Röviddel ezelőtt Budapesten járt a kínai autó import- és exportvállalat egyik főosztályvezetője, akivel alkalmam volt az igen nagy fejlődésen átment kínai-magyar gépjármű-kereskedelmi kapcsolatokat részletesen megbeszélni. Ennek során örömmel vettem tudomásul azt is, hogy Kína, az általa gyártott és igen bő választékot lehetővé tevő prototípus-parkból a kísérletek során legjobban megfelelt típusokat sorozatban gyártja, illetve fogja rövidesen gyártani és részben exportálni is.
Jövőre, 1959-ben egy személygépkocsi-típust készülnek exportálni, egyelőre nem túl nagy mennyiségben, és előnyben részesítenének egy olyan lehetőséget, amely ennek a kisebb, pár száz darabos szériának egy országon belül történő elhelyezését biztosítaná. Abból a célból, hogy ezt a járművet közelebbről megismerhessük, valószínűleg még ebben az évben mintadarabot is küldenek hozzánk, kipróbálás céljából.
A szóban forgó gépkocsi 6 üléses karosszériával rendelkezik, teljes hossza 4560 mm, legnagyobb szélessége 1755 mm és magassága terhelés mellett 1570 mm. Tengelytávolsága 2700 mm, a nyomtáv elül 1370 mm, hátul 1350 mm. A komplett gépkocsi menetkész üres súlya 1230 kg, teljes gördülősúlya 1650 kg-ban van megadva. A teljes terhelésnél tehát a teljes gördülősúly 49,8 %-a esik az elsőtengelyre és 50,2 %-a a hátsótengelyre.
Az alváz legalacsonyabb pontjának távolsága a földtől, terhelt állapotban 190 mm. A kocsi egyébként 8,7 méter átmérőjű körön tud fordulni. Csúcssebessége 128 km/óra, legkisebb fogyasztását a 30-50 km/ó sebesség zónájában éri el. Az első sebességgel – terhelten – 41 %-os lejtőt tud legyőzni, a negyedik fokozatban pedig 7,7 %-osat. Mint fentiekből következik, négy előre- és egy hátramenettel rendelkezik. A legkisebb fogyasztása 8 liter 100 kilométeren. Féktávolsága 50 km-es sebességnél, terhelve, 17 m, egyébként a szokásos feltételek mellett.
A motor négyhengeres, soros, hengerűrtartalma 1,9 liter, sűrítési viszonyszáma 1:7. A felülszelepelt motor 70 oktános üzemanyaggal 4400 fordulatnál 70 lóerőt ad le. A forgatónyomaték 3000 fordulatnál 13,5 mkg. A maximális fordulatszám 4800. Az elsőkerekek felfüggesztése egymástól független, spirálrugós, teleszkóp lengéscsillapítókkal, hátul pedig félelliptikus rugókat alkalmaztak. Az elektromos berendezés 12 voltos. A kocsi fékei hidraulikusak, tömlő nélküli gumiabroncsainak mérete: 6,40-15.
Mint érdekességet említette meg Wan Tang-pin elvtárs, hogy személygépkocsikból, három- és négykerekű kis szállítójárművekből és nagyobb teherkocsitípusokból közel 50 prototípust dolgoztak ki, és ezekből folyik a kiválogatása a kitűzött célnak legjobban megfelelő néhány típusnak, melyeket szériagyártása vettek, vagy vesznek a legközelebbi jövőben. Ígéretet kaptam arra, hogy rövidesen részletes dokumentációt fogunk kapni a többi típusról is, amit annak idején az Autó-Motor újsággal ismét szívesen fogunk közölni.
Erdélyi György
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!