Tegyük fel, külföldi vendég érkezik. Nem tudjuk, mi a kedvence, mármint milyen kocsival jön. Tehát „nekünk kell készülni”, amikor elmondja az első pillanatban számunkra talán teljesíthetetlen kérését. A receptet nekünk kell hozzá kitalálni: minden típusú kocsihoz új javallatot.

Tihany, nyár, meleg, turizmus. Elengedhetetlen, hogy minden legyen kéznél. A többi már ennek a függvénye.

1. Recept:
OLDSMOBILE-ZIL KUPLUNGTÁRCSA-KOPRODUKCIÓ

Vegyél kézbe egy 1984-es évjáratú Oldsmobile-t. Szemre legyen mutatós. Nyomj meg egy gombot, és a tető halkan felnyílik a fejed felett. Így a sebváltókar már kiszabadítható. A sebváltó leszerelése után már tudod, hogy a betét millió darabban van. Keress egy olyan vállalatot, ahol teherautók, nehéz munkagépek vannak. A ZIL-teherautó betétje külső-belső átmérőben megegyezik. Reggel ötkor lehet találni.

2. Recept:
MORRIS 1000-ES HEGESZTETT FÉLTENGELYKERESZT

Adott, hogy a konstrukció folytán ezen a típuson a gumi-metál kereszt és a sebváltóház között a szabad távolság 8-10 mm. Kattogó, súrlódó hang esetén (főleg kanyarban) biztos, hogy a kereszttel van probléma. Ha éppen akkor fogyott el az utolsó darab, nincs ok az elkeseredésre. Tehermentesítsd az alsó lengőkart, és szereld ki a keresztet. Vigyázz, folyadékrugózás! Faragd le a gumit a törés körül, keress egy jó villanyszerelő szakmunkást (találsz a balatonfüredi hajógyárban), a keresztet szemben „csíptesd” össze, majd körbe-körbe két-három varrattal hegesztesd meg. Lassan hagyd hűlni! A gumi nem ég le. Beépítés után tegyél egy 30-40 km-es csavarpróbát (Dauertest). Ha Bécsből kapsz egy képeslapot, akkor eredményes volt a fáradozás.

3. Recept:
BOLOGNAI AKROBATÁK VW 1300-ZAL

Nem kimondottan hozzád készülnek. Almádiba akarnak utazni, furcsa módon a rév felé. Éjjel már „pihen a komp, kikötötték”, csak éppen a szántódi oldalon. Vége az útnak, csobbanás, partra úszás. Öt méter víz nehezedik a VW-ra. Reggel indulni kell a kompjáratoknak. Könnyűbúvárok, darushajó, partra kerül az autó. A mutatvány csaknem 6000 forintba kerül. A bolognaiak tehát még mindig benne vannak a „vízben”. Nincs ennyi pénzük. A MAHART zárolja a kocsit. A kánikulai melegben szinte forr az autó a parton. Estére születik csak kompromisszum. A további károsodást elkerülendő, üzembe kell helyezni a kocsit. Bélyegző, aláírás. A kocsit üzemképes állapotban a MAHART kapja vissza.

Este 7 óra. A motorból ömlik a víz. Az olajteknőből a vizes olaj. A gyertyákat vedd ki, mert a folyadék összenyomhatatlan. Az akkumulátor kisült, de nem végérvényesen. Csak fel kell töltened. A benne levő gázok nem engedtek bele vizet. Míg az akkumulátor a töltőn van, tedd negyedik fokozatba a sebességváltót, és tolasd előre-hátra a kocsit. Vedd le a porlasztót, tisztítsd meg, sűrített levegővel fújasd ki. Közben önts a szívócsőbe egy liter olajat, és a motort forgasd előre-hátra az előbb említett módon. Ne feledkezz meg a sebességváltóról sem. A beöntőnyílás csavarját hajtsd ki, ha az olajszint nem emelkedett ide, nem „tört” be a víz. Ha az akkumulátor már megfelelő, építsd be, forgattasd meg ismételten a motort. Majd, ha mindent visszaépítettél – porlasztót, gyertyákat, a motort felöntötted olajjal – indítani lehet. A motor, mintha sosem úszott volna, tökéletesen indul, jár! Kritérium: a benzintartályból is engedd le a vizet. Ha nem vagy túlzottan fáradt, az elektromos csatlakozásokat fújd le kontakt – vagy korrózióoldó – spray-vel. Este 10 óra, menj aludni.

4. Recept:
ÖT FOLT, ÖT KG SPAGETTI

Mini Morris. Defektes kerék. A téma nem látszik megoldhatatlannak. Majd, ha leszerelted a köpenyt, látod: vászontöréses. A tömlőt beragasztod, a köpenyt a keréktárcsán kicsit odébb szereled vissza. Jó is egy napig. A vászontörés megint kicsípi a tömlőt. Kényszermegoldás, de fogj az ötödik alkalommal egy tenyérnyi foltot, és a vászontörésre ragaszd.

Egy hét múlva visszajön a három olasz egyetemista, hoztak 5 kg spagettit (mosófazékban, más főzőalkalmatosságot kicsinek találtak), megfőzik. Evés közben mondják:
– Gumi príma.
A spagetti nem rossz, így „karbonári” módra.

5. Recept:
PEUGEOT 504-ES TRABANT GYÚJTÁSKAPCSOLÓVAL

Határold be a hibát, miért nem indul az autó. Rossz a gyújtáskapcsoló. Forrasztásra nincs lehetőséged. Fogj egy Trabant-gyújtáskapcsolót, kösd át a vezetékeket, megszűnik az indítási probléma. Az ügyfél – egykor neves futballistánk – azóta talán már Trabanttal rója az utakat Spanyolországban, ahol edzősködik.

6. Recept:
BMW – KIS ÁTALAKÍTÁSSAL

Valahol Nyugat-Németországban feltehetően még mindig fut egy BMW 2002-es típusú kocsi Škoda S100-as fényváltó-kapcsolóval. Kis átalakítást kellett csak eszközölnöd a felfogatásnál, és annyi hátrányod származik ténykedésedből, hogy fénykürtöd nem lesz. Nem elhanyagolható tényező ez sem. Ha igényesebb akarsz lenni, eredeti kapcsolót kell szerezned. Nehéz ügy…

*

Számtalan ilyen sztorit, receptet tudnék felsorolni, ahol az autó és az ember a legfőbb „fűszer”. Jön a következő nyár és segítenünk kell azokon a pihenni vágyó embereken, akár külföldiek, akár belföldiek, akik autóval érkeznek hozzánk megérdemelt szabadságukra. A recepteket mixerelte, illetve megszerelte:

Petheő István
XV. AFIT, Veszprém

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!