A német pilóta türelemre intett mindenkit, mondván először az előtte álló versenyre összpontosít, majd utána jöhetnek a jövőjét firtató kérdések. Úgy tűnik a Ferrari német sztárjának sikerült a koncentrálás, hiszen ő állhatott fel az 53 körös Olasz Nagydíj dobogójának legfelső fokára. A második helyen az első rajtkockából rajtoló Kimi Räikkönen ért célba, míg meglepetés-harmadiknak Robert Kubica kormányozta célba BMW-jét.
Michael Schumacher a verseny végeztével ígéretéhez híven bejelentette, hogy a 2006-os év végén függetlenül annak végeredményétől, visszavonul a versenyzéstől. “Nem tudom szavakkal kifejezni és bármit is mondanék, nem tudná teljesen leírni, hogy mennyire is szeretem az autósportnak ezt a lenyűgöző világát és mindazt, amit nekem adott. A gokarttól kezdve a Formula-1-ig olyan perceket éltem meg, amiket soha nem felejthetek. Végtelenül hálás vagyok mindazért, amit kaptam. Mindenkinek köszönetet szeretnék mondani, aki elkísért, támogatott és inspirált engem, egészen a gyermekkoromtól kezdve. Hamarosan az életem a családomé lesz, miközben boldog is vagyok, hogy még a Ferrari része lehetek. Most azonban a világbajnokság ami igazán számít.”
Miközben Michael Schumacher karrierje 90. nagydíj-győzelmét zsebelte be, az idei évre már nagyon jellemző Schumacher-Alonso párharc ezúttal elmaradt. Fernando Alonso csak a 10. rajthelyről vághatott neki az Olasz futamnak azután, hogy a szombati időmérő edzést követően a pályabírák megbüntették. Szerintük ugyanis a spanyol pilóta az időmérő edzésen a levezető körében feltartotta Felipe Massát. Bár a versenyen a Renault-pilóta feldolgozta magát a harmadik helyig, mégsem sokáig maradhatott versenyben, mivel alig 10 kör után motorhiba miatt fel kellett adnia a versenyt. Így Schumacher mindössze kétpontosra dolgozta le hátrányát a világbajnokságban még mindig vezető Alonsóval szemben.
“Nincs túl sok mondanivalóm egy ilyen napon. A 10. helyről rajtolva mindent a határig kell nyomnod – magadat, az autót, az abroncsokat és a motort. Könnyen dobogós helyen végezhettem volna ma, és megmutattuk, hogy a büntetés nélkül az autó elég gyors volt ahhoz, hogy akár a győzelemért is küzdjünk.Még három futam van hátra és egyre erősebbek leszünk az autón, az abroncsokon és a motoron végzett új fejlesztésekkel. A hétvége ítélete egyszerű: a verseny végkimenetele a pálya mellett dőlt el szombat délután” – nyilatkozta keserűen a spanyol pilóta.
Felipe Massának és Fernando Alonsónak nem volt ezen a hétvégén szerencséje egymással. Hiszen a szombati időmérő incidenst követően a vasárnapi futamon Massa versenyének akkor lett vége, mikor Fernando Alonsót követve az első sikánban a Renault motor felrobbant és a pályára ömlő olaj miatt Massa kicsúszott a fűre. Mikor visszatért a betoncsíkra, a brazil pilóta összeszedett egy jobb első defektet. Így pontok nélkül a kilencedik helyen ért célba.
A Renault-nak ezúttal nem sikerült a hétvége. Bár Alonso nem szerzett pontokat, csapattársa Giancarlo Fisichella egy bokszbeállásos stratégiával a negyedik helyezett lett. Nem sokkal az Olasz Nagydíj előtt a Renault csapat közleményben tudatta, hogy jövőre Giancarlo Fisichella mellé Heikki Kovalainent szerződtette pilótának. A két tesztpilóta a brazil Ricardo Zonta és Nelson Piquet Jr. lesz. Bár a csapatfőnök Flavio Briatoréról kész tényként állította a sajtó visszavonulását, most kiderült, hogy nemhogy nem vonul vissza, hanem két újabb évre meghosszabbította szerződését. Í
gy legalább a Formula-1 meghatározó embereinek egyike marad a sportágban. Az ötödik helyen Jenson Button ért célba, miközben Rubens Barrichellóé lett a hatodik hely. Jarno Trulli nagyszerű munkával két pontot hozott a Toyota konyhájára, miközben Nick Heidfeld annak ellenére, hogy a harmadik kockából rajtolhatott el, egy elrontott első körrel és a bokszutcában használt sebességkorlátozó gombjának meghibásodása miatt végül egy ponttal térhetett haza. Ez annak a ténynek a tükrében, hogy újonc csapattársa, Robert Kubica dobogós helyen végzett, igencsak siralmas helyezés. Kubica egyébként nagyszerűen versenyzett, s méltán róla szólnának az F1-es híradások, ha nem most jelentette volna be visszavonulását Michael Schumacher. A lengyel pilóta mindössze harmadik nagydíján ért el dobogós helyezést.
A Formula-1-es mezőny ezután búcsút int Európának, s kétszer a Távol-Keleten, majd utoljára Brazíliában méri össze az erejét. Először is a három hét múlva megrendezésre kerülő Japán Nagydíj következik Szuzukában (2006. október 1.). Bár Alonso még őrzi a helyét az egyéni ponttábla élén, a konstruktőri ponttáblán a Ferrari átvette a vezetést három pontos előnnyel. Így hogy a világbajnokságok teljesen nyitottá váltak, különösen izgalmas szezonvége vár ránk.