A 2005-ös világbajnokság hetedik futama, a tavalyihoz hasonlóan, az első olyan verseny, amely azonnal követi az előző nagydíjat. A Nürburgringen megrendezésre kerülő Európa Nagydíj többek számára hazainak számít majd, hiszen sok a német érdekeltségű csapat vagy éppen német származású pilóta.
Ettől a hétvégétől fogva nem lesz több időmérő edzés vasárnap. A hétvége legnagyobb eseménye így az, hogy a csapatok nagy örömére ezentúl már szombat este kiderül, hogy ki indulhat a vasárnapi futamon az első rajtkockából. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) visszahozza az időmérő edzések 2004-es szabályozását, azaz egy időmérő edzést tartanak szombaton 13-14 óra között és minden pilótának egy mért köre lesz teljes tankkal. A pályára az előző verseny eredményével ellentétesen mennek ki az autók, így tehát az előző futam győztese lesz az utolsó.
Ez nem az egyetlen változás, hiszen a BAR-Honda autói ismét rajthoz állhatnak, így 20 autóra bővül a mezőny. A tavaly remekebb formát mutató csapat volt az egyetlen, mely fel tudta venni a harcot a Ferrarival. Idén más a helyzet, hiszen jelenleg a Renault, a McLaren és a Toyota áll az ideiglenes konstruktőri dobogón. A nürburgringi versenypálya modernek, nem túl karakteresnek számít. Ez azt jelenti, hogy nem jelent nagy kihívást a pilóták számára. Ez persze megváltozhat, amennyiben esni fog az eső, s a Nürburgringen általában hideg van, s néha esik is. ű
A világbajnokságban vezető Renault a tavalyi évvel ellentétben nagy csalódással a háta mögött érkezik meg a német pályára. Az eredménytelenség okát az abroncsokban nevezte meg az enstone-i csapat, mégis bizakodó a hétvégi futammal kapcsolatban, hiszen karakterisztikájukat tekintve egy világ választja el egymástól a két pályát (Monaco-Nürburgring). A csapat nem csügged, sőt a csapat technikai igazgatója, Pat Symonds szerint, versenyképesek lesznek a hétvégén és a szezon összes többi futamán is. Ehhez az Elf is a segítséget nyújt. Hideg és esős időben ugyanis teljesen másfajta olajra lesz szüksége a csapatnak ahhoz, hogy itt is sikert érjen el, mint például a forró Hungaroringen.
Amennyiben esik, az hatással lesz az üzemanyag felhasználásra is, s így nagyon szoros munkára lesz szükség a csapat és az Elf között ahhoz, hogy a legjobb megoldást megtalálják a hétvégi versenyre.
Ami pedig a címvédő csapatot illeti, a Ferrari tavaly kettős győzelmet könyvelhetett el a Nürburgringen. Michael Schumacher győzelemre fordította a hazai pálya előnyét. A maranellói csapat jelenlegi helyzetét Jean Todt írta le a legpontosabban: “Nincs elég jó abroncsunk az időmérő edzésre, a többieknek pedig nincs elég jó abroncsuk a versenyre.” Ezzel is utalva a Renault gumis fiaskójára Monacóban. “Tehát jelenleg jobb a mezőny elejéről elrajtolni, mint kevésbé jó rajthelyről startolva a mezőny közepén futni a leggyorsabb köröket” – tette hozzá, de megvédte a Bridgestone-t is, hiszen olyan régen dolgozik már együtt a két csapat és olyan szép eredményeket értek el együtt, hogy ezt önzőség lenne elfelejteni. A hétvégén bevezetésre kerülő új időmérő rendszer Jean Todt elmondása szerint segíthet a csapaton.
A pálya és a verseny
Az autó beállítását tekintve ezen a pályán maximális tapadóerő szükséges. Sok az előzési lehetőség, s ez az a pálya, amely igencsak megterhelő mind a pilóta, mind az autó számára. Különös figyelem hárul a felfüggesztés beállítása szempontjából a sikánra, mint előzési lehetőségre is. A bokszstratégiák kidolgozására minden bizonnyal nagy erőket összpontosítanak majd a csapatok, mivel előzésre a legjobb alkalom a bokszokban lesz. A Nürburgring a Forma-1-es versenynaptár egyik legsimább pályájának számít, így a lágyabb keverékű abroncsokat részesítik majd a csapatok előnyben. A várható eső miatt azonban az esős abroncsokról sem feledkeznek majd el. A 60-körös Európa Nagydíj május 29.-én helyi idő szerint 14 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 5,148 km, a teljes versenytáv 308,863 km. 2004-ben kettős Ferrari-siker született a Nürburgringen. A futamot Michael Schumacher nyerte meg. A német pilóta ideje 1’32″35.101 volt. A harmadik helyen a BAR-os Jenson Button ért célba.