Máté Ádám munkásságára akkor figyeltem fel, amikor az ismert fehérvári wartburgos, Nyikos Zoltán csillogó járgányát és kipufogóból gyártott Rozsdi kutyáját elkészítette makett változatban. Olyan élethűre sikeredtek ezek az alkotások, hogy egy egyszerű kép alapján alig lehetett felismerni, melyik a valódi autó és melyik a kicsinyített mása.
– Nyikos Zoli wartburgozik, én trabantozom, és ez a kötelék hozott össze minket. Találkozókra is szoktunk együtt járni és hát mindig megvan az összhang – meséli a sárbogárdi Ádám, aki, mint kiderült, gyerekkora óta gyűjti a kisautómodelleket.
– Olyan 8-9 éves lehettem, mikor kaptam egy hátrahúzhatós kis Trabit és gondoltam, átfestem. Aztán mindig mikor kaptam vagy épp vettem egy kisautót, rendre kicsinosítgattam kicsit. Majd továbbgondoltam ezeket a történeteket és kis épületeket készítettem köréjük, utánfutót gyártottam, spoilerekkel tuningoltam fel őket – meséli Ádám, aki jelenleg közel négy-ötszáz modellt őriz, több méretben. Megtalálható a gyűjteményében mindenféle járgány, minden méretben, de főképp a KGST-modellek: Ikarusok, Trabik, Wartburgok, Skodák, Ladák és igazi ritkaságok is.
– Így jött az ötlet, hogy Zoli „Wareszát” is el kellene készíteni, majd továbbgondolva, mikor vette a lakókocsit, a komplett szerelvényt, azokat is. S hát meg is kezdtem a tervezést, majd a legyártását – meséli Ádám, aki a lakókocsi tervezéséhez kapott némi segítséget is. Az alapanyag pedig nem más, mint papír, hajlékony műanyag, hurkapálca és persze ragasztó. A lakókocsiban a rendszámtól a fényvisszaverő prizmán keresztül a belsejében található bútorzatig mindent részletesen kialakított.
– A Wartburggal könnyebb dolgom volt, mivel volt egy alapmodellem gyári sárgában – magyarázza a makettkészítő. – Először szétszedtem, mindent lecsupaszítottam a kaszniról. Lemarattam a festéket, Zolitól kértem az autójával azonos színű festéket, majd jöhetett a fújás!
Míg a festés elkészült – amelyben egy barátja segített neki -, a belteret kezdte ki-alakítani, illetve előkészíteni a sötétített ablakokat, lámpákat, tükröket és a többi alkatrészt az összerakásra. Ezután már minden ment magától: – Végül a Wartburg tulajdonosával úgy döntöttünk, maradjon kétütemű kinézetű a modell, mert jól néz ki rajta a króm lökhárító. Miután elkészültem, gondoltam, itt nem állok meg, és az immáron ikonikussá vált „Rozsdi” kutyust is elkészítem.
Az autó-szépségversenyek díjnyertes Wartburgja mellett ugyanis mindig ott áll a kipufogódobból és csövekből készült vas-eb is. Ennek is elkészült a kicsinyített mása: – Volt egy selejtes modellem, amelyről leszedtem a kipufogórendszert. Nem kellett sokat tenni: kis hajlítás, kis ragasztó, festés, és kész is lett a mini Rozsdi.