– Önnek milyen autója van? – kérdezem Horváth István pénzügyőr századostól, az autós vámhivatal parancsnokától.
– Sima, tolótetős Wartburgom, de hogy izibe eloszlassam az ön tévedését is: nem autós vámhivatal a miénk, hanem a 7-es számú -, még ha sokan így is becéznek minket. Ügyfélforgalmunknak ugyanis csupán 10 %-át teszik ki az autós ügyek.
S nem árt tudni, legalább az Autó-Motor kedves olvasóinak, hogy autós részlegünk nem az V. kerület, Alkotmány utca 12-ben, a vámhivatal parancsnokságán található, hanem kevéssel odébb: a Rosenberg házaspár utca 3-as számú épületben, az Országos Testnevelési és Sporthivatal- tiszteletre méltó szomszédunk – mellett.
Most, a moszkvai olimpia után kivált büszkék vagyunk erre, de kissé irigykedünk is, mivel az OTSH előtt bőven van parkolóhely, a mi részlegünk előtt azonban aligha érhet autóst efféle öröm. Ügyfeleink tehát jobbára másutt, innen kisebb-nagyobb távolságban kénytelenek a kocsijukat hagyni, s ami ezzel együtt jár: Horváth Béla törzszászlós, autós ügyintézőnk szépszerével napjában tucatszor folytat ingajáratot a részleg és a vizsgálandó gépkocsi parkolóhelye között.
Ezt persze nem panaszképpen mondom, hanem csak azért, hogy lássék, ha egyazon időben vagy sűrű egymás után több ügyfelünk érkezik, várakozási idejükbe be kell kalkulálni Horváth törzszászlós említett körsétáit is.
Horváth István százados, parancsnok és Borsa János alhadnagy, a helyettese, egyaránt elismeréssel szóltak Horváth törzszászlós autós ismereteiről, amely a beavatottak szerint is briliáns. Ahogyan a legjobb kriminalistáknak a bűntett helyszíne, neki az elébe kerülő gépkocsik beszélnek. Mindenekelőtt az alváz- és motorszámok. Aki tehát nála próbálkozik valamilyen turpissággal, máris elkönyvelheti, hogy vesztett.
Legelőbb is az ajándékautók ügyintézése felől érdeklődöm. Megtudom, hogy 1972-től kezdve már nemcsak külföldön élő rokon, hanem bárki küldhet ajándékba magyarországi szerencséltetettjének gépkocsit, amelyet a megajándékozott is behozhat az országba. A vámvétel is egyszerűsödött, hiszen minden esetben a szóban forgó autó új belföldi értékének 60%-a fizetendő, ami játszi könnyedséggel, az esetleges szubjektivitást eleve kizárva ki lehet számítani. Ezt a célt szolgálja az a svájci katalógus, amelyben az autók ára svájci frankban van megadva- ami természetesen beszorzandó a svájci frank és a forint szorzószámával. Ez pillanatnyilag 19. Az Audi, a Fiat, az Opel, a Volkswagen kocsik és a Volvo 343-as belföldi forgalmi értékét azonban a Konsumex Autószolgálat állapítja meg. Ez utóbbié 312 700 forint.
– S ha egy tragacs érkezik ajándékba? – vetem közbe.
– A használtság foka minden esetben figyelmen kívül hagyandó – hangzik a válasz.
Néhány példa. Az Alfa Romeo családban az Alfasud a legolcsóbb, 209 000 és 262 000 forint között mozog az ára, míg az Alfa „6” típus 638 000 forintot is érhet. A 735i jelzésű BMW csúcsára 870 000, a Peugeot 604 D Turbo Diesel 528 000, a Datsun Cherry 100 A 168 000, a legolcsóbb Honda, a Civic LS 190 000-256 000, a Zastava 1100-as pedig 188 000 forint a katalógusbeli átszámítás szerint.
– Vegyük úgy, hogy nekem egy dúsgazdag rokonom él Argentínában, akiknél a pénz nem számít. Az én helyemben az alhadnagy elvtárs milyen kocsit kérne tőle?
– Ha természetesen a vámot is fizetné, az a bizonyos rokon, egy Mercedes 500 SE-t kérnék az ön helyében, amely maximálisan 1 194 000 forintot ér a vámmal együtt, tehát „potom” 2 milliójába sem kerülne a rokonnak…
Fontos azt is tudni, hogy a belföldi forgalmi árak a mindenkori alapkivitelű autókra vonatkoznak, éspedig az olyan alapvető felszereltséggel, min: a hárompontos biztonsági öv, sárvédő gumik a hátsó kerekekhez, zárható tanksapka, kormányzás és fűthető hátsó ablak. Minden más tartozék a belföldi árat emeli.
– Az ajándékozónak, aki tehát bárki lehet, most is közjegyző előtt kell nyilatkoznia?
