Nem a 02-es BMW volt az első sportos modellje a bajoroknak, de ez volt az első, amelyről nem csak álmodhatott az átlagember – hogy majd a használtpiacon vesz magának egyet másod/harmadkézből –, hanem akár újonnan is megengedhette magának. A világháborút követően a hatvanas évek végére magára talált a német gazdaság, az emberek egyszerű közlekedési eszköznél többre vágytak – a BMW pedig megadta nekik.
A kiindulási alapnak számító, a mai 5-ös sorozat elődjének számító Neue Klasse modell kisebb méretű, szigorúan kétajtós változatáról van szó. A motorok is a nagyobb autóból kerültek át a kisebb karosszériába, tehát a klasszikus receptet követték a bajorok, miszerint tegyél kis karosszériába nagy motort, megfűszerezve egy jó adag kísérletezőkedvvel: háromajtós kombiként, vagy épp turbófeltöltős motorral is megvásárolható volt a belépőmodell. Utóbbit, azaz a Turbo-t leszámítva az itt látható autó volt a 02-es sorozat csúcsa.
A Lovász Classic cég jó pár évvel ezelőtt vásárolta Nyugat-Európából az itt látható példányt, a 2002 tii azért nyerte meg a munkatársak tetszését, mert néhány használatból eredő barkácsolástól eltekintve eredeti állapotában volt. Kezdettől fogva teljes felújításban gondolkodtak, ezért nem is álltak rögtön neki a munkának, hanem elkezdtek alkatrészeket gyűjteni. Noha viszonylag kurrens autóról van szó, ez a folyamat több évig tartott, mert az alkatrészkereskedők alaphelyzetben prémium-felárral dolgoznak, de aki türelmes, jó áron is hozzájuthat a szükséges dolgokhoz.
Szó szerint az utolsó csavarig szétszedték a karosszériát, majd eltávolították róla a fényezést. Nem lepődtek meg a szokott helyen napvilágra került korróziótól, nem javítóív- hanem elemcserével orvosolták a problémás részeket. Az adattábla alapján megállapított színre, azaz metálezüstre fényezték le a karosszériát, amelyet ebben a formájában már láthatott a nagyközönség pár veterános rendezvényen a Lovász Classic standján.
Noha elméletileg minden alkatrészből volt új, az összeszerelés egy kicsit elhúzódott, hiszen több más projekttel párhuzamosan haladt a munka, de végre összeállt a gép. Olyan nem várt nehézségek hátráltatták a munkát, hogy a repedt vízcső-csonk helyett Nyugat-Európából rendeltek másikat, a német eladó meg ugyanolyan repedt/bontott alkatrészt küldött, ami az autón is rajta volt – 400 euróért. Ezek után jobbnak látták megjavítani a meglévő alkatrészt, ami megint pár hetes késést eredményezett. Pár apró makulát kell már csak megszüntetni, de elmondható, hogy gyári állapotában csillog ez az 1971-es BMW 2002 tii.
A névben az első két szám a lökettérfogatra, a második kettő a modellsorozatra utal, a ti a tourismo internazionale kifejezést jelenti, az utolsó i betű pedig iniezione, azaz befecskendezés jele. A sportváltozat merevebb rugókat, első-hátsó kanyarstabilizátort, 25,5 centis első féktárcsákat és 5 col széles felniket kapott a jobb vezethetőség érdekében, a négyfokozatú váltó első áttételét rövidebbre vették, miközben a végáttételt megnyújtották (nagyobb végsebesség). A befecskendezés a német Kugelfisher cég mechanikus rendszerére utal, amely miatt a motorba is belenyúltak.
Nagyobb méretűek a kipufogószelepek, maga a kipufogórendszer is nagyobb kapacitású, megnövelték a kompressziót (kell pár motorfordulat a beinduláshoz), aminek köszönhetően a csúcsteljesítmény 130 lóerő 5800/percnél, a maximális nyomaték 176 Nm 4500/percnél. A karburátoros 2002-höz képest 1000 fordulattal magasabban éri el nyomatékcsúcsát a befecskendezős változat, ami azt jelenti, hogy visszakapcsolás nélkül jobban gyorsít vele az autó, tehát nem csak üveghangon jön elő a különbség, hanem, normál közlekedés során is.
Bejáratós még a gép, de azért nem idegen tőle a fordulatszám, bemelegedést követően szinte kívánja, hogy ötezerig pörgesse a sofőr. Nincs sok zajszigetelés a motortérben, így remekül hallható a négyhengeres természetes, mechanikus hangja. A mai viszonyok szerint ballonos abroncsok ellenére határozott az útfogás, ha nagyon akarja az ember, még táncba is vihető a gép, a kormányzás kellően gyors ahhoz, hogy mindez jól kontrollálható maradjon. Őszintébb az élmény, mint egy mai forró ferdehátúban, és abban is biztosak lehetünk, hogy a BMW 2002 tii-nek nemhogy csökken, de egyenesen emelkedik majd az ára a jövőben. Főleg egy korai, patikaállapotú gépnek…