Bocsi Attila neve jól cseng az autós szakmában, a Peugeot zászlaja alatt komoly hírnevet szerzett magának. Szerény figura, aki reggelente egy bögre kakaóval turbózza fel magát! Jöjjön egy kis kérdezz-felelek formaguru honfitársunkkal!
Autó-Motor: – Az idei Autó, Motor és Tuning Show közönsége személyesen is láthatta a Peugeot Pikes Peak-győztes hiper-szuper versenygépét. Ennek az autónak a külsejét Te tervezted, gondolom, karöltve és együttműködve a technikáért felelős mérnökökkel. Mi volt előbb: a design vagy a műszaki tartalom, amelyhez Neked kellett „ruhát” álmodnod?
– A Peugeot 208 T16 R5-ös sikeres elkészítése után kért fel a Peugeot Sport, lenne-e valamilyen ötletem egy esetleges 208 Pikes Peak versenyautóra. Elkészítettem pár látványtervet, ami a Peugeot vezetésének nagyon elnyerte a tetszését, így a projekt zöld utat kapott. Ezek után kaptam meg a még formálódó technikai alapot, amiből kiindulva és természetesen a Peugeot Sporttal folyamatosan egyeztetve kialakult az autó végleges formája – foglalta össze Attila a Peugeot 208 T16 Pikes Peak prototípus születésének történetét.
Autó-Motor: – Sebastien Loeb fantasztikus győzelmet aratott ezzel a masinával. Tudta, hogy Neked is köszönheti? Kaptál tőle legalább egy baráti vállveregetést?
– Többször is találkoztam vele már a tesztek során, Bruno Famin személyesen mutatott be neki. Beszélgettünk és nagyon meglepődött azon, hogy annak idején én is raliztam egy darabig.
Autó-Motor: – Nem titok, hogy nagy barátja vagy a ralizásnak, egykor itthon is szerepeltél a bajnokságban. Munkáid során hagyják, hogy ezen a területen is kalandozz, vagy egyenesen parancs, ha már ilyen sikeres gépet terveztél?
– Sajnos nem sok lehetőségem van a kormányt tekergetni, megmarad a versenyek látogatása, amiből szerencsére sokra el is jutok.
Autó-Motor: – Kiskamaszként egy Lancia Stratos formája, stílusa csábított el végképp, hogy az autótervezés váljon életed fő csapásirányává. Azóta több típus születésénél is bábáskodtál: kisautó, furgon, családi szabadidő-kombi. Tudod már, hogy mi lesz a következő „Bocsi design”, vagy erről tilos beszélni?
– Erről hivatalosan még nem beszélhetek, de nyár környékén látható lesz a következő munkám. Ez egy kicsit más lesz, mint az eddigiek, de remélem, annál hatásosabb!
Autó-Motor: – Márka- és típusnév nélkül miként fogalmazható meg az az autó, amilyet legszívesebben papírra vetnél, majd valósághű formába öntenél? Városi kisautó, furgon, családi egyterű, SUV, hot hatch, netán valami más? A repülőgép-koncepcióhoz hasonlókat szívesen készítenél a jövőben is?
– Persze, én mindenre nyitott vagyok. A koncepciók, még ha nem is közvetlenül autóval kapcsolatosak, nagyban hozzájárulnak az egyéni stílus kialakításához. Sőt, ha lehet, még egy kis pluszt is adnak, hogy a formavilágot később visszaintegráljam az autótervezésbe.
Autó-Motor: – A munkád mellett mi az, ami kikapcsol, ami kicsit más területre viszi a gondolataidat? Sport? Lakberendezés? Zene? Kirándulás? Családdal bármi? Kutya? Mozi? Édes semmittevés?
– Azt szeretem, ha változatos a kikapcsolódás. Sok helyen járok a világban, szeretem felfedezni az új dolgokat. A történelem a másik nagy passzióm, sokat olvasok és ennek hatására gyakran megyek vártúrákra. Imádom a kora középkori várak és a körülöttük lévő városkák régies hangulatát, szellemét.
Autó-Motor: – Tanultál és dolgoztál már számos helyen a világban. Melyik ország/város tud leginkább kibontakoztatni?
– Minden országnak és városnak megvan a maga sármja, csak meg kell találni. Már említettem, hogy sokfelé kirándulok és mindenfelé keresem a hely varázsát. Szeretem Franciaország déli részét, Olaszországot, Spanyolországot és persze Los Angelest, aminek igen különleges kisugárzása van.
Autó-Motor: – Mi az, amiből nem engedsz, amit ugyanúgy csinálsz, bárhol is jársz a világban? Reggeli kávé, futás, narancslé, esti borozás stb?
– Szeretem a helyi dolgokat kiélvezni, ha tehetem, tehát nincsenek kialakult szokásaim ilyen téren. Illetve talán csak egy! Mivel nem kávézom, de ugye kell egy kis „boost”, minden reggel megiszom egy bögre kakaót.
Bocsi Attila
1967-ben született Miskolcon. Designtervezői tanulmányait Svájcban és az Egyesült Államokban végezte. 1994-1995-ben az Art Center College of Design hallgatója volt (La Tour de Peilz, Svájc), ahol megszerezte a Bachelor of Science in Transportation Design fokozatot. 1994-ben az intézet nemzetközi ösztöndíj pályázatán 43 országból 136 pályázó közül 1. helyezést ért el. 1996-1997-ben az Art Center College of Designban (Pasadena, USA) tanult. Szakmai gyakorlatát 1996-ban az Opelnél végezte, 1997-ben a BMW Designworks USA szabadúszó tervezője volt, majd 1998-2000 között a Protoscar SA tervezője lett. 2001-től dolgozik a Peugeot-nál, ahol a cég egyik vezető tervezője lett. Nevéhez fűződik a 107-es, a 5 by Peugeot, az Expert, a 208 T16 R5-ös raliautó és az 508 RXH karosszériaterve is.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!