Az első hétvégén, amikor az autóklub Rómer Flóris utcai székházának parkolóhelyéről kifutottak a kis Steyr-Puch sárga kocsik, még a leggyakorlottabb, kipróbált, univerzális szerelőkön is érhető izgalom lett úrrá: a premier izgalma. Nagyelőkészületek előzték meg a kis kocsik kifutását. Heteken át folyt a „sárga bogarak” műszaki előkészítése, az útra való anyag és alkatrész beszerzése, a legmegfelelőbb szerelők kiválasztása. Az Autóklub elnöksége mellett működő Műszaki Bizottság részéről Ljubisics Sándor főmérnök és Hollós István technikus, a kitűnő Steyr-Puch versenyző volt irányítója és egyúttal aktív részese is az alapos előkészületi munkának. A klub gazdasági osztálya példás gondossággal készítette elő minden egyes segélykocsi – mint önálló egység – adminisztratív ellátását, hiszen egy-egy sárga bogár gazdája, a szerelő, egyben felelős anyag- és alkatrész-„raktáros” is. A gépezet óraműpontossággal működött, s az első hétvége érdekes tapasztalatokat is hozott.

Tíz sárga bogár futott ki a balatoni országutakra, s Keszthelyen karolták át a Balatont. Két segélykocsi a Budapest-Hegyeshalom országutat járta. A Magyar Filmhíradó is elkísérte útjára az első járatot. A Budapest-Hegyeshalom útvonalon nem történt különösebb esemény, itt a segélykocsikat mégis, kis túlzással mondva, lépten-nyomon megállították. Főként az osztrák autósok. Csak azért, hogy örömmel üdvözöljék az Ausztriában is jól ismert, ott „sárga angyalok”-nak nevezett országúti szolgálatot. Az Osztrák Autóklub levélben is üdvözölte a Magyar Autóklubot a járatok megindítása alkalmából. A Budapest-Balaton országúton annál több volt a munka: az első hétvégén ötvenöt esetben kellett műszaki segélyt nyújtani. Hogy milyen bajoknál? Ezek a tapasztalatok mindenki számár tanulságosak lehetnek. Az első általánosítható tapasztalat az a sajnálatos készületlenség, amellyel az autósok, és a motorkerékpárosok zöme is túrára indul. A segélyre szorulók túlnyomó részénél nem volt egyetlen tartalék-gyújtógyertya, sem ékszíj, nem is beszélve izzókról, vagy egészen egyszerű darab drótról, pvc csődarabkákról, amelyekről közismert, hogy adott esetben milyen jó szolgálatot tehetnek.

A gyorsan érkező országúti segítség növeli az autósok biztonságérzetét. De azért ne várjunk mindent ettől a kis sárga csapattól! A gyorsan érkező országúti segítség növeli az autósok biztonságérzetét. De azért ne várjunk mindent ettől a kis sárga csapattól!

A 7-es számú segélykocsi szerelője, Kárpáti József a déli Balaton-parton először egy külföldi rendszámú Lloyd-600-asnak nyújtott segítséget. A gyújtókábelt kellett cserélni. A nemzetközi viszonosság alapján a munka díjmentes volt. Azután dr. Koltay Ervin, tatabányai klubtag Wartburgja mellé gördült a segélykocsi. Már szét volt szedve darabokra a karburátor, de a bajhoz még az is hozzájárult, hogy beletörött a gyújtáskulcs is. Mi volt a tulajdonképpeni hiba? A megszakítókalapács beégett. A 103-as kilométerkőnél szemerkélő esőben állt az országút mentén egy Moszkvics. Nem működött az ablaktörlője. A hiba javítása: meg kellett húzni a törlő csavarját. A jugoszláv DKW turista társaság egyik kocsiján benzincső-törés volt a tartály és az AC-pumpa között. Nem volt kis munka a pvc csőpótlást beiktatni. Egy Wartburg volt a következő. Kísértetiesen elhanyagolt állapotban. A hiba: hengerfej-átégés. Nyolc csavar közül négy át volt szakadva, de a blokk is repedt volt a csavaroknál. S a tulajdonos nem is emlékszik, mikor járt kocsijával szervizen. Vespa motorkerékpár. A lendkerék-mágnes elvesztette delejességét, nem volt szikrája. Útközben több Pannóniásnál volt gyújtászavar. Miért? Kivétel nélkül mind „szívatóval” indított a már kellemes időben – indokolatlanul -, a gyertyák olajosak voltak, egy részük repedt, törött. Tartalékgyertya csak a segélyszolgálatnál.

A 3-as számú segélykocsi szerelője, Lik József, Kápolnásnyék és Székesfehérvár közötti szolgálati szakaszán 12 esetben nyújtott segítséget, többnyire ugyancsak gyújtászavaroknál. Repedt, törött gyertyákat cserélt, megszakítókat javított. Škoda Octavia Super: ékszíj-szakadás, persze tartalék nélkül. A véletlen egymás után négy Škodást hozott: kézifék-kötélszakadás, a másiknál a kuplungkinyomó tengely kiugrása, majd gyújtászavar. A motorosoknál itt is gyertyazárlatok a hibás keverékarány miatt. A túlzottan olajos keverék teszi használhatatlanná az amúgy is öreg gyertyákat. Balaton északi part. Szép-szép, a valaki dicséri az öreg kocsiját, de az a múzeumi DKW, amellyel itt találkoztunk, már életveszélyes. Formálisan elrothadt, és csoda, hogy a szitaszerű vázlemez még tartja utasait. Mennyire kellene már az az Autóklub által tervezett közlekedésbiztonsági vizsgáló állomás! Ki törődik addig a magánautók TMK-jával? Sok tulajdonos bizony csak a három pedál célját ismeri, de a kocsi-karbantartásról nemigen beszélhetnek…

Az elakadt bécsi rendszámú Lloyd kocsin mindjárt lezárják a motortetőt. Gyorsan kijavították a gyújtászavart Az elakadt bécsi rendszámú Lloyd kocsin mindjárt lezárják a motortetőt. Gyorsan kijavították a gyújtászavart

Sajnos, már az éjszakai órákba nyúlt az idő, és Siófokon nem tudtunk találkozni azzal a segélykocsival, amely hír szerint legalább háromórás munkát végzett egy klubtag kocsiján.

*

Összefoglalva: autósok és motorosok, klubtagok és még nemklubtagok körében osztatlan sikert aratott az első hétvége. Tudvalevő, hogy a klubtagoknak a munka díjmentes, ez az Autóklub tagsági kedvezménye. Természetesen segítenek azoknak az autósoknak és motorkerékpárosoknak is, akik nem tagjai a klubnak, de ilyen esetben meg kell téríteniök az úgynevezett kiszállási díjat (20 forint) és az óránkénti 40 forintos munkabért. Az Autóklub a segélykocsikat ellátta a Csepel Motorkerékpárgyártól átvett fontosabb alkatrészekkel is, hogy a motorosok is részesülhessenek az országúti segélyszolgálatban. Sok autós – szám szerint ötven – a sárga bogarak láttán, vagy azok szolgálatait igénybe véve kérte el a szerelőktől a klub belépési nyilatkozatát… Az Autóklub joggal számíthat arra, hogy e nagyjelentőségű szolgálat bevezetésével a tagság létszáma ugrásszerűen emelkedik.

Szitnyai Jenő
Unger Béla felvételei

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!