Igazi autócsoda építésébe kezdett január elején Gábriel Zoltán, az autó tulajdonosa és Bakonyi Zsolt asztalos. Egy 1930-as Peugeot 201-est kezdtek felújítani, melynek igazi különlegessége, hogy a kasznija fából készült, de pont ez okozta legnagyobb problémáját is, mivel az idő kikezdte ezeket az elemeket. A fa részek újragyártását vállalta magára Bakonyi Zsolt, illetve a későbbiekben is segít az autó helyrepofozásában.
A Peugeot ezen típusát 1929-ben mutatták be a Paris Motor Show-n. A megvásárolt példány pedig a 30-as évek végén jöhetett ki, valamikor a 32 ezredik elkészült darab körül. Fénykorában hatvan-hetvennel lehetett volna vele száguldani, amit egy 1122 köbcentis, 23 lóerős motor tett lehetővé. A szakályi példány élete nagy részét Franciaországban töltötte, 1984-ben még műszaki is volt rajta, amit a szélvédőn elhelyezett matrica is igazol, illetve az eredeti forgalmi engedélye is megvan még.
Franciaországból aztán Németországba került. Ott hirdették meg, és a sikeres üzlet lezárásaként jöhetett Magyarországra. A büszke tulajdonos elmondta, régóta kereste, nézegette a veterán autókat, mert motorokat újított már fel, de szeretett volna egy négykerekűt is, amivel még lehet menni. Az oldtimerek között is minél öregebbeket nézett. Szerencsésen rá is talált erre, ami annyira jó körülmények közt volt tartva, hogy nem esett nagyobb baja.
A famunka már elkészült, az elemeket a napokban össze is szerelték Gábriel Zoltánék. Ahogy a tulajdonos fogalmazott ez volt a legneccesebb rész. A megbízott festő is elkezdett már az autón dolgozni. Az összetartó elemeket, már lehomokfújták, lealapozták, és lefestették. Az alvázon ugyanezen munkálatok elvégzése szükséges, mivel a gyártáskor még nem alapozták az autót, illetve meg is kopott a festés. A tulajdonos hangsúlyozta a technológia fejlődésének hála szebb lesz a Peugeot, mint új korában. A faváz összerakása után a futómű és a fékek rendbe tétele a következő lépés. Ha mindezzel kész vannak, akkor összeillesztik a vázat és a futóművet.
Amit lehetséges volt megmentettek az eredeti alkatrészek közül, például a motort, vagy éppen az összetartó elemeket. Azonban a cserére éretteket, vagy hiányzókat Franciaországból kellett hozzá megrendelni. Gábriel Zoltán elmesélte, van két bolt az anyaországban, ahol szinte mindent meg lehet hozzá kapni. Például a hajtásláncnál hiányzott a kardánkereszt, ezt is sikerült onnan beszerezni, de lehet a motorhoz szelepeket, dugót is találni. Inkább az apróbb alkatrészeket nehéz beszerezni. A tetőhöz is új bevonatot készíttet, és belsőkárpitból is rendelt eredeti mintázatút Gábriel Zoltán, így kívülről belülről autentikus lesz a jármű.
A kész autó valamivel sötétebb bordót színt kap majd, mint amilyen új korában volt. Végül az eredeti francia rendszámtábla is visszakerül rá.
Ha minden alkatrészt sikerül beszerezni, és meg is érkezik időben, akkor a június harmadik hétvégéjére szervezendő Regölyi Veterán Gépjármű találkozóra el is készülhet az autó.
Gábriel Zoltán
A Peugeot 201-es tulajdonosa a Regölyi Veterán Gépjármű találkozó ötletgazdája is egyben. Az oldtimerek iránti érdeklődése nagyon régi keletű, de aktívan nyolc-kilenc éve kezdett foglalkozni velük. Akkor az első restaurált motorja egy Danuvia volt, a második egy Pannonia T1 oldalkocsival, ami akkor nagyon felkeltette a gyerekek, fiatalok érdeklődését. Regölyben másokkal beszélgetve szóba került, hogy kinek milyen motorja, autója, mezőgazdasági gépe volt a 60-as, 70-es években. Szerették volna ezeket másoknak is megmutatni, ezért életre hívták az első veterán jármű találkozót, amelyre 50-nél több gép érkezett, tavaly ez a létszám már kétszázra nőtt. Az évek során létrejött a Regölyi Sportegyesületen belül a Veterán Túraszakosztály is, melyben jelenleg mintegy harmincan vannak. Gábriel Zoltán most nem tervezi új autó megvételét, felújítását. A mostanival teljes lenne a „park”, de hozzátette: Mindig azt mondjuk, nem lesz következő, aztán mindig van.
Bakonyi Zsolt
Az asztalos munkákat Bakonyi Zsolt végzi azt autón, aki kifejezetten a kihívást kereste, mikor elvállalta a jármű renoválását. Mint mondta, amilyen munka jön, mindent megcsinál, de szereti a kihívásokat. Azért is vállalta el a Peugeot-ot, mert nem lát olyan mai szakembert, aki ezt el tudná végezni, mivel a mai fiatalok között nagyon kevés a jó szakember. Ő már 8 éves kora óta dolgozik fával, akkor apjával dolgozott, aki a Hőgyészi Állami Gazdaságban volt asztalos. Mindig ment vele nyáron, meg amikor nem volt iskola, de otthon is segített, ha maszekolt az édesapja. Végül 92-ben fejezte be szakmai tanulmányait, de igazából egyfajta szerelem számára a famunka, ezért is keresi a kihívásokat benne. Természetesen csinál konyhabútort, javításokat, faházat, az óvodának féltetőt, asztalt, széket, játékokat, paravánt. Mint mondta mindent csinált már, csak autót nem. Eddig.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!