Közhelynek hangzik, de az MX-5-ös egyike annak a kevés időtlen típusnak, melyek bármikor eladhatók maradnak. Az ötletgazda, Bob Hall, az amerikai Motor Trend magazin újságírója a 70-es években vetette fel a Mazda képviselőjének a 60-as évek brit roadstereinek stílusában tervezett autó ötletét, amely végül a 80-as évek végén debütált, a 30. születésnapját pedig a világ kedvenc élményautójaként ünnepli. 2016-ra négy generációjából egymillió példány kelt el, népszerűsége azóta is töretlen.
Felépítése nem is lehetne egyszerűbb, a fejlesztés elején azonban nem volt világos, hogy orr- vagy középmotorral, első- vagy hátsókerékhajtással dobják piacra az újdonságot. A kaliforniai tervezőirodában a Lotus Elan, a tokióiban a Toyota MR2-es mintáját követték, majd az agyagmodellek közül az amerikaiak tervét, a Duo 101-est fogadták el. Az üvegszálas műanyagból készült prototípussal Santa Barbara útjain mérték fel a járókelők reakcióit, majd Japánban fejezték be a projektet, hogy világpremierjét az 1989-es Chicagói Autószalonon tartsák meg. Addigra már csak az Alfa Romeo Spider maradt piacon a klasszikus roadsterek közül, mégsem az ellenfelek hiánya tette naggyá az USA-ban Miata néven árusított MX-5-öst.
A kicsi és könnyű autó ideális, 50:50%-os súlyelosztást, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futóművet, az első tengely mögé beépített 1,6 literes, 115 lóerős, elektronikus befecskendezős benzinmotort, négy tárcsaféket és egy kézmozdulattal lenyitható-felcsukható vászontetőt kapott. A kor divatját követő bukólámpa már csak ráadás volt, hiszen egy kezdő vezető is autóversenyzőnek érezhette magát a kormánya mögött! Kis tempónál is nagy sebességérzetet, könnyű és élvezetes kezelhetőséget és végtelen örömöt nyújtott, olyasmit, amit szinte lehetetlen megunni, de ami fontosabb, ki lehet használni. Bár a praktikuma nem mutat túl egy motorkerékpárén, a legtöbb sportautóval szemben hétköznap is beválik, hiszen hajtáslánca nem bonyolultabb egy kompakténál, ahogy fogyasztására sem megy rá a havi konyhapénz.
Az MX-5-ös hamar fogalommá vált, a japánok kitartását dicséri, hogy az újabb generációk esetében is az eredeti tervezési filozófia, a „jinba ittai”, vagyis „ló és lovas egy test” szemléletmódot követték, és minden alkalommal a nulláról építették fel újra a koncepciót. A második generáció, az NB esetében a merevebb karosszéria, a már fix fényszórók, a feláras ABS és az 1,8 literes turbómotor opciója jelentett nagy különbséget, az NC-ben alapáron járt az 1,8 literes szívómotor és már 2,0 literessel is elérhető volt, valamint megjelent a motoros mozgatású keménytető is. A jelenleg futó ND radikálisan új formatervét és minden korábbinál kisebb lökettérfogatú, 1,5 literes Skyactiv szívó benzines alapmotorját is megszerette a piac, újdonságként elkészült a targatetős RF kivitel, és az MX-5-ös műszaki alapjain, 124 Spider néven született újjá a Fiat egykori sikermodellje, a 124 Sport Spider. Az eltelt három évtized alatt számtalan tanulmányautó és limitált széria készült a bájos roadster rajongóinak örömére, akik 2010-ben, Essenben egy 564 autóból álló, 3,2 kilométer hosszan kígyózó konvojjal világrekordot döntöttek.