Az Isle of Man Tourinst Trophy versenyről kapta a TT nevet az Audi sportkocsija, ezzel a márka-előd NSU motorkerékpár-versenysikereire utaltak (ugyanígy tettek a 60-as években az NSU 1000TT, 1200TT és TTS modellekkel), persze a marketingosztály se hagyta ezt szó nélkül, és ők a Technology & Tradition kifejezést találták ki magyarázatként. 25 évvel a sorozatgyártás megindulása után búcsúztatják a típust, amelynek nemsokára kifut a gyártása, a brit forgalmazó ebből az alkalomból az Isle of Man TT pályát látogatta meg autóival.
A nagyközönség az 1995-ös Frankfurti Autószalonon láthatta a tanulmányt, amelyen 1994 elején kezdett dolgozni a Volkswagen konszern kaliforniai stúdiójában Peter Schreyer irányítása alatt Freeman Thomas, de J Mays, Hartmut Warkuss, Martin Smith és Romulus Rost is részt vett a bauhaus által inspirált kupé megrajzolásában. Győrben a sorozatgyártás megindulására egészen 1998-ig kellett várni, mert a PQ34-as padlólemezre felépített autónál debütált sorozatgyártásban a lézerhegesztés, és ez a technológia csak addigra lett kiforrott. Épp csak a lökhárítókat alakították át a tanulmányhoz képest, illetve megnövelték az oldalablak méretét, de az 1998-ban piacra dobott első Audi TT hű maradt a tanulmányhoz – aminek meg is itták a levét.
A pódiumon szépen mutatott az autó, és a statikus vizsgálatok során a szélcsatornában is jól működött, azonban a gyakorlatban a német autópályán sok súlyos baleset is bekövetkezett azért, mert 180 km/órás sebesség felett végzett sávváltáskor vagy irányváltáskor (kanyar az autópályán) az autó instabil volt. A megoldás visszahívás lett, amely során utólag egy légterelőt szereltek a csomagtérfedélre, módosították a futóműhangolást (feszesebb lengéscsillapító elöl és hátul), illetve az összes autóba beépítették a menetstabilizálót, ami kezdetben nem volt része az alapfelszerelésnek.
Az első Audi TT-t eleinte csak kézi kapcsolású váltóval kínálták a sportmodellt, 2003 júliusában jött csak a DSG-váltó, amely a testvérmodell Golf R32-esben debütált pár héttel korábban – eleinte a 3,2 literes V6-os szívómotorhoz adták. A modellsorozat csúcsát a TT Club Sport jelentette, a 2005-ben piacra dobott modellnél az 1,8-as turbómotor teljesítményét 240 lóerőre növelték, ezzel párhuzamosan 75 kg-mal csökkentették a saját tömeget a pótkerék, a hátsó ülések és egyéb kényelmi felszerelések elhagyásával. Ebből 1165 példányt készítettek, 900 ment Nagy-Britanniába, a fennmaradó 365 példányon osztozott az európai kontinens. 2001-ben mutatták be a Quattro GmbH 30. születésnapjára a 2.7T Quattro tanulmányt, amelynél az RS4 motorját és váltóját építették bele a TT kupé karosszériájába, a hosszában elhelyezett V6-os biturbó (381 LE/440 Nm) a hátsó kerekeket hajtotta.
2006-ban debütált a második generáció, a PQ35-ös padlólemezre már alumínium elemek felhasználásával építették fel a karosszériát, hogy javítsanak a tömegelosztáson. Aktív hátsó légterelővel érték el a formatervezők által kívánt letisztult megjelenést és a mérnökök által igényelt leszorító-erőt. A 2008-as Genfi Autószalonon jelentették be a 2,0 literes TDI érkezését. A Clubsport változat ezúttal csak tanulmány volt a 2008-as Wörtherseetour találkozóra, a kihegyezett modellre vágyóknak a 2009-ben érkező TT RS-sel kedveskedtek, ebben a 2,5 literes, soros 5 hengeres turbómotor (340 LE/450 Nm) jutott szerephez. Ez volt egyébként az első RS modell, amelyet nem Neckarsulmban készítettek, hanem Győrben.
A 2014-es Detroiti Autószalonon kombi-tanulmányként ismerhettük meg a 3. generációs Audi TT-t, pár hónappal később a Genfi Autószalonon aztán a megszokott kupé/roadster felállással debütált a szériaváltozat. Az MQB alapra építették fel a sarkosabb megjelenésű, minimalista belsővel rendelkező karosszériát. 2019 májusában jelentették be, hogy közvetlen utód nélkül szűnik meg majd a típus sorozatgyártása az életciklusának a végén, amire hamarosan várhatóan sor kerül. Az USA-ban már 2021. decemberében bejelentették a búcsúzó szériát, majd 2022 októberében még a negyed évszázados jubileumot ünnepelték, és egyéb piacokon is folyamatosan vannak hasonló modellek, de egyelőre még készülnek az autók Győrben.