A világ valamikor az Öböl-háború idején szembesült az akkor még HMMWV néven futó katonai terepjáróval. Köztük volt Arnold Schwarzenegger is, aki addig járt a típust gyártó AM General nyakára, amíg azok el nem készítették a civil változatot, a többi pedig már történelem. Szó szerint, hiszen a márkajogokat 1999 decemberében megszerző General Motors Corporation idő közben becsődölt, jogutód nélkül megszűnt, majd a katonai változatokat készítő AM General is leállt már a sorozatgyártással. Az USA fegyveres erői most tesztelik a lehetséges utódokat.
Minden a szélvédőkerettel kezdődött
Magyarországon az amerikai filmeken kívül a taszári bázis kapcsán találkozhattak az emberek az évek során Hummer H1-es néven futó autóval, ha másként nem, hát a vonatokon, amelyek százszámra hordták ezeket. Drágasága miatt meglehetősen ritka látvány mifelénk az alumíniumkarosszériás, független kerékfelfüggesztésű jármű, ennek megfelelően nem egyszerű hozzájutni egy-egy példányhoz. Még ha sikerül is összeszedni a pénzt, akkor is ott van a rengeteg egyedi alkatrész, vagy épp a karosszéria javíthatóságának kérdése – az extrém méretek miatt bizony terepen megkarcolódik az oldalfal, és nem minden bokorban tudnak alumíniumot hegeszteni.
Itt jön a képbe S. Sándor szerszámkészítő, a magyar veterán járművek nagy rajongója, és nem utolsó sorban a fémmegmunkálás szakértője. Őt találta meg egy ismerőse, hogy készítsen neki egy szélvédőkeretet, fénykép alapján.
– Mégis, mihez? – kérdezte a mester.
– Hát, ő már vagy 20 éve imádja a Hummer H1-est, és szeretne magának építeni egyet. Kicsit ért a fémmegmunkáláshoz, de a vékony szélvédőkeretet nem meri bevállalni, egyébként mindent megcsinál majd saját maga – bizonygatta a Hummer-rajongó.
Ezt követően beszélgetések sorozatán keresztül sikerült odáig eljutni, hogy jobb lesz az, ha nem csak a szélvédőkeretet, de az egész karosszériát inkább profi csinálja meg. Hiába néz ki ugyanis messziről doboz formájúnak az autó, valójában tele van különleges részletekkel.
Az egyszerűség kedvéért – később terepen is használni fogják, így fontos a javíthatóság – vaslemezből készült a karosszéria, ami tökéletes mása az eredetinek. Volt ugyan pár kis méretű modell inspirációnak, de az igazi áttörést az jelentette, hogy a megrendelő egy ismerősétől pár órára kölcsönkért egy „gyári” H1-est, amelynek aztán minden részletét fel tudta mérni Sándor. Minden egyes mélyedés, lemezhullám ott van, ahol az eredetin, csak egy példa: a ledönthető szélvédőkeret zsanérjain oldalt gyárilag látszanak a körfűrész nyomai, és ugyanez megfigyelhető az utánzaton is.
Amíg a gyárban az alumíniumlemezek merevítését szolgáló hajlításokat présgép végzi, az utánzaton például egyenként kellett a plató alján lévő domborítások végét a helyére hegeszteni, a hátsó kerékjáratok tetején lévő süllyesztéseket pedig egyenként kikalapálni. A fémtető a gyárihoz hasonlóan levehető – a vászontető rudazatának és burkolatának megoldása már egy másik mester feladata lesz –, a jövőbeni garázsban a tető alá függesztve pihen majd nyaranta.
Igazi műszaki öszvér a Hunimog
Az utastér kialakítása okozott némi fejtörést, hiszen annyit kellett módosítani az AM General konstrukción, hogy a már meglévő pedálsor és alváz használható legyen. Egy Unimog alól származik az alváz, amely már a megfelelő méretűre nyújtva jött ide, a motor egy 7,3 literes, V8-as Ford turbódízel, amihez annak saját automatikus váltója és egy GMC pick-upból szerzett osztómű csatlakozik, az Unimog portálhídjain gördül majd a Hunimog. A változás egyébként pozitív, oldalanként 8-10 centivel lesz majd több hely az utasoknak – aki már ült Hummer H1-esben, vagy látta már annak utasterét, az igenis tudja értékelni ezt a jelentéktelennek tűnő bővülést is. Pontos értéket az utastér kárpitozása után lehet majd mondani.
Hogy erre mikor kerül sor? Jelen pillanatban még nem lehet megválaszolni ezt a kérdést. Egy 20 éves szerelem beteljesülése lesz majd a Hunimog, a magyar gyártású Hummer-Unimog hibrid, és a megrendelő a tökéletességre törekszik. Jelen pillanatban épp csak készen van a karosszéria, még hátra van a technika beüzemelése – kardánok, hűtőrendszer kialakítása –, a fényezés, az utastér összerakása. Még mielőtt bárki azt hinné, hogy olcsó mulatságról beszélünk: a több éves munkát is beleszámítva nem nagyon lesz olcsóbb a Hunimog a valódi H1-esnél, azonban néhány szempontból jobb lesz annál: magyar viszonyok között is karbantartható lesz az autó, amely ráadásul merevebb karosszériával rendelkezik az eredetinél. Sándor egyébként már újabb járműveken dolgozik, most megint van ideje a tulajdonában lévő egyedi magyar autókkal foglalkozni. De hogy mi lesz a következő nagy alkotás, az egyelőre legyen titok.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!