Van már annak negyedéve is, hogy Csepelen jártunk, amikor azt kérdeztük a gyár új igazgatójától, Zsolnai Lászlótól, hogy mit kíván tenni a motorosok, a Pannóniások panaszainak orvoslására. Nagyhangú ígéretek helyett az igazgató néhány hónapos haladékot kért, mert, mint akkor mondotta, a gyár vezetőivel együtt nehéz feladatokat kell megoldaniuk. Így például, többek között, a szükségesnél 160 munkással kisebb a gyár létszáma.
Most ismét vendégségben vagyunk Csepelen. Zsolnai elvtárson kívül a gyár főmérnökével, Kondor Istvánnal és Szente Gyulával, a főkonstruktőrrel beszélgetünk a csepeliek terveiről, amelyek részben már meg is valósultak. Arról van szó, hogy a kereskedelem pótalkatrész-rendelését az év végéig maradéktalanul teljesítik, azaz nincsenek már elmaradva, nem úgy, mint tavaly ilyenkor. A P20 jövő évi gyártásánál felhasználják majd a motorosok tapasztalatait. Őszintén beszéltek a szervizellátás problémáiról. Minthogy a szövetkezetekre épített szervizhálózatra általános a panasz, emellett – mint hallottuk – több szerviz felmondta a szerződését, az AM azt javasolja a gyárnak, hogy ezeken a területeken, valamint ott, ahol nincsenek szövetkezetek, állapodjon meg a gyár megfelelően felszerelt kisiparosokkal. Véleményünk szerint mind a három érdekelt fél jól járna.
A gyár vezetői felismerték a motorsport hasznosságát, ezért a két fővárosi sportklub szakosztályával megállapodtak, hogy bizonyos mértékű segítséget nyújtanak a sportnak. Ehhez a témához tartozik az a kedvezmény, amelyet a Kísérleti Üzem most kapott. Ennek a részlegnek a vezetője ezúton fordul az AM szakember-olvasóihoz: jöjjenek hozzájuk dolgozni. Van ott hely a rajztábláknál, a munkaasztaloknál, vagy éppen a fékpadnál, ahol kiélhetik a benzinbe oltott szenvedélyüket.
(Nosza, fiatalok, itt a lehetőség!)
Túl ezen, a körülmények figyelembevételével, a gyár részt vesz a nemzetközi kiállításokon, illetve elküldi ezekre szakembereit. (Jobb későn, mint soha!) Tárgyalásokat indítanak olyan, külföldön már kikísérletezett gyártási folyamatok megvásárlására, amelyekkel gyártmányuk minőségét emelni tudják.
A legnagyobb csendben elkészítették a P-család legújabb tagját, a 175 kcm-es modell prototípusát, amely már túl van az első és eredményes tűzpróbán. A tervezett 14 lóerősnél erősebb ez a nagyrészt a P20 alkotóelemeit felhasználó egyhengeres motor. A tervezett P család harmadik tagja az azonos elemekből felépített kéthengeres, 350 kcm-es motor lesz. Minthogy az egy családhoz tartozó három típust nagyobb mennyiségben gyártanák, az egyforma alkatrészek önköltsége jelentősen olcsóbb lesz, aminek következtében az eladási árak is kedvezőbben igazodhatnak a világpiaci árakhoz. Noha a T5 iránt még ma is élénk az exportkereslet, a gyár vezetői e régi típus kifutását határozták el. De, hogy ne legyen veszteséges a törvény által előírt 10 éves kötelező alkatrészgyártás, a gazdaságosság szem előtt tartásával a T5 alkatrészeiből stabilmotort készítenek.
Mint a Csepeli Motorkerékpárgyár régi és jó ismerői, úgy véljük, az ország első, de lendületét vesztett szocialista üzeme újra a legjobb úton halad, hiszen az itt ismertetett egészséges tervek egy újabb, sikeres korszak körvonalait sejtetik.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!