Ha ezt a márkanevet halljuk, rögtön eszünkbe jut egy másik, a Rolls-Royce. Sokan nem is tudják, mi különbözteti meg e két típust egymástól, pusztán a hozzájuk kapcsolódó legendák, homályos műszaki adatok, tartósságukról szóló anekdoták „hőseit” látják bennük. Mások azt nem értik, hogy azok a tehetős emberek, akik megengedhetnek maguknak bármilyen fényűzést, miért sorakoznak a ködös Albionban aprólékos kézimukával készült régivágású autókért. Olvasóink előtt most fellebben a fátyol, s talán közelebb kerülnek a jelenséghez, amelyet úgy hívnak: Bentley.
A magát a világ legfinomabb sportautóinak gyártójaként meghatározó Bentley cég modellpalettáján szereplő típusok gyakorlatilag ugyanazt a technikát, karosszériát tartalmazzák, mint a Rolls-Royce-ok, csak más kiszerelésben. A jellegzetes nőalakkal megkoronázott iparművészeti alkotás, a hűtőrács a Bentleynél sokkal szolidabb, de jellegzetes formát kap, az első és hátsó lámpatestek sportosabb megjelenésűek. Az apró különbségek megváltoztatják az autót körüllengő atmoszférát. Mégis, ennek mi az értelme? A gyár filozófiája szerint fiatalosabb és kevésbé hivalkodó emberek is megízlelhetik így a manufakturális technológiával készülő, egyedi autók birtoklásának örömét, s az érzést, hogy a kiváló menettulajdonságok mindent felülmúló komforttal társulnak.
A műszaki adatok iránt érdeklődők még sohasem tudták kielégíteni információéhségüket a gyár termékeivel kapcsolatban. Annyit talán elmondhatunk, hogy a 6,75 literes (az angolszász mértékegységek iránt fogékony olvasóink kedvéért 412 köbinches) hengerenkénti befecskendezésű, 90 fokos hengerszögű V8-as motor teljesítménye és nyomatéka elegendő, ami magas végsebesség elérésére teszi képessé a 2340 kg (5180 angol font) tömegű járművet. A vásárlók tapasztalatai alátámasztják a gyári adatokat. Szerintük ugyanis nem ezen van a hangsúly: az alkatrészek precíziós megmunkálásának, többszöri szigorú ellenőrzésének, és gondos összeszerelésének más a célja. Azonban ezt nem lóerőben, km/h-ban, hanem meghibásodás nélkül megtett 100 000 kilométerekben mérik. A rövidnek nem nevezhető modellciklusok gyártmányai műszaki megoldásaikban nem a divatot követik, mégis a legfejlettebb technikát hordozzák a klasszikus borítás alatt. A Bentleyk például elektronikusan vezérelt kerékfelfüggesztéssel (Automatic Ride Control = ARC) rendelkeznek, amely a vezető stílusától, az útviszonyoktól és a menetjellemzőktől függően állítja automatikusan keményebbre vagy lágyabbra a hidraulikus csillapítóelemeket. Az ezt vezérlő számítógép felügyelete alá tartozik a négyfokozatú automatikus váltómű is. A fékrendszer sem a szokásos vákuumszervós kialakítású, hanem hidraulikus rásegítőberendezés veszi le a terhet a vezető lábáról.
A műszaki részletek után kezdjük meg az ismerkedést az autóval! Valóban, egy Rolls-Royce-szal összehasonlítva sokkal visszafogottabb megjelenésű. Meghatározhatatlan színét egyszerűen Bentley-zöldként aposztrofálják. A hűtőrács tetején szolidan, de méltóságteljesen hirdeti fekete alapon a B betűs embléma, hogy „kivel” állunk szemben. A márkajelzés alapszíne jelzi a motor kivitelét: ha piros, akkor turbófeltöltős, ha fekete, akkor atmoszferikus erőforrás duruzsol a motorháztető alatt. Kivételt egyedül a ’93-as gyártású modellek képeznek, amelyeken motorizáltságtól függően zöld alapszínű az embléma; ez a kis jelzés emlékeztet a RR-Bentley házasság 60. évfordulójára. Aki csak fényképekről ismeri az autót, el sem tudja képzelni, milyen eleganciát sugároz a csillogóra polírozott karosszéria. Az utastér angliai kastélyok hangulatát idézi. A kézművesmunkával készült műszerfal, ajtóborítás és ülőgarnitúra láttán már nem csodálkozunk azon, hogy a megrendelőnek miért kell egy 15 oldalas, minden részletre kiterjedő kívánságlistát kitöltenie. A 6-7 hónapos gyártási procedúra során legalább egyszer meghívják a gyárba megtekintetni a mű alakulását. Az időközben eszébe jutott módosításokat ilyenkor még végre tudják hajtani, s a vásárló mintegy 400 km próbaút megtétele után veheti át álmai tökéletes autóját.
A sportosabb kivitel azt jelenti a Bentleyknél, hogy az automata váltó kiválasztókarja – ellentétben a Rolls-Royce-szal – nem a kormányoszlopon található, hanem a vezető melletti kardánalagúton, továbbá a műszerezettség még gazdagabb, előtérben a fordulatszámmérővel. A hátsó ülésen helyet foglalva nincs más dolgunk, mint közölni sofőrünkkel utunk célját, és kényelmesen elhelyezkedni a bőrgarnitúrán. Persze először csodálkozunk, miért nem indítja be a motort, mielőtt D állásba teszi a váltókart, de nincs időnk szólni neki: rálép a gázra és már robogunk is. Nos, a csönd először megtréfált minket, ennek ellenére könnyen megszokható, kellemes útitársunk marad. Ha mégis meguntuk a társaságát, bekapcsolhatjuk a CD-t, s lágy muzsika tölti be az utasteret. Az első fékezéskor halk csipogó hanggal és a műszerfalon megjelenő felirattal figyelmezteti az ABS a vezetőt az út jegesedésére. Aggodalomra semmi ok: gázadáskor a kipörgésgátló megakadályozza a hátsó kerekek ellenőrizetlen viselkedését a csúszós aszfalton. A futómű intelligens működését szinte észre sem vesszük, a komfortra hangolt üzemmódra legfeljebb a hajókéra emlékeztet lágy himbálózás utal. Ha a számítógép „bekeményít”, akkor is átlagon felüli a menetkényelem.
Azt az angolos eleganciát, amit ez az autó biztonságérzettel elegytve kínál, évente 600-700 Bentley és 350-400 Rolls-Royce vásárlója élvezheti. Táboruk Magyarországon is folyamatosan gyarapszik, de a forgalmazó és a gyár diszkréciója nem teszi lehetővé, hogy az eladások adataiba betekintsünk. Ljen hát tovább Walter Owen Bentley szelleme úgy, mint a motorizáció történetének egyik kiemelkedő alakjáé, akinek kései utódai minden változás és vihar ellenére megőrizték legendáját. Ez az eszme lengi körül az összes autót, amely neve alatt kigördült a gyárból, és általuk néhány kiválasztott az élet teljesen más minőségét kóstolhatja meg.
Papp Tibor
Fotó: Branstetter Sándor
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!