Persze ez nem jelenti azt, hogy a pálya nagyon elhasznált lenne, hiszen a nagy kihasználtság mellett a pálya fenntartói folyamatosan nagy figyelmet fordítottak a fejlesztésekre.
Az, hogy milyen sokat köröznek a pályán a csapatok, jól példázza, hogy a Williams-BMW csapat autói csak idén már 10.363 km-t futottak a Circuit de Catalunyán. Így mindenki ismeri és szereti is a spanyol pályát. Pont emiatt érdekes, hogy annak ellenére, hogy rengeteg időt töltenek itt a Formula-1-es tesztbrigádok, mégsem könnyű megtalálni a 4,627 km hosszú pályán a megfelelő autóbeállítást.
“A pálya durva felülete nagyon igénybe veszi az abroncsokat, miközben a sok gyors kanyar a pilóta állóképességét teszteli. Emellett ott az erős szél, amely gyakran ráfújja a homokot a pályára. Döntő fontosságú emiatt az aerodinamika, amelyet a tesztelések során folyamatosan változtatunk.” – nyilatkozta Juan-Pablo Montoya.
Annak ellenére, hogy a csapatok szinte hazaérkeznek Barcelonába, azért mégsem olyan egyszerű a dolguk a verseny előtt. Azt figyelembe kell venni, hogy az autóbeállítás folyamatos változtatást igényel aszerint, hogy miképpen változik az időjárás és a széljárás. Ez utóbbi nagyban befolyásolja az autó aerodinamikai teljesítményét, amelyen idén különösen nagy a hangsúly a Forma-1-es csapatoknál. Ahhoz, hogy ebben a felgyorsult Forma-1-es környezetben minél kevesebb idő alatt lehessen egy-egy technikai feladatot végrehajtani, egyre több élvonalbeli istálló veszi igénybe számítógépek segítségét. Így van ezzel a világbajnok Ferrari csapata is, amely a Williams-BMW mellett a HP AlphaServereit alkalmazza az aerodinamikai tesztjei során.
Azt egyöntetűen kijelenthetjük, hogy a pilóták többsége igencsak kedveli azt a pályát, sőt mi több az, akinek ez a hazai versenye “kötelező” is szeretnie. Így van ezzel Fernando Alonso is, akire ráadásul nagy nyomás nehezedik azután, hogy tavaly a második helyet szerezte meg a Renault-val.
“Sokat tesztelünk Barcelonában, de csak évente egy versenyt tartanak itt. Látva, hogy a lelátók tele vannak, s e százezer ember 95 %-a a Renault-t támogatja, nagyszerű érzés, ez olyasmi, amit nehéz elfelejteni. Különleges érzés itthon versenyezni, saját közönség előtt. Már nagyon várom. Bár a pálya nem új, mégis Barcelonában mindig valahogy különleges érzés versenyezni.”
A pálya és a verseny
Ez a versenypálya igazán próbára teszi az autók aerodinamikáját, hiszen gyors és lassú kanyarkombinációkkal van tele. A hosszú célegyenes után erősen kell fékezni az első kanyarba menet, s ez azon kevés lehetőségek egyike, ahol előzni lehet a pályán. A várhatóan változékony időjárás nagy meglepetéseket eredményezhet.
A 66-körös Spanyol Nagydíj május 9-én 14 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 4,627 km, a teljes versenytáv 305,256 km.
A 2003-as futamot Michael Schumacher nyerte meg. Ideje 1’33″46.933 volt. A körrekordot Rubens Barrichello tartja 1’20″143-as időeredménnyel. A második a Renault pilótája, Fernando Alonso, míg a harmadik helyezett a ferraris Rubens Barrichello lett.