Rövid hírben már korábban beszámoltunk arról, hogy tavaszi BNV járműújdonságainak egyik különösen nagy érdeklődést keltő slágere éppen a Delta Szaklapkiadó és Műszaki Szolgáltató Leányvállalat által is pártfogolt elektromos autó volt. Formatervezője, konstruktőre és egyben feltalálója is a korábbi sikeres autós-motoros alkotásai révén lapunk olvasói előtt régtől ismerős Cserny József, aki roppant időszerű terve lelkes valóra váltásához a kivitelező Egyesült Járműipari Kisszövetkezettől a kötelező normákon túlmenően igen sok segítséget kapott.
Így jött létre – így születhetett meg – jelenlegi formájában a nyitott, kétszemélyes, igen sokféle szállítási feladatra alkalmas háromkerekű elektromos jármű prototípusa. Egy olyan, régen várt közlekedési eszközé, amely éppen a benne rejlő szinte korlátlan lehetőségek révén méltán a jelen ajándéka és a jövő ígérete is egyben. Rendkívül fordulékony, csendes és tiszta üzemű. Erőforrásul a hazai Akkumulátor- és Szárazelemgyár által előállított, kiváló műszaki adottságú és roppant megbízható új savas akkumulátor szolgál.
Különféle kialakítású és rendeltetésű pótkocsival összekapcsolva teherbírása még 100-150 kilogrammal n9velhető. Jelenlegi felépítésében is jól felhasználható nagyüzemek, sporttelepek, parkok, üdülőhelyek, vásárok, laktanyák, irodaházak, kórházak területén emberek, áruk és eszközök szállítására. Ugyanakkor alkalmassá tehető települések szociális ellátásának megkönnyítésére, illetve a posta, a gázművek, valamint az elektromos művek karbantartó és hálózatellenőrző munkáihoz. Megfelelő kialakítással hírlapárusító, fagylaltos, büfés és talán mindenekelőtt mozgássérültek közlekedését is segítő járműként is használható. Amikor az ízig-vérig hazai kisjármű születésének körülményeiről, további sorsáról a tervezővel és a kivitelező Egyesült Járműipari Kisszövetkezet szakembereivel beszélgetünk, meggyőződhettünk róla, hogy az üzleti érdek mellett legalább olyan fontos szerepet játszott részükről e jármű megalkotásakor az őszinte és szinte önzetlen segítő szándék. Mégpedig annak érdekében, hogy a szociális igények kielégítését is igen sokoldalúan segítő csendes és tiszta üzemű, tehát alapvetően környezetbarát hazai közlekedési eszköz sorozatgyártásra is alkalmassá érjen.
Tény, hogy a jelenlegi formájában is életképes jármű egy, még többet ígérő hazai akkumobil család prototípusának is tekinthető. És ahhoz, hogy a közjót szolgáló törekvés mielőbb megvalósulhasson, várják a magyar autós, elektromos szakemberek, valamint az autóalkatrészeket, felszerelési cikkeket gyártó kis- és nagyüzemek ötleteit, segítő közreműködését is. A téma időszerűségét és fontosságát bizonyítja, hogy a hazai akkumobil sorsáért a Delta Szaklapkiadó és Műszaki Szolgáltató Leányvállalat (1442. Bp. VII., Garay u 5. T.: 425-583, 215-440) védnökséget vállalat. Sőt, ezen túlmenően is vállalata az értékesítéssel járó teendőket és azt is, hogy a segítő szándékkal közreműködni igyekvők ajánlatait a tervezővel és a gyártó-kivitelezővel összehangolja majd.
(a-ssy)
Favics Péter felvételei
Az Akkumobil 750 W-1985 főbb műszaki adatai:
A megtehető út – terheléstől függően – sík úton, egyszeri feltöltéssel 50-150 km; legnagyobb sebesség 15-20 km/h; a legkisebb fordulókör sugara (pótkocsival is) 1800 mm; acél zártszelvényből hegesztett, csavarodásmentes alváz, üvegszálas poliészter karosszériaelemekkel; elöl és hátul lengőkeretre szerelt futómű; elöl spirál húzórugó, hátul hidraulikus lengéscsillapítóval szerelt teleszkóprugó; lábpedállal működtetett mechanikus dobfék a hátsó futóműben; az első kerék kormányzott. Egy kézzel is kezelhető, egyszerű, áttétel nélküli rúdkormány, ovális, zárt formájú fogantyúval; ékszíjlánc elsőkerék-meghajtás, egyenáramú motorral; áttételi arány: (A) típus 1:13, (B) típus 1:6; négyfokozatú sebességszabályozás ellenállással, elektromos előre-hátramenet kapcsolóval; gumiabroncs mérete 4,00-8 (16X4); javasolt akkumulátor 2 db 6 EU 10 PS, 12 V, 150 A/h gépjárműindító savas akkumulátor, sorba kapcsolva; tömege 82 kg; az akkumulátorok töltése hálózatról, beépített, vagy külön töltőberendezéssel; maximális töltőáram 15 A.; beépített motor az (A) típusnál AVF DE 03, 24 V, 1000 W, a (B) típusnál Bosch 24 V, 750 W; a jármű tömege akkumulátorral 230 kg; teherbírása 180 kg; teherbírása pótkocsival összesen 230 kg.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!