volt, hogy motorkerékpár-jogosítvánnyal legen vezethető (ezért háromkerekű és önsúlya nem haladja meg a 350 kg-ot), valamint két személy városi, illetve városközi utazására is használható legyen.

A Giugiaro munkáira emlékeztető érdekes formaterv a két alkotóval. (Balról jobbra: Varga Zsolt és Venéczi Tamás) A Giugiaro munkáira emlékeztető érdekes formaterv a két alkotóval. (Balról jobbra: Varga Zsolt és Venéczi Tamás)

A terv persze óhatatlanul magával hozott egyéb műszaki megkötöttségeket is. A felhasznált motort, az ETZ 150-es blokkot a garancia miatt nem volt szabad megváltoztatni, még a kipufogó rendszere is eredeti maradt, de az indítást is csak a motor megbontása nélkül felszerelhető berántó szerkezettel, illetve önindítóval kellett megoldani. A hátramenetet pedig egy speciális fotodiódás gyújtással, a motor forgásirányának megváltoztatásával valósították meg. De a világítótestekből is csak már bevizsgált típusokat használhattak. (Lada fényszórókat, Polski 126-os hátsó lámpákat és oldalvillogókat, Škoda irányjelzőket.)

A terv legfontosabb tényezője a kis parkhelyigény volt. Keresztbe parkolással egy Lada helyén három fér el ebből a háromkerekűből, és az elöl nyíló ajtó miatt nincs szükség az oldaltávolság megtartására.

A kabin belülről. A kormány a versenybiciklikére emlékeztet. A kárpitozott burkolat alatt van a motor és az akkumulátor, a sebességváltókar lóg ki belőle. Az összes szükséges kapcsoló a kormányon van A kabin belülről. A kormány a versenybiciklikére emlékeztet. A kárpitozott burkolat alatt van a motor és az akkumulátor, a sebességváltókar lóg ki belőle. Az összes szükséges kapcsoló a kormányon van

A megvalósult példány az úgynevezett prototípus, vagy koncepció jármű, és ebből az következik, hogy a szériakivitelen még sok minden változhat. Így éppen az elöl nyitható ajtó funkcióját is betöltő szélvédő üveget, aminek gyártására például a Salgótarjáni Síküveg Gyárnak nem volt alkalmas technológiája, a sorozatdarabokon már ajtókeretbe kell foglalni. A különleges formán kívül a jármű alváza az egyik legérdekesebb megoldás. A varrat nélküli acélcsőből hajlított T alakú alváz összesen két motorkerékpár-rugóstagon (EZT 250-es) rugózik. A T szárának meghosszabbítása félkarú villaként tartja a hátsó kereket. A 400×8-as Pneumant utánfutókerekeket a Hódgép által kifejlesztett hidraulikus dobfékek fékezik. A jármű pedálzata az autókéval egyezik meg, csupán az 1:1-hez áttételezett motorkerékpár-kormány az újdonság, amin a bal kar a szívatóé, a jobb pedig a hátsó kerékre ható kéziféké. A motor a két ülés között, elöl van, és lánccal hajtja a hátsó kereket.

A 126-os Polski mellett látszik, hogy milyen pici a karosszéria A 126-os Polski mellett látszik, hogy milyen pici a karosszéria

A nagyon szép formatervű fülkét a tervek alapján a fóti Plastform Stúdió készítette el. A négy ablak üvegből van és mind nyitható. Az első felhajtásával lehet beszállni, a hátsó pedig a csomagtér fedele. A karosszériában egy belső, zárt acél hordkeret van, ehhez kapcsolódik a futómű, ugyanakkor ez ad védelmet a bent ülőknek, akárcsak a beépített bukócső. A hátsó teleszkóp kikötésével az egész fülke előrebuktatható. A kis autó önsúlya 220 kg. A hátsó ülés mögötti ejtőtartály 20 literes. A maga kategóriájában szinte egyedülállóan érdekes és szép háromlábú a BNV-n kedvező közönségfogadtatást kapott, és érzésünk szerint is nagy sikert arathatna, ha megvalósulna, persze kedvező áron, mondjuk 100 ezer forint alatt.

Hátulnézetben. A hátsó üveg a csomagtartófedél. A kilógó hátsó kerék a lökhárító szerepét is betöltheti Hátulnézetben. A hátsó üveg a csomagtartófedél. A kilógó hátsó kerék a lökhárító szerepét is betöltheti

espé
Hegoczki Ferenc felvételei

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!