Az Audi AG 1993-ban alapított magyar leányvállalata az elmúlt 30 év során közel 12 milliárd euró összértékű beruházást hajtott végre Győrben, ami a magyar ipar egyik legnagyobb beruházójává teszi. Jelenleg több mint 70 hazai beszállítóval dolgozik, ráadásul a termelő tevékenységen túl munkatársai kompetenciáira építve sokrétű szolgáltatást nyújt az Audi és a Volkswagen konszern számára. Cikkünkben 5 pontba szedve áttekintjük az Audi Hungaria múltját, jelenét és jövőképét.
1. A VILÁG LEGNAGYOBB MOTORGYÁRA
Az Audi győri tevékenysége 4 hengeres benzinmotorok gyártásával kezdődött, majd 6 és 8 hengeresekkel folytatódott. A máig népszerű 5 hengeres mellett olyan különlegességet is készítenek nálunk, mint a különböző sportautókba, az Audi R8-asba és féltestvérébe, a Lamborghini Huracánba épített V10-es. A gyártás elindítása óta több mint 42 millió motor hagyta el az üzemet, manapság naponta több mint 7500 erőforrás készül! A gyár jelenlegi kapacitása 12 000 alkalmazottnak nyújt biztos munkahelyet, a szolgáltató cégeken és a beszállítókon keresztül a vállalat további, mintegy 50 000 ember megélhetését biztosítja.
2. 700 AUTÓ NAPONTA
1998-ban a mára ikonikussá vált TT-vel indult el az Audi Hungariánál az autógyártás. A világ minden tájára Győrből szállított kupé volt az első, nálunk összeszerelt prémiumautó. Később az akár vászontetős változatban is rendelhető A3-as már teljes egészében Magyarországon készült. Helyét a Q3-as vette át, amelyből 2022-ben 163 008 példány hagyta el a szalagot, a többi 8126 autó TT Coupé és Roadster volt, a sportmodell ugyanis igazi hungarikum maradt. Szintén Győrhöz kötődnek az RS csúcsmodellek, melyeknek minden példányát egy szigorú, próbapályás kört is tartalmazó minőségellenőrzés után szállítják le a tulajdonosának, így az Audi magyarországi hibaszázaléka alacsonyabb, mint a németországi!
3. GYŐRBŐL A VILÁGNAK
A hazánkban készülő motorokat nem csak Audikba építik be, a Volkswagen konszern szinte minden márkája használja azokat. A győri erőforrások 35 különböző üzembe jutnak el, hogy beépítsék egy Cuprába, vagy akár egy Lamborghinibe, ezzel a piac jelentős részét lefedve, ráadásul nem csak az autók lelkét, hanem a testét is képes biztosítani a hazai üzem. Ez a vállalat működteti Közép-Európa egyik legnagyobb szerszámgyárát, amely az Audi és a VW konszern márkáinak csúcsmodelljei, az R8 és az e-tron GT, a Lamborghini és a Bentley típusainak gyártásához is készít karosszériaelemeket. Tavaly egészen pontosan 35 576 darab alkatrészt állítottak elő.
4. FENNTARTHATÓ MŰKÖDÉS
A folyamatos korszerűsítéseknek köszönhetően az üzem 2020 óta széndioxid-semleges. A győri telephely elsőként a zöld áram használatára állt át, a villamosenergia-igényét jelenleg teljes egészében megújuló forrásból fedezi. A szükséges energiát Európa legnagyobb, tetőre telepített naperőműve biztosítja, összesen 160 000 négyzetmétert fedtek be az energiaforrással. A több mint 36 000 napelemből álló erőmű évi 9,5 GWh energiát termel. A megújuló forrásból érkező zöld áramnak köszönhetően 4900 tonnával kevesebb szén-dioxid jut a levegőbe. A 2012 óta használt geotermikus erőművel a telephely hőenergia-igényének több mint 70%-át lefedik, az Audi Hungaria a geotermia legnagyobb ipari felhasználója Magyarországon.
5. ELEKTROMOS ÁTÁLLÁS
A cég nagy hangsúlyt fektet a kompetenciaalapú szolgáltatásaira, amelyeket első sorban a műszaki fejlesztés, pénzügy, beszerzés, IT és supply chain területén nyújt a konszern világszerte működő vállalatainak. Az Audi Hungaria a belső égésűek mellett jelenleg is gyárt villanymotorokat, 2022-ben 108 097 darab készült, az elektromos átállás jegyében azonban fokozatosan tovább bővíti portfólióját. Hamarosan indul a PPE (Premium Platform Electric) sorozatgyártása, melyet 2025-től a MEBeco (modulrendszerű elektromos hajtáskoncepció) követ. Egy új márka is érkezik Győrbe, hiszen jövőre indul a Cupra Terramar sorozatgyártása.