Németh Gyula az MTI fotóműszerésze a világ legfinomabb kameráinak, többek között Nikon, Canon, Linhof, Hasselblad márkáinak doktora. Aki pedig ezeknek a finom műszereknek a belső életébe avatott kézzel vájkál: a miniatűr rugók, karok, himbilimbik világában nagy kézügyességgel otthonosan mozog, a kis Polski Fiat „ormótlanul nagy” alkatrészeivel már igazán könnyedén elbánik, különösen akkor, ha másodállásban az autóversenyzés szerelmese.
1973-tól kisebb-nagyobb kihagyásokkal autóversenyző, anyagi lehetőségeihez mérten, elsősorban a túra- és hegyi versenyeken állt rajthoz általában 126-os Polski Fiattal. Mindig is kacérkodott a gondolattal, hogy egyszer egy igazi hegyi versenyautót farag a kis Polskiból. A versenyeken szerzett sok győzelem és dobogós helyezés egyszer már kalandra csábította. E sorok írója látta és megcsodálta azt a kétbeömlős hengerfejet, amit saját kezűleg készített el, fotóműszerészi minőségben, hogy a dupla DCOE Weber porlasztót felszerelhesse. Aztán merészebb műszaki kiruccanásra szánta el magát. Így született meg ez a fél-Abarth autó, amely a főtengely, hajtókarok, dugattyúk kivételével, már eredeti Abarth alkatrészekből készült.
A jelenlegi változaton már a kétbeömlős, eredeti Abarth hengerfejet díszíti az Ø 40 mm-es Weber DCOE karburátor, hogy az ugyancsak Abarth 31 °-os vezérműtengelynek engedelmeskedő szelepek parancsára szívja be a 98 oktános benzint, és az 1:12-es kompresszióviszonyú hengerekben égesse el. Az eredeti olajteknőt is 4,5 literes skorpió emblémás váltotta fel. A talpig Abarth kivitelű 650-es motor 48 kW-os (65 lóerős), a súlylóerő és gyorsulási tippelések szerint ez a fél-Abarth változat 50 toporzékoló lovat rejteget.
A kaszni egy tetősérült, totálkáros autóból gyógyult fel, hogy 100 kg-ml könnyebb és szebb legyen, mint egykoron. A futóművön semmi tuti nincs, csupán a most készülő első-hátsó kanyarstabilizátor ad majd változást az eredetihez képest. A jelenlegi méregdrága és nehezen beszerezhető 155/50X12-es Dunlop Racing gumik helyett, gruppe átsorolással 194/45X13-as pályacipók kerülnek lábaira.
A rövidebb 500-as differenciál egy 126-os eredeti váltóról kapja a hajtást, így az 50 lóerővel az első fokozatban 43, a 2-ban 80, a 3-ban 110, a 4-ben 160 km/h-ra gyorsul a kis „nyalóka”. A vezetőfülke Renault turbó-bútorokkal: ülésekkel és kormánykerékkel van berendezve, az ablakok plexiből készültek. Az idei első hegyiversenyen már kísérleti versenyét is megfutotta az autó. A 14 autóból álló mezőnyben Németh Gyula a 9. helyen végzett. Mivel teljesen járatlan úton indult el az „autógyártásban”, ítéletet alkotni erről a mezőny szépéről még korai lenne.
Kép és szöveg:
Surányi Péter
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!