Egy éjszaka alatt 25-40%-ról teljesen feltöltött az i3s, a menüből az alacsony töltőáramot választva. A töltés kezdetét időzíthetjük is, ami kényelmes és praktikus. Fotó: Lővei Gergely és BMW

Amíg a legtöbb gyártó vért izzad azon, hogy a hagyományos típusokhoz hasonlító villanyautót készítsen, a BMW inkább azoknak készítette el az i3-ast, akik megengedhetik maguknak az elektromos autót, és jó eséllyel van még 2-3 másik kocsi a garázsukban. Most már nem kell csak a karbonkarosszériával, a láthatóan újrahasznosított műanyagból készített belsővel megelégedniük, hiszen piacra lépett a sportosabb hangvételű i3s.

Még mindig frissnek hat a belső, a kesztyűtartó felfelé nyíló fedelet kapott. Az elektromos fűtés az ember legjobb barátja, de sok kilométert kell feláldoznunk vele

Nem a látható változások indokolják a BMW elektromos autójának nevében megjelenő s betűt, hanem a műszaki tartalom. A villanymotor változatlan 102 lóerős tartós teljesítmény mellett már 184 lóerős csúcsteljesítménnyel bír. Nem az alapváltozathoz képest 14 lóerős többlet a lényeg, hanem a tény, hogy a menetstabilizáló rendszert itt már közvetlenül a motorvezérlőbe integrálták. Ez pár szemvillanásnyival gyorsabb információáramlást eredményez, ami cserében finomabb beavatkozást tesz lehetővé. Erre mondjuk szükség is van, mert a 155 mm széles futófelületű abroncsokkal nem csak télies útviszonyok között érkezünk el gyorsan a tapadás határára; a beavatkozás a megszokottnál gyorsabb kerregéssel jelentkezik.

Jó az ülések oldaltartása, magas a pozíció

Az alumínium alvázra felépített karbonkarosszériának köszönhetően egész alacsony a saját tömeg, ami a segítségünkre van a tempós kanyarvételnél, a villanymotor elképesztő tempóval lódítja meg az autót, könnyű meglepetést szerezni a többi közlekedőnek. Nagyban megkönnyíti a használatot a távolságtartó tempomat, ami megállásig vezérel. Arra azonban vigyázni kell, hogy hiába gyorsul és fordul jól az autó, a korábban említett keskeny abroncsok miatt a féktávot előrelátóan kell megválasztani.

Lecsavarozott szervizfedél rejtőzik a padló alatt, magasra kell emelni a csomagokat

Érthetetlen számomra, hogy a kezdettől fogva elektromos autónak tervezett jármű csomagterében miért nem alakítottak ki a töltőkábeleknek rekeszt, zacskóban kell azokat tárolni, és az oldalfalhoz kell szíjazni – a tesztautóhoz az otthoni és villámtöltéshez szükséges kábel is járt. Az utastér 2+2 személyes kialakítású, könnyű a hozzáférés a második sorhoz, de felnőtt itt csak akkor fér el kényelmesen, ha az anyósülést előrehúzzák (3+1). Télen előny az elektromos fűtés, hiszen gyorsan szabaddá teszi az ablakokat, de ezért jelentős hatótávot kell feláldoznunk. A párásodás (havas-vizes cipő és kabát) miatt állandóan