Havonta több száz új magánautó kerül forgalomba. És legtöbbjük csak szaporítja a házak előtt éjszakánként álldogáló személyautók légióit. Tudjuk, hog garázsok építésére egyelőre az államnak nincs lehetősége. De a hatóságoknak segítséget kell adniok ahhoz, hogy legalább az eredetileg garázsoknak épített helyiségek eredeti céljuknak megfelelően autók tárolására szolgáljanak. Ezúttal az egy-két kocsi befogadására alkalmas helyiségek sorsáról ejtünk szót. Ilyenek után kutatva, érdekes tapasztalatokat lehet szerezni a budai utcákon.
A XII., Határőr utca 61. sz. ház (Abos u. sarok) a város belterületéhez tartozik. Mégis, pár hete az ott található két garázs egyike disznó röfögésétől volt hangos, megfelelő szaggal körítve. Igaz, néha álldogál benne egy motorkerékpár, de a szomszédos garázsban, a másik motorkerékpár mellett könnyedén elhelyezhető lenne. Menjünk csak tovább. Istenhegyi út 7/a. Garázsnak építették, de most ládákkal és kacattal teli. Kicsit odébb, az Istenhegyi út és Thurzó utca sarkán a 3 garázsból kettőt lefoglal egy „maszek” fűszerkereskedő. A garázs-kutató körutakon gyakori válasz: „Nincs a lakóknak pincéjük, valahol tartani kell a tüzelőt, a lim-lomot.”
No, ezen a válaszok nem mindig fedik a valóságot. Mer pl. a Határőr utca 13. sz. házban üzemképes központi fűtés van, és a két garázs közül (az egyikben autó van) egyet lomtárnak használnak a ház régi lakói. HA utánanéznének, az üres uborkás üvegeknek és a rozsdás egérfogóknak bizonyára lehetne más helyet is találni. A közeli XII., Alma utca 5-ben is a családi lomtár szerepét tölti be a garázs. Raktárnak használják a II., Fény utca 2 sz. alatti garázsok mindegyikét. A XII., Csaba utcában és környékén még az is elég gyakori, hogy egy 125 kcm-es motorkerékpár, vagy éppenséggel csak egy Panni „terpeszkedik” egymagában a garázshelyiségben. Talán koronája a dolgoknak, hogy a XII., Városmajor utca 54 sz. alatt „Poharazót” létesítettek az egykori garázsban – az alkohol elleni küzdelem legnagyobb dicsőségére.
Mindez néhány kiragadott példa. S akkor még nem is beszéltünk arról, hogy egyes spekulánsok, anélkül, hogy saját kocsijuk lenne, megszereznek egy-egy garázshelyiséget, és „albérletbe” borsos áron kiadják. Magunk is találtunk ilyeneket. Például a Városmajor utca elején és a Fogaskerekű környékén. Ez utóbbi bérlője még csak nem is tartotta suba alatt a dolgot: újságban jelige alatt hirdette kiadó garázsát. Mit kellene tenni ezeknek a visszásságoknak a megszüntetésére? A lehetőségek adva vannak.
A 21/1955. MT. sz. kormányrendelet értelmében a más célokra igénybe vett üzlethelyiségek kiigényelhetők. A Fővárosi Tanács VB Igazgatási Osztálya 1957. augusztus 9-én – éppen az Autó-Motor szerkesztőségével történt megbeszélés alapján – 53 019/1957 sz. átiratával felszólította a kerületi tanácsokat, hogy a nem rendeltetésszerűen használt garázshelyiségeknél ugyancsak a fenti rendelet értelmében járjanak el. Ezt kiegészítendő, a Fővárosi Tanács VB Házkezelési Igazgatósága 1958. december 17-én 316 835/1958. sz. alatt felhívta a kerületi Házkezelési Igazgatóságokat: mindent kövessenek el annak érdekében, hogy a garázs céljára épült helyiségek felszabaduljanak, illetve rendeltetésüknek megfelelően autóknak adjanak szállást, mert más célra történt felhasználásuk jogszabálysértő volt. Olvasóink tehát jelentsék be az ilyen garázsokat az illetékes kerületi Tanács Igazgatási Osztályán, a Tanácsnak pedig az a kötelessége, hogy az ezzel kapcsolatos eljárást haladéktalanul indítsa meg.
Tamás György
Tamás Gy. felvételei
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!