A polcokon követhető a tévék, rádiók és porszívók fejlődéstörténete, a pultban „apró holmi”, legfelül pedig minden akkori kissrác álma (az enyém is), a pedálos Moszkvics A polcokon követhető a tévék, rádiók és porszívók fejlődéstörténete, a pultban „apró holmi”, legfelül pedig minden akkori kissrác álma (az enyém is), a pedálos Moszkvics

A Múzeumok éjszakáján nyílt a „Retroncsok, avagy autós élet a ʼ70-es, ʼ80-as években” kiállítás. A tavalyi első fellépésnek olyan pozitív volt a visszhangja, hogy idén már nemcsak lelkesedésből, hanem közkívánatra is folytatni kellett. Gazdagodott is a kiállított tárgyak felhozatala, mind az autóké, mind az akkori, mindennapi életet bemutató holmiké.

Olyan, mint egy filmgyári díszletház

A kiállítás szabadtéri részén parkol az autók java. Leginkább a Zsigulik és Ladák ébresztik a nosztalgikus érzést, hiszen például a kisbuszok közül már csak egy aktív tűzoltó Zsukról tudunk, egy önkéntes csapatnál Budán, bár lehet, azóta az is csak kabalafunkciójú. A Barkasok is kikoptak a Nysával, Latvijával egyetemben, Skoda mikrobuszból pedig eleve alig volt. A kishaszonjárművek és KGST-egyterűek sorfala jelenti az átmenetet a munkagépek szekciójától a magánvilág felé. Előttük kacsingat a személykocsik sora, kezdve az egykori nagymenő 1500-as Ladával.

Rendőrbábú, lakkasztal, tárcsás telefon, a falon pedig – főként Jugoszláviából – menő hanglemezek Rendőrbábú, lakkasztal, tárcsás telefon, a falon pedig – főként Jugoszláviából – menő hanglemezek

A belső kiállítási területen ezúttal a Merkur és a Keravill üzletek hangulatát igyekeztek felidézni. A földszinten kapott helyet az egykori kizárólagos autóforgalmazó, ide kerültek a legszebben helyrehozott autók és a korabeli plakátok, hirdetések, és egy kis sarokban a rendőrbábu, aki szemmel tartja az érdeklődőket.

A személyautók szabadtéri sora a legvagányabbal, a kidekorált „Ezeröcsivel” indul. A belső sáv ura, végsebességben csak a Nagypolszki szárnyalta túl! A személyautók szabadtéri sora a legvagányabbal, a kidekorált „Ezeröcsivel” indul. A belső sáv ura, végsebességben csak a Nagypolszki szárnyalta túl!

Az emeletre menet áthaladhatunk egy lottózósarkon, majd az első lépcsőfordulóban egy kiskonyha, a másodikban egy jellegzetes lakásrészlet fogad, az emeleten pedig vár a Keravill. Ez a bolthálózat árulhatott bringákat, motorokat és elektromos készülékeket. Itt feszítenek büszkén a korabeli Csepel kempingbiciklik, de nem maradt le a szovjet Turiszt versenybringa sem, ami a legolcsóbb volt ebben a kategóriában – ezt követte árban a Szputnyik, majd a drágább Csepel Sas és a csehszlovák Favoritok. Lényegében az összes kismotorból ácsingózik egy: Riga, Verhovina, Jawa Mustang és Babetta.

A 70-es években zajlott a kempingbringa-láz. A nagymotorokat egy korabeli MZ képviseli, mellette van Komár, Riga és Verhovina is A 70-es években zajlott a kempingbringa-láz. A nagymotorokat egy korabeli MZ képviseli, mellette van Komár, Riga és Verhovina is

A kétkerekűekkel szemben ott a pult. Sokan emlékszünk még, hogy volt pult feletti és alatti kínálat. Egy kis jatt, vagy elvtársi összeköttetés, és előkerült a nem kapható alkatrész, vagy a polcon magát kellető Videoton magnó helyett a Toshiba. Megnézhetjük, hogyan fejlődtek a tévék és a porszívók, a pultüveg alatt pedig alkatrészek, fényképezőgépek és diafilmek tömegei hevernek. Jobbról egy hanglemezfal kedvelt és kevésbé kedvelt előadókkal, a kereslet mindig nagyobb volt a kínálatnál!

Eredetvizsgálat

A Retroncsok kiállítás tárgyai mind egy magángyűjtemény részei. A régi holmik összeszedése hobbiként indult, majd kinőttek a házból, kertből, műhelyből, így kerültek Kiskőrösre. Itt is szívesen fogadták őket, hiszen az úthengerek és munkagépek mellett sokkal többeket megmozgató témát adnak a múzeumnak.

A legnagyobb értéket az autók képviselik, már csak azért is, mert lényegében mind működőképes. Az autók egy részét lényegében restaurálták, amelyik hibás volt, azt javították, de a gondos vásárlásnak köszönhetően többük egy alapos karbantartáson és takarításon túl mást nem igényelt. A kocsik egy része saját lábán, a többi tréleren ment Kiskőrösre.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!