Ők állítják, élet-halál harca a kiscsapatok fennmaradásáért inkább szánalmas, mint hősies. Vele készített interjúnkból kiderül, valóban elképesztően nagy a költségvetési szakadék a mezőny eleje és vége között, tehát nem véletlenül küzd a nagyobb egyenlőségért. Az ausztrál üzletemberrel Baumgartner Zsolt szerződtetéséről is beszélgettünk, melynek megerősítése volt tulajdonképpen az apropója a Minardi csapat február 15-i budapesti látogatásának.
Autó-Motor: – Tavaly egyáltalán nem teszteltek a szezon előtt, ám idén hamar elkészültek az autóval, amit már többször is volt alkalmuk kipróbálni az Ausztrál Nagydíjat megelőzően. Mi ennek a változásnak az oka? Netán a nagyobb költségvetés?
Paul Stoddart: – Igen, idén valóban több pénzből gazdálkodunk. A tesztelést tulajdonképpen már tavaly elkezdtük a megvásárolt Arrows A23-asok tanulmányozásával, és ez a program egész télen folytatódott, Misanóban töltöttünk hasznos napokat, jövő héten pedig Imolában folytatódik a munka. Mostani helyzetünket tényleg össze sem lehet hasonlítani a tavalyival, ezúttal jobb pozícióban kezdhetjük az évet, és ez örömmel tölt el.
AM: – Az elmúlt évben sokat lehetett hallani a Mercedes 10 millió eurós, tehát az önök által használt Ford-Cosworth motoroknál jóval olcsóbb motorjáról, melyet a kisebb csapatok részére tudott volna szállítani, ám végül senki sem élt a lehetőséggel. Folytattak erről érdemi tárgyalásokat a Mercedes-szel?
PS: – Mi sosem kaptunk ilyen ajánlatot tőlük. Ezt az ajánlatot ők a GPWC nevében tették, hiszen a 2002-ben a Heathrow reptéren tartott találkozón minden csapatvezető, az FIA és Bernie Ecclestone megállapodtak, hogy segíteni fogják a kiscsapatokat, de mind a mai napig nem érkezett konkrét ajánlat a Mercedes-től. Remélem, egy napon azért majd komolyan veszik ezt a megállapodást, hiszen jelenleg a gyártók 2 billió dollárt invesztálnak az általuk támogatott 7 csapatba – Ferrari, Williams (BMW), McLaren (Mercedes), Renault, Jaguar (Ford), BAR (Honda), Toyota – és a maradék három nehezen tud velük versenyezni. Költségeink nagy részét a motorvásárlás teszi ki, s ebben, ahogy azt már említettem, mindmáig nem kaptunk segítséget.
AM: – Tavaly emiatt kemény vitái voltak a topcsapatok vezetőivel. Ezek szerint idén sem fog javulni a kapcsolatuk?
PS: – Valóban sokat vitázunk, főleg a szabálymódosításokról, a pénzről, és a sportág jövőjéről. Ha mindez a kamerák előtt történik, az valóban izgalmas lehet a nézőknek.
AM: – Visszatérve a motorokra, idén önök is ugyanazt a motort kapják, mint a Jaguar és a Jordan? Eddig elégedettek vele?
PS: – Sajnos nem ugyanazt a motort kapjuk. A Ford financiális okokból úgy döntött, hogy a tavaly erőforrás megerősített változatát szállítja nekünk. Ez egyben stratégiai döntés is volt, hiszen idén fontos lesz megbízhatóságuk. Szerintem a szezon első felében számos motorhibát fogunk látni, de ha mi ugyanekkor jól teljesítünk, akkor lehetőségünk nyílik a pontszerzésre. Egyéb esetben, ha nem követnek el vezetői hibát, vagy nem sújtja őket műszaki probléma, akkor a vezető 4 csapat között oszlanak meg majd a pontok.
AM: – Mi a véleménye az idei szabálymódosításokról?
PS: – Nem vagyok elégedett velük. A tavalyiakat támogattuk, viszont Max Mosley, az FIA elnöke és a világbajnokságban élen álló csapatok vezetői bírálták őket, de az év végén már senki sem panaszkodott, mert nyilván belátták, hogy jól működnek. Én úgy véltem, hogy idénre is megfelelnének, ám mégis egyedül maradtam a véleményemmel. A mi szempontunkból kár, hogy megszűnt a pénteki tesztelési lehetőség, mert nekünk nagyon bevált. A szombati egymás utáni kvalifikációk valószínűleg nehézséget jelentenek majd az új pilótáknak és a mérnököknek.
AM: – Jelenleg melyik az a része az autónak, ami még fejlesztésre szorul?
PS: – Pont az a gondunk, hogy nincs nagyon pénzünk a kutatásra és a fejlesztésre. Ahogy azt az eddigi tesztek is igazolják, megbízható autónk van, ám megközelítőleg sem költhetünk annyit egyes részeinek fejlesztésére, mint a többiek. Alapjában véve jó a konstrukciónk, s a motor ugyan nem olyan erős, de megbízható. Kiváló váltónk van, és nagy előrelépés történt a gumiszállítókkal, a Bridgestone-nal való együttműködésünkben is. Szóval tulajdonképpen elégedett vagyok, csak a kutatási és fejlesztési programra kellene több pénz. Amíg más csapat megteheti, hogy valamiből több darabot legyárt, és csak egyet használ fel belőle, mi nem engedhetünk meg magunknak ilyen luxust.
AM: – Volt egy ötlete a versenyhétvégék programjának színesítésére: a verseny a kétüléses Minardikkal, minden istálló részéről egy-egy autóval, egykori F1-es pilótákkal a kormány mögött, de a többi csapat nem ment bele. Mi volt az oka?
PS: – Ezt azért javasoltam, mert a kétüléses verseny már bizonyította sikerességét. Viszont sok csapatvezető egyszerűen nem lelkesedett az ötletért, néhányuknak szponzorációs gondjaik lettek volna vele. Kicsit csalódott vagyok emiatt, mert jó lett volna vele növelni a nézőszámot a futam délelőttjén, hiszen Ecclestone úr is erre törekszik. És szomorú, hogy akik ellen szavaztak, azoknak nem volt más ötletük helyette.
AM: – Úgy hírlik, hogy Baumgartner Zsolt 8 millió dollárért szerződött a csapattal. Igaz ez?
PS: – Ebben a formában nem. Nem szoktunk konkrét összeget meghatározni a szerződésben. A Formula-1 drága sport, és minden fiatal versenyzőnek hoznia kell szponzorokat, hogy bekerülhessen. Ahogy azt itt ma láthattuk Zsolt mögött 3 nagy szponzor is áll, a családja is támogatja, de ismétlem, konkrét összegről sohasem beszéltünk.