Az alábbi képes beszámoló megkívánja, hogy kezdésként megismételjük azokat a sorokat, amelyek lapunk március 21-i számában jelentek meg. Ott szó szerint a következőket írtuk: „Igen sokan kérték már, hogy ismertessük az új kodát, amely eddig 1000-es jelzéssel szerepelt nálunk a köztudatban. Nos, végre sor kerülhet erre is. Sikerült megszereznünk a gyári adatokat a farmotorosról, amely hivatalosan mint koda Favorit mutatkozik be. Sajnos, újabb fényképekkel, rajzokkal még nem rendelkezünk, de az alábbi leírás nyomdába adásával minden jel szerint most a világ valamennyi autóslapját megelőzve az AM közöl először hiteles tájékoztatást a csehszlovák autóipar sokatígérő kiskocsijáról.”
Közben újabb képanyag is rendelkezésünkre áll, így most folytathatjuk a koda részletekre bontott ismertetését. Azóta egyébként beigazolódott, hogy az új 1000-es hiteles műszaki adatai valóban lapunkban jelentek meg először. Most csupán azt kell módosítanunk, hogy az új modell végső típusjelzése nem „Favorit”, hanem egyszerűen MB lett. Ez nemigen okozhat zavart, hiszen az autósok, többnyire minden különös jelölés nélkül farmotoros kodának említik. Még talán csak annyit, hogy ma már nálunk is fut a farmotoros próbakocsi, de már ennek érkezése előtt több helyről sikerült tájékoztatást és képeket kapni a konstrukció kialakításáról.
A kocsi születésének történetéről a csehszlovák Pragopress iroda küldött érdekes anyagot, továbbá Czollner Zsigmond gépészmérnök barátunk, aki most jött haza az új koda gyárából, szintén hozzásegített bennünket, hogy eredeti képanyaggal illusztráljuk a szöveget.
A koda 1000 MB történetéhez hozzátartozik, hogy lassan tíz éve a kísérletek megindításának. A csehszlovák autóipar annak idején ugyan egy olyan rendkívül egyszerű kivitelű személygépkocsi kibocsátására gondolt, amely 25-30 lóerős motorral rendelkezne és legnagyobb sebessége nem lépné túl a 90 km/ó határt. Akkoriban ilyen jellemzőkkel képzelték el az olcsó kisautót, de közben alaposan megváltoztak az igények, és ennek megfelelően nemegyszer dolgozták át az első terveket.
Hozzánk is már rég eljutott annak híre, hogy kodáék valami merész újdonságon törik a fejüket, és az sem maradt titokban, hogy farmotoros modellt építenek. A konstruktőrök munkájának eredménye végül is az új koda 1000 MB jelzésű kocsi lett. Legutóbb a Budapesti Nemzetközi Vásárról szóló beszámolónkban már azt is megírhattuk, hogy ebből az újdonságból még az idén mintegy 500 darab Magyarországon is forgalomba kerül.
Olvasóink jól tudják, hogy egy új autó születése nem éppen egyszerű, és mielőtt a futószalagok megindulnak, különleges kísérletek, próbák során át vizsgálják a mintadarabokat. Így történt az 1000 MB-nél is, amelynek mintegy 50 prototípusa nemcsak a gyár embereinek, hanem a prágai Autókutató Intézet munkatársainak kezében tett meg több mint 4 millió kilométernyi utat. Szélsőséges éghajlatú viszonyok között próbálták és ellenőrizték a kocsi minden egyes szerkezeti elemének viselkedését, megbízhatóságát. Még 1962-ben indítottak egy karavánt a Szovjetunió területére, ahol először a legkeményebb fagyban, majd Azerbajdzsán hőséget sugárzó sivatagjaiban vizsgáztatták a farmotoros koda prototípusait. Ezek a kocsik megjárták a Kaukázus fellegekbe nyúló, rendkívül meredek emelkedésű útjait, és ezt követően az NDK autobahnjain is megjelentek.
Mindezt megelőzően, illetve a gyakorlati próbákkal párhuzamosan, a gyár jól felszerelt laboratóriumaiban is mindent megtettek, hogy végül egy olyan modell kerüljön gyártásra, amely messzemenően ki tudja elégíteni a modern kiskocsival szemben támasztott igényeket.
Ma már az sem titok, hogy a kezdeti szakaszban egyaránt kipróbáltak víz- és léghűtéses motorokat és építettek olyan mintákat is, amelyeknél nem hátra került a motor. A végső döntést már ismerjük, és ha egyelőre csak képekben, de előttünk áll az új, négyszemélyes, négyajtós, farmotoros koda, amelynek előállítására Mladá Boleslavban most úgy rendezkednek be, hogy ott a közeljövőben már évi 100-150 000 ilyen kocsi születhessen.
A 800 000 m2 területen fekvő korszerű autógyár új hatalmas csarnokaiban máris nagyszerű gépek állnak munkára készen. Ezek egy részét a csehszlovák ipar szállította és ezek is olyanok, hogy a világ minden részén az élvonalba számítanak. A többi gépet, – de inkább komplett gépsorokat – külföldről szerezték be és ilyen módon biztosították, hogy a koda Autógyár az automatizálását tekintve is az ország mintaüzemévé váljék. A gyár korszerű, a konstrukció jónak ígérkezik, és e kettőből joggal következtetjük, hogy a koda 1000 MB mégis „favorit” lesz…
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!