A motorosok régi vágya, hogy erősebb, gyorsabb gépen ülhessenek, mint társaik. Erre az egyik lehetőség a motor teljesítményének növelése, népszerű nevén a tuning. A teljesítményfokozás szakavatott művésze Varga Zsolt, aki pesthidegkúti műhelyében kétütemű motorok átalakítására vállalkozik.
Varga Zsolt neve nem ismeretlen a motorsportrajongók között. Annak idején ő szerelte és tuningolta Spáth Tibor, Szabó II. László versenygépeit, amelyekkel szép eredményeket értek el. Később átpártolt a gokartsporthoz, Novák István motorjait tartotta a vetélytársakénál mindig eggyel magasabb szinten. Együttműködésük több bajnoki címet eredményezett. Kapcsolata a kétütemű motorokkal később sem szakadt meg. Trabant-motorokat alakít át sárkányrepülő-erőforrásokká. Próbálkozott P20 motorok átépítésével is, ezek azonban rossz anyagminőség miatt nem bírták sokáig a nagy fordulatszámot. Munkáját végezve az idők során – ha lehetősége akadt rá – vásárolt egy-egy szerszámgépet, így ma jól felszerelt műhelyben fogadhatta látogatásunkat. Mint megtudtuk, esztergagépen, flexibilis tengelyű kézi marógépen kívül két nagy marógép is a rendelkezésére áll, valamint a birtokában van az egykor a Zalka sportklubban szolgált teljesítménymérő fékpad is.
Műhelyében kizárólag kétütemű motorok átalakítására készült fel, ezek között is előnyt élveznek a hagyományos, résvezérlésű erőművek. Ezek teljesítményét a gyárihoz képest jelentősen lehet emelni, míg, mondjuk, egy már eleve 10 000 körül forgó motornál csak kismértékű javulást lehet elérni. Simsonban például „mindent tud” Varga Zsolt: lehet szó ötvenes gép tuningolásáról, hetvenesre alakításáról, vagy hetvenesre alakításáról és tuningolásáról egyszerre, egyik sem jelent gondot. A gyakori típusokhoz alkatrészbeszerzést is vállal, sőt, bizonyos alkatrészekkel maga is rendelkezik (birtokában van például egy vadonatúj P10-es főtengely is). Ritkább, nyugati típusokhoz előnyös, ha a megrendelő szerzi be a szükségessé vált darabokat (így olcsóbb az átalakítás).
Varga Zsolt nemcsak tuningolást, hanem felújítást, sőt, veterán motorok restaurálását is vállalja. Ezekre alkatrész szempontból ugyanazok a feltételek igazak, mint a teljesítményfokozásra, azzal a kiegészítéssel, hogy bizonyos alkatrészeket képes legyártani vagy legyártatni. Azonban ha a megrendelőnek lehetősége van eredeti gyári alkatrészek beszerzésére (például dugattyúk, dugattyúgyűrűk), azokat – megbízhatóbb minőségük miatt – szívesebben építi be. A kétütemű motorok teljesítményfokozásának egyik fontos összetevője a megfelelő gázlengést biztosító kipufogórendszer, a rezonátor. Ezek elkészítésére a kis műhely nincs felkészülve, ellenben vállalja szériamotorok versenyzésre való átalakítását, ebben az esetben a rezonátort is el tudja készíteni. Varga Zsolt rajzokkal és tanácsokkal segíti a hozzá fordulókat.
Gajdán Miklós
Fotó: Balogh Róbert
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!