Az első, már a VW-konszern égisze alatt készített Octavia modellfrissítésekor, 2000-ben dobták piacra az RS változatot, a Győrben gyártott 1,8 literes, hengerenként 5 szelepes turbómotorral és 180 lóerővel. 2 évvel később kombi karosszériával is elérhető lett ez a hajtás, ami 235 km/órás csúcssebességet tett lehetővé – feszesebb lengéscsillapítók, extra karosszériamerevítések és nagyobb teljesítményű fékek tették teljessé a csomagot. Amikor Octavia Tour-ként a második generáció olcsó alternatívájaként gyártották a típust, néhány piacon elérhető volt az Octavia Tour GT, amely a korábbi RS modell volt, idő közben 193 lóerősre növelt teljesítményű turbómotorral.
A 2006-ban bemutatott második generáció 150 kg-mal lett nehezebb, de a 6 fokozatú kézi kapcsolású váltónak köszönhetően a 2,0 literes, 200 lóerős turbómotorral szerelt modell csúcssebessége 240 km/órára emelkedett. Újdonság volt, hogy már 6 fokozatú DSG-váltó és 2,0 literes, 170 lóerős turbódízel (224 km/órás csúcssebesség) is választható volt az Octavia RS, amely elődjénél kényelmesebb felfüggesztéssel és jobb hangszigeteléssel rendelkezett.
A harmadik generáció a teljesítménynövelésről szólt, a 2,0 literes turbómotor 220 lóerővel kezdett, majd 230 lóerővel folytatta és 245 lóerővel búcsúzott, a 2,0 literes TDI 184 lóerős volt, és 2015-től már összkerékhajtással is választható volt. Első Škodaként ez az autó kapott alul kiegyenesített karimájú kormánykereket.
A negyedik Škoda Octavia RS megtartotta a 245 lóerős turbómotort, a 2,0 literes TDI már 200 lóerőt tud. Újdonságként vezették be a 245 lóerő rendszerteljesítményű plug-in hibrid hajtást.