A Louwman-gyűjtemény története 1934-ben kezdődik, s a kollekciót időközben már a második generáció kezeli. A Tatra 87-es itt szokványos autónak számít, ahogy a Delage-ok, Duesenbergek, Ferrarik, Avion Voisinek, Talbot-Lagók, Rolls-Royce-ok sokasága is.
A tárlat maga egyébként a kézi hordszékektől indul, a lovaskocsik fejlődésén át érkezünk meg az első autóig – Benz autójának utánzata is része a kiállításnak. A Louwman magángyűjtemény színvonalát jól jelzi, hogy 1969-ben a Holland Nemzeti Autómúzeummal egyesültek. Nemrégiben költözött új épületbe a múzeum Hága városában, az elhelyezkedésről, a nyitva tartási időkről és a belépődíjakról a http://www.louwmanmuseum.nl/ weboldalon lehet többet megtudni.
Noha a kereket már régóta használja az emberiség, kényelmi szempontok miatt a gazdagok sokáig kedvelték a hordszékeket is, amelyek közül egy XVII. századi példány nyitja a „járművek” sorát.
Érdemes elidőzni a Van Peet kocsiépítő műhely diorámájánál. Ez egy – egészen 1986-ig Meerkerk városában működő – műhely volt, akkor került a Louwman-gyűjteménybe, amikor az öreg mester nyugdíjba vonult.
Baker Electric Coupe, 1912
Akkumulátor elöl, motor az ülés alatt. A maga korában divatos kalapok miatt kerül magasra a tető. A cég 1916-ban szűnt meg.
Thames 48-HP Motor Stage Coach, 1913
Az Ascoti és Epsomi Derbi látogatóinak szállítására készült a szándékosan lovaskocsikra hasonlító busz. Utasterében kilencen, a teton tizenhatan utazhattak.
Woods Dual Power, 1917
Benzin-elektromos hibrid hajtású autó. Elektromotorral 30 km/órás sebességet tudott elérni, a két motor együttes használatával 56 km/óra volt a csúcs. Nyolcvan évvel megelőzte a Priust.
Brooke 25/30-HP Hattyú, 1910, Cygnet, 1920
A Kalkuttában élő Robert Nicholl Matthewson építette a hattyúautót. A Nabha Maharadzsájának birtokán tartott autó megtetszett a gyermekeknek, ezért elkészítették a Cygnetet, elektromos hajtással.
Léontine
Félig autó, félig motor, két üléssorral, no és a télen a lábakat kellemesen melegítő hűtővel.
Graham Bleu Streak Coupe és Curtiss Aerocar Land Yacht, 1932
Hugh McDonald amerikai bankár használta ezt a szokatlan szerelvényt a lakóhelye és a munkahelye közötti ingázásra a 30-as évek elején. A 90 lóerős motorral 137 km/órás végsebességet ért el a szerelvény.
Toyota AA, 1936
A világ legöregebb Toyotája 2008-ban bukkant fel Vlagyivosztokban, a valószínűleg hadizsákmányként a Szovjetunióba került autót egy farmer használta.
Abarth 209 A Coupé Boano, 1955
Tíz Abarth 209 A készült, ezek közül kilenc roadster és ez az egyedüli kupé. A Fiat 1100 alapjaira tervezték, de a 36 lóerős motort 66 lóerősre tuningolták.
Fiat 1100 Carrozzeria Coriasco
Hajónak álcázott autó, ami egy bolognai vitorlásiskola reklámautója volt. A sárvédők a vizet mintázzák. Nem kétéltű.
Híres, de kitalált karakter James Bond, a brit titkosügynök, akit egy 1964-es Aston Martin DB5-ös (3.) filmautó képvisel – működőképes fegyverekkel!
Steve McQueen amerikai színész a Bullitban (A chicagói tanú) nyújtott alakítása óta kedvence az autórajongóknak, a híres üldözési jelenet miatt. Magánemberként is szerette a száguldást, íme az a Baja versenyautó, amellyel 1967–1975 között versenyzett. A csővázas karosszériába 5,7 literes, 200 lóerős motort építettek.
Elvis Presley szerette a különleges autókat, amire jó bizonyíték az alaposan átépített, 1976-os évjáratú Cadillac Fleetwood . Ez a látható különlegességeken kívül a rádióból szóló zene ritmusára pulzáló műszerfal-világítással is rendelkezik.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!