A turistaszezon bőséges nézegetnivalót nyújt azoknak, akik szívesen állnak meg az érdekes kocsiknál. Így van ez minden országban, és úgy vettük észre, hogy az idei „termés” nálunk is igen gazdag volt. Néhány különlegességről kaptunk, illetve készítettünk, most pedig közlünk képet is. Volt sok olyan specialitás, amelyet véletlenül láttunk meg, és akadt olyan is, amelyiknek gazdája nem sajnálta a fáradtságot, hogy elvezesse szerkesztőségünkhöz a bemutatásra érdemes járművet.
extra2
Találkozás egy „ősautóval”

Amikor Makutz Alajosék a romániai Dicsőszentmártonból útra keltek, hogy Magyarországon élő rokonaikat és a Balatont felkeressék, Albert János helybeli olvasónk még külön útravalóval is ellátta őket:
– Aztán ne felejtsék ám ezt a matuzsálemet az Autó-Motornak is megmutatni!
Őszintén szólva a vártnál is nagyobb meglepetést szerzett a Bazilika elé állított, teljesen eredeti mivoltát tükröző 1926-os kiadású Peugeot. Pontosan harminc évvel ezelőtt került Matuszékhoz, és elbeszélésük szerint a háborúig minden különösebb baj nélkül jártak vele. A világégés alatt – mint akkor sok hasonló társa – ez is rangrejtve, nagyrészt kosárban a szénapadlásra került. A háború után szedték elő és szerelték újra össze.
extra4
Azóta kisebb-nagyobb megszakításokkal ugyan, de most legutóbb öt éve már minden baj nélkül fut. Hogy fut? Íme, a bizonyíték: külföldi túrákra is vállalkoznak vele. A hatvanas tempót – a közel félmilliós kilométerteljesítmény után – még ma is tartja. Persze a mindössze egyméteres nyomtávhoz mérten magas kocsiszekrény borulásmentes „fenntartása” kanyarodások közben külön vezetői ügyességet is feltételez.
extra3A termoszifonos hűtésű, 750 kcm-es, négyütemű, négyhengeres, mágnesgyújtású erőforrást önindító kelti életre. Az eredeti kapcsolószekrényben három előremeneti és egy hátrameneti fokozatot találunk. A sok egyéb mellett még külön érdekessége ennek a valóban muzeális értékű járműnek, hogy a motorja a hengerfejjel együtt zárt tömböt képez. Mindent összevetve, ez a kis Peugeot – ha némi megszakításokkal is – ma éppen 43-ik éve fut. Hát, le a kalappal előtte…
extra5
A Maserati Ghibli – amelynek végsebessége 285 km/ó – Nagykanizsán tartott egy kis pihenőt, amikor arra járt egy szemfüles olvasónk, és mindjárt le is fényképezte a világszerte ritka példányt. Ezúton is köszönetet mondunk Molnár Istvánnak, hogy eljuttatta hozzánk felvételeit a szerény számítás szerint is legalább 630 ezer forintot érő olasz modellről.
extra6
Ghia-karosszériával készült a fenti Maserati is, de az alsó képen látható kocsit mint Ghia GT prototípust mutatták be 1962-ben a Torinói Szalon közönségének. Most az Erzsébet-híd lábánál ismertük fel az 1500-as Fiat-szerkezetekre épített ritkaságot.

extra7

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!