A nagy-nagy divatnak örvendő robogókultusz az elmúlt esztendőkben hazánkat is „megfertőzte”. A városi közlekedésben verhetetlen, fürge kétkerekűek rengeteg ember szívét meglágyítják, de hiába a csábos vonzerő, a csillogó-villogó külső, a kialakult kereskedelmi arculat tipikusan magyaros vonásokat mutat. A vásárolni szándékozók számára az új gépek megvétele általában elérhetetlen álom marad, túlnyomó többségük az „olcsón használtat” elvet követi. A népes vásárlóréteg igényeit több vállalkozás is megszimatolta, gombamód szaporodnak a használt járgányokkal foglalkozó kereskedések, de a távol-keleti áru beszerzésének kulisszatitkairól – pletykákon kívül – eddig nem sok szó esett.
Forró nyomon
A robogóbirodalom neve: Japán. Igyekeztünk minden részletében megfigyelni, milyen is egy „tangó” a motorkerékpárok szülőhazájában, mivel találja magát szemben a kereskedő, ha többszáz darabos vásárlásba kezd. Az alaptétel a világon mindenütt ugyanaz. Nézelődés, kérdezősködés, alkudozás, majd jöhet a bolt.
Red Baron Group. Japán egyik legnagyobb használtmotor-kereskedelmi hálózatának több mint 150 üzlete van, melyeknek árusításra szánt készletében a robogóktól kezdve az ezres dübörgőkig minden megtalálható. Európai szemnek szinte feldolgozhatatlan látványt jelent az újabbnál újabb típusú robogók arzenálja, de Japánban ez teljesen szokványos formája a technikai evolúciónak. Az emberek nem dédelgetik évekig a megvásárolt robogókat, többségüket néhány ezer, jobb esetben néhány száz kilométeres használat után eladják egy kereskedőnek. Na ez aztán kánaán a felvásárlónak, hiszen nem kell szépítgetni a kínált portékát, nem kell különösebb javításokat végezni, bátran jöhetnek a kérők.
Válogatott legénység
A hazánkba érkező motorokat több napon át mustrálják. A készlet persze nem csak az említett alig használt masinákból áll, az importra váró robogók közt szép számmal akadnak korosodó példányok is. A kiválasztott motorokkal megrakott konténerek teherautón utaznak az óceánparti kikötőkig, majd közel egy hónapos tengeri utazás következik. A Szlovéniában végetért hajóút után hazaérkező szállítmány minden egyes darabját szétszerelik, s ha szükséges, kicserélik a hibás alkatrészeket, a kiszidolozást követően pedig következik az újabb értékesítés. Mivel a hazai kereslet igényei nagyobb gépekre is megmutatkoznak, egyre több 400-as, 600-as és még öblösebb lökettérfogatú kétkerekű vegyül el a konténerekben. Ezek vámolása és vizsgáztatása már komolyabb követelményeket támaszt, így az ilyen motorok esetében fokozottabban érvényes a szinte hibátlan műszaki állapot megléte. A speciálisan a japán piacra gyártott nagymotorok alkatrészei egyediek, utólagos beszerzésük kissé körülményes, ezért kereskedőink nem foglalkoznak „lelakott” gépekkel.
Az eddig amatőr keretek között zajló japán-magyar használtmotor-kereskedelem lassan-lassan kezd hivatalos formát ölteni, hisz a kinti felvásárlások szervezése és lebonyolítására megalakult az első vállalkozás. A nagoyai székhelyű Pannon Corporation nevét és a szállítandó célállomást tekintve egyaránt magyaros vonásokat mutat.
Szöveg és kép: Szabó Róbert
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!