– Hacsak nem külképviseleti szerveink előtt teszi azt, illetve nem a Konsumex Autószolgálatnál rendeli meg az illető az ajándékozandó autót. Ezzel pedig egyre többen élnek, hiszen Konsumex feltételei igen előnyösek, és a vámtétel ez esetben csak 50%-os. Ami az ajándékozásról szóló szerződéssel kapcsolatban igen fontos tudnivaló: egyértelműen ki kell derülnie belőle, hogy ki, kinek és milyen gépkocsit küld, ide értendő persze az alváz- és motorszám is.
– S mi van akkor, ha valaki önerejéből vásárol külföldön gépkocsit néhány napos, hetes vagy hónapos „maszek” útja során?
– Az utasforgalmi vámtarifa alapján a vámtétel ekkor is 60%-os, de ez esetekben a Magyar Nemzeti Bank vizsgálja a tőle megszokott precizitással, hogy a külföldi autóvásárlás mögött nincs-e „bunda” – devizagazdálkodást sértő bűncselekmény.
– Ajándékkocsikból van több, vagy….?
– Külszolgálatosokra gondol?
– Igen.
– Az autókkal összefüggésben jelentkező vámkezeléseink túlnyomó többségét ez utóbbiak, tehát a diplomaták, külföldön jogszerűen munkát végzők és kiközvetítettek (például zenészek) teszik ki.
– Őket tekintve mi a legfontosabb szabály?
– Ha egy év után térnek vissza véglegesen, a vámtétel a gépkocsi belföldi új értékének a 30%-a, két év után 15%-a, a három évet meghaladóan pedig vámmentességet élvez. Ha viszont még a hazatérése előtt, vagy azt követően legfeljebb 6 hónapon belül a Merkurtól vásárolják meg a kívánt kocsit valutából, már egyéves külföldön tartózkodás esetén is csak 15% a vám, két év után pedig 10%. A külszolgálat idején a Merkur kontingensére vásárolt kocsit a végleges hazatérés után kell vámkezeltetni. Ez olykor 35-40%-os kedvezményt is jelent, amely azonban csak addig jár, amíg a kocsit el nem adja az illető! Ez esetben tehát később „bánkódhat”, amikor a kedvezmény összegét be kell fizetnie.
S mi van akkor, ha valaki gépkocsit örököl?
– Az örökség vámmentes, de csak akkor, amikor a hagyatékot képző gépkocsi az örökhagyó tulajdonában volt már a halála előtt is.
– Ha tehát X nagybácsi vásárol egy Datsunt, és másnap reggelre kiszenved, ez az autó is a hagyaték részét képezi?
– Jól jár az unokaöcs.
– Autóslágereik?
– Mintegy két évvel ezelőtt lezárult a nagykocsik időszaka. Ma a takarékos Volkswagen, a Renault és a japán autók a menők.
– Jó a külszolgálatosoknak – gondolkodom hangosan, de a százados leint.
– Nehogy azt higgye. Öt éven belül újabb kocsit nem hozhat be az említett kedvezménnyel, vagy ha igen: nekik is a belföldi érték 60%-át kell vámként fizetniük.
– Nászajándékként kapható-e autó?
– Legfeljebb gyermekkocsi, hiszen a házasságkötéstől számított 1 éven belül csak 5000 forint értékű ajándék érkezhet vámmentesen.
Horváth törzszászlóst csak néhány perces beszélgetés erejéig tarthattam fel, mivel újabb ügyfelei érkeztek. Sokszor hívják fel telefonon a határszéli vámhivataloktól is a kollégái, hogy a segítéségét kérjék, hiszen, ami számukra olykor rejtélyesnek látszik, az neki afféle játszi könnyedséggel megoldható képlet. Három rövid történetet kérek tőle. Íme:
Egy alkalommal a külföldön karambolozott gépkocsi után az ott fizetett biztosítási összeg csekélysége keltett gyanút, a nála próbálkozó életművész bánatára. Ebből kiindulva tette fel a lelkiismeret-ébresztő kérdéseit, amelyek eredményeképpen kiderült: a roncskocsi a kárt szenvedett magyar állampolgár birtokában maradt, ő pedig a motort kiszerelte belőle, behozta, egy másik kocsiba beépítette, azt az autót átíratta, s végül jó pénzért eladta.
Máskor azt derítette ki néhány perc alatt, hogy azt a bizonyos ajándékkocsit feltehetőleg akkor vásárolta az ajándékozó, amikor még… le sem gyártották. Az alváz- és motorszámok vezették erre a felismerésre. Ezért számára nem a vizsgálandó gépkocsi okmánya a döntő, vagy éppen az, ami az autóra rá van írva.
De az az örökös sem járt jól, aki kénytelen volt bevallani neki néhány „keresztkérdés” után, hogy állítólagos örökhagyója a legjobb egészségnek örvend odakint.
Búcsúzóul megkérdezem ot is, hogy szerinte milyen gépkocsik vezetnek a hazai népszerűségi listán.
– A Golf, s ennek dízelváltozatai, alacsony üzemanyag-fogyasztásul miatt pedig a Ford Fiesta, az Opel Kadett, a Toyota, a Honda és a Mazda.
Kép és szöveg: Martinkó Károly
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!