Autófront címen most csakis a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat tevékenységéről írunk, mégpedig kizárólag olyan ügyekről, amelyek az új autók forgalombahozásával kapcsolatosak. Valószínűleg más témának is adhattuk volna át ezt a helyet, ha mindazok, akik erre az évre akartak, illetve akarnak új kocsit, már az első tavaszi napon átvehették volna azt. Ilyen optimisták akkor sem voltunk, amikor az esztendő elején, beszámolva a Merkur Vállalat megalakulásáról, annak a nézetünknek adtunk kifejezést, hogy „ezt az évet hosszú idő után az autókereskedelem első nyugodt, kiegyensúlyozott esztendejének látjuk”. Amikor az idézett sorokat kinyomatatták, a napár 1964 januárját jelezte, és annak idején a nálunk rendszeresített típusok bármelyikét azonnal meg lehetett vásárolni, sőt volt, amelyiket március 31-ig OTP hitellevélre is hirdették.
Azon persze nem csodálkozunk, hogy legtöbben – akiknek nem nélkülözhetetlen közlekedési eszközük a gépkocsi – inkább úgy gondolkoztak, hogy majd ha jobb idő lesz, csak akkor vállalják magukra az autót, no meg az autótartás gondjait. Nem kevés persze azoknak a száma, akiknek, hogy az új autó árát be tudják fizetni, meglévő régi kocsijukat kellett eladniok. Közülük legtöbben ma ott tartanak, hogy a két kocsi – az eladott régi és a hiányzó új – között gyalogolnak. Szaladgálnak fűhöz-fához, az Autószalontól a Merkur igazgatójáig, és írják ide is, oda is hol csupán elkeseredett hangú, érdeklődő, hol pedig felháborodottan panaszkodó leveleiket. Mostanában gyakran járt hozzánk is a postás ilyen levelekkel, és szeretnénk, ha feladóik külön-külön válaszok helyett elfogadnák tőlünk ezt a cikket.
Először is azt szeretnénk tudatni, hogy a Merkur a befizetett autókat – amint a megfelelő nyomtatványok minden érdekelttel tudatták – december 31-ig köteles a vevőnek átadni. Nem mondjuk azt, hogy jól jár, aki éppen télire kapja meg a tavaszra várt autót, de azt nem is ígérhették, hogy erre mód lesz. Sajnos, már benne vagyunk a nyárban is, és bizony az arányt tekintve, még mindig sokkal kevesebb új kocsi érkezett, mint ahogy a hónapok múltak. Különösen türelmetlenek azok, akik az első befizetési napon feladták a pénzt, de máig hiába várták a kocsit. Ez számukra valóban érthetetlen. Tudni kell viszont azt is, hogy az első napon 620 Wartburg és 580 Moszkvics árát fizették be, ugyanakkor május 31-ig összesen 101 Wartburg és 172 Moszkvics érkezett a Merkur telepére. Ezek közül sorsoltak ki 118 OTP-kocsit, és ugyancsak ebből a nem jelentős mennyiségből kellett leszámítanunk azokat, amelyeket az IKKA hozott forgalomba. Így bizony nem sok jutott a többieknek. S ezek a többiek szeretnék persze tudni, hogy mégis mikor kerül rájuk a sor, és azt mindenesetre várják, hogy az ilyen kérdésükre választ is kapnak. Az igazság viszont az, hogy a Merkur központi irodáiban mindössze öt tisztviselő végzi az adminisztrációt, és az autóügyekben érkező sürgető, reklamáló vagy akárcsak szerényen érdeklődő levelekre képtelenek felelni. Erre nincs berendezkedve ez a cég, amelynek egyébként semmiképpen nem lehetne érdeke, hogy késleltesse a rendelkezésre álló autók átadását.
A nagyobbik baj nem is az, hogy az ilyen levelekre nem küldenek választ, hanem az, hogy maguk sem tudják, mit mondhatnak az időpontra vonatkozólag, hiszen nem egyenletes ütemben érkeznek az importált autók. Emiatt nem tudnak szóbeli megnyugtatást sem adni az Autószalonok erre is hivatott emberei. Arról egyébként nálunk – a szerkesztőségünkben – jó idő óta senki nem panaszkodott, hogy udvariatlanul bántak volna velük akár az egyik, akár a másik budapesti Autószalonban. Egyetlen hozzánk címzett levél írója sem emelt mostanában kifogást amiatt sem, hogy a csepeli telepen nem úgy kezelték volna kocsiját, mint ahogyan ő azt elvárta. Persze, most naponként nem sok új autó kerül átadásra, így hát nem is lenne indokolt a kapkodás. Éppen ez a baj, hogy késnek a szállítmányok, bár most a műszaki felkészültség olyan, hogy jóval több kocsit is panaszmentesen tudnának ott gondozni, hibátlanul átadni.
A beérkezett autókat viszont a befizetési, illetve az előzetes jelentkezési sorrendben hozzák fogalomba. Nem is tudunk mást válaszolni azoknak, akiknek ezzel kapcsolatban volt kételyük, és ilyen tárgyú levelet intéztek hozzánk. A panaszolt ügyek mindegyikét megvizsgáltuk, és csupán egyetlen olyant találtunk, ahol bizonyíthatóan a levélírónak volt igaza. Egy agronómus (Mesterházy Sándor, Lócs, Lenin u. 22., Vas megye) bizony azért járt rosszul, azért nem kapta meg mai napig sem Trabantját, mert azok, akik OTP-hitellevélre igényeltek ilyen típust, előnyösebb helyzetben voltak, mint ő, aki készpénzzel akart fizetni. Furcsa eset, de tény, hogy számára az eddigiekből már nem maradt Trabant, és ami nagy hiba, nem értesítették idejében. Azt ugyanis közölhették volna: tévedés történt, az ügyintézés nem vette figyelembe, hogy máshová kell sorolni az ő megrendelését. Mesterházy Sándor bízott abban, hogy legkésőbb május 15-ig rendelkezésére bocsátják a kis Trabantot, hiszen ilyen értelmű nyilatkozatot küldött is a címére a Merkur Vállalat. Most ott tart, hogy már a motorkerékpárja sincs meg, hiszen annak árát is tartogatta a kocsira. Reméljük, ezek után az elsők között mégis csak kap majd 601-es Trabantot a most már nagyon is időszerű szállítmányból.
A többi kérdezőnek vagy reklamálónak viszont csakis azt tudjuk mondani: meg kell várniok sorukat, és többeknek is bele kell abba törődniök, hogy az idén inkább csak nyárvégi, esetleg téli túrákat tehetnek a várva várt kocsival. Sőt, legalább ezer lesz azoknak a száma, akik igényeltek ugyan, de ez évben már nem juthatnak Wartburg kocsihoz. Erről kaptak is értesítést, illetve közölték velük, hogy új, 601-es Trabantra módosíthatják rendelésüket. Akik pedig eredetileg is már az új típusú Trabantot rendelték meg, arra számíthatnak, hogy júliusban megkapják a befizetési felhívást. Igaz, még csak irányárat tüntetnek fel, de bennünket úgy tájékoztattak, hogy nem lesz nagy eltérés a korábbi és a mostani Trabant modellek ára között. És hogy mi lesz a faros Skodákkal? Ezekre egyelőre még csak a befizetéseket sem kérhetik, hiszen a szállítási szerződést csak ez után kötik meg. De még ebben az évben 500 ilyen kocsira számíthatnak a hazai autósok. Hogy kik fogják kapni? Azok, akik igényelték, bár az ő számuk is jóval meghaladja az idén várható farmotoros Skodák mennyiségét. A sorrend egyébként itt is érvényes!
Összegezve mindazt, amit a Merkur Vállalatnál tett többnapos „adatgyűjtés” során mostanában tapasztaltunk, azt kell mondanunk, hogy ha nem is több még a fény, mint az árnyék, kiküszöböltek sok-sok olyan korábbi hibát, amelyen a maguk erejéből tudtak segíteni. Megnyugtató például mindaz, ami a csepeli átadótelepen változott. Akik már odáig jutnak, hogy mehetnek az új autóért, tapasztalataink szerint azt kifogástalan állapotban kapják kézhez. Most azt kellene sürgetni, min a belkereskedelem, mind a külkereskedelem részéről, hogy minél többen kaphatnák meg a közeli hetekben kocsijukat. Bár tudjuk, hogy jog szerint december 31-ig senki sem reklamálhat a Merkur vevői közül, mi mégis megpróbálunk szót emelni a szállítások gyorsítása érdekében. Szavunk ugyan nehezen hallatszik el azokig a gyárakig, ahol most egy kivételével mindenütt az újabb, módosított típusok – a 601-es Trabant, a 403-as Moszkvics és az 1000 MB Skoda – készülnek, de nem hisszük, hogy a szállítások ütemezésénél csakis a december 31-i terminust, az év utolsó napját kell komolyan venni.
L.Gy.
Almássy Tibor felvételei
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!