A vasfüggöny mögötti autóipar fejlesztéseit is megcsodálhatták a Poznańban megrendezett Nemzetközi Vásár látogatói már a múlt század ötvenes éveiben is, a Syrena és a Warszawa prototípusait is itt ismerhették. Nyugati gyártók is kiállítottak itt autókat, a Mercedes-Benz például a sirályszárnyas 300 SL-t mutatta meg a Keleti Blokknak, egy évtizeddel később a Jaguar E-Type volt a sztár. A rendszerváltást követően 1992-ben rendezték az első Nemzetközi Autóvásárt, ahol először láthatták a lengyelek a későbbi népautójukat, a Fiat Cinquecentót. Mai formájában 2010-ben debütált a Poznań Motor Show, amely idő közben Közép-Európa egyik legnagyobb ilyen kiállításává nőtte ki magát, idén 94 089 látogatója volt. A kínai BAIC forgalmazója invitált a rendezvényre, mert itt tartották az Európa-premierjét a Beijing márka új csúcsmodelljének, a Beijing 7 néven forgalmazott szabadidő-autónak.
Beijing 7
A 4,75 méteres szabadidő-autó lesz a Beijing márka európai csúcsmodellje, testvéreihez hasonlóan ez is csak elsőkerékhajtású. Motorja 177 lóerős turbó, a váltó 7 fokozatú duplakuplungos. Gazdag a felszereltség, üvegtető, 12,3 colos képátlójú központi érintőképernyő, körkamera-rendszer, Nappa-bőr kárpit is jár szériában – az ülések ággyá hajtogathatóak. Lengyelországban 2024 második negyedévétől rendelhető, az ára 162 900 złoty (14,86 millió Ft). Feláras extrák nincsenek, az ügyfeleknek csak a színt kell kiválasztaniuk.
BAIC
Jó ár/érték arányú autókkal igyekszik meghódítani a piacot a BAIC, a kínai főváros tulajdonában lévő autógyártó. A Beijing 3-as nevű 4,3 méteres SUV-t 136 lóerős motorral és kézi váltóval 78 900 złotyért, azaz 7,2 millió Ft-ért adják, a 4,6 méteres Beijing 5-ös szabadidő-autót 177 lóerős motorral és duplakuplungos váltóval 127 900 złotyért, azaz 11,66 millió Ft-ért kínálják. 2023 végén 10 kereskedéssel indultak Lengyelországban, az év végére már 35 tagú lesz a hálózat. Egy márkakereskedővel beszélgetve kiderült, hogy úgy adtak el január-március között több mint 60 Beijinget, hogy a szállítást csak június végére ígérték. A vevők 60%-a az 5-öst választotta, és 50% fizetett be autógázos átépítésre, utóbbit a BAIC importőre kínálja a vevőknek. Magyarországon már tárgyaltak helyi partnerrel a lehetséges forgalmazásról, de idén még nem lépnek piacra – a lengyel piacot is alig bírják kiszolgálni.
BAIC BJ40
Ez a legjobb példa arra, milyen gyorsan magukra találtak a kínaiak. Az első generáció még Wrangler-kópia volt, az itt látható 2. generáció már egyedi, zárt 5 ajtós karosszériát ad, a 4,8 méteres testben 5 embernek jut hely, csupa monitor a műszerfal. A 2,0 literes turbómotor 245 LE/386 Nm teljesítményű, a ZF 8 fokozatú automatáját használják, az összkerékhajtás kapcsolható, 7 terepprogram áll a vezető rendelkezésére.
Arcfox Kaola
Felsőbb utasításra készült ez a családi autó, a kínai kormányzat minden eszközzel igyekszik növeli a gyermekszámot. Különlegessége, hogy a hátsó sorban beépített gyermekülés van, amelyet külön érzékelők figyelnek, az életjelektől kezdve a szagokig (automatikusan magas fokozatra kapcsol a szellőztetés és az utastér szűrőrendszere), van beépített pelenkázóállomás, az utasteret fertőtlenítő UV-lámpák és 3-50°C között temperálható, hűtésre vagy fűtésre használható 5 literes fiók is. A 163 lóerős villanymotor energiaellátásáról 58 kWh kapacitású akkumulátor gondoskodik.
Hyundai Ioniq 5 N és N Vision 74
A villanymotoros forró ferdehátú mellett a Hyundai lengyel forgalmazója a retró-megjelenésű, tüzelőanyagcellás áramforrású N Vision 74 kupét is kiállította Poznańban, és elhozták az egyik robotkutyájukat is, amely aztán fel s alá turnézott a csarnokban. Mindkét villanyautó sok érdeklődőt vonzott.
Suzuki Jimny 5 ajtóval
A Maruti által gyártott 5 ajtós Jimny terepjárót nem a gyári standon, hanem az Iconic Motors nevű lengyel cégnél láttuk. Szürkeimport keretében jön Európába a 3,82 méteres karosszéria, amely ugyanazt az 1,5-ös (102 LE) motort kapja, mint a hivatalosan is árult 3 ajtós változat. A kézi váltós GL ára 163 900 złoty (14,97 millió Ft), az automata váltós GLX-ért 181 900 złotyt (16,61 Ft) kell fizetni.
Polski Fiat 125p Coupe
A TVN Turbo műsor számára építette Grzegorz Duda ezt az egyedi kupét egy 1977-es példányból. A karosszériamunkán kívül korabeli átalakításokat is végeztek az autón, eredeti Fiat motor építettek be és korabeli Mercedes-Benz automata váltót. Az egyetlen modern részlet a kiszélesített Fiat Barchetta felnik használata, de természetesen megvan az eredeti, króm dísztárcsás gyári készlet is.
A kínai luxusautók
A már kapható haszonjárművek mellett a Maxus standján luxus-egyterűt is kiállítottak, egészen pontosan a villanymotoros Mifa 9 hátul 2 masszázsfotellel szerelt változatát – ez egyelőre nem szerepel a hivatalos európai választékban, csak a 7 személyes változat, amelyet 356 577 złotyért (32,56 millió Ft) kínálnak. A Voyah márka a Free nevű villanymotoros szabadidő-autóját állította ki, amelyet 329 000 złotyért (30 millió Ft) adnak. Az Iconic Motors (lásd 5 ajtós Suzuki Jimny) forgalmazza a Hongqi luxusautókat, az E-HS9-es villanymotoros szabadidő-autót 344 900-445 900 złotyért (31,5-40,72 millió Ft) kínálják, utóbbi a President változat Nappa-bőrrel burkolt, masszázsfotelos második sorral. A Nio ET7-est a villanyautók tartós bérletbe adásával foglalkozó No Smog Rent állította ki.
Dacia Duster és Renault Scenic
A franciák két olyan újdonságot is kiállítottak, amely sok vásárlót érdekelt – legalábbis abból ítélve, hogy sokan alaposan végigpróbálták az első és a második sorban lévő üléseket, majd a csomagtartót is alaposan végigmustrálták. A Duster és az európai Év Autója állt a Dacia és a Renault standjának középpontjában, az érdeklődés alapján sikerre vannak ítélve az autók.
BAIC BJ60
A több mint 5 méteres alvázas terepjáró 2,0 literes turbómotorját már 48 voltos lágyhibrid rásegítéssel is ellátják, már 267 LE/406 Nm a teljesítménye, a váltó a ZF 8 fokozatú automatája. A kapcsolható összkerékhajtás 3 gombnyomásra zárható differenciálművet kap, és emellett még fejlett elektronikus beavatkozók is vannak, Kínában felár nélküli extraként lehet választani a terepmintás abroncsokat. Digitális a műszerfal, 2 vagy 3 üléssor lehet a fedélzeten. Kínában van olyan luxusváltozat, amelynél a második sorban fűthető/szellőztethető/masszázsfunkciós foteleket adnak, erre nem számíthatunk Európában.
BAIC BJ80
A szakmai napon vagy kéttucatnyian rögtön kifizették és vitték volna a kiállított BJ80-as terepjárót, azonban a forgalmazónak mindenkit el kellett szomorítania. A szögletes karosszériával rendelkező terepjárónak nincs európai típusbizonyítványa, és nem is tervezik annak megszerzését. Csak hasonlít a megjelenés a G-osztályra, de ahhoz semmi köze nincs. Eleinte Saab-eredetű (a BAIC vette meg a technológiát a felszámoláskor) 2,3-as turbómotorral adták, újabban saját fejlesztésű, 3,0 literes V6-os biturbó (280 LE/420 Nm) került a motortérbe, amihez ZF 8 fokozatú automata váltó csatlakozik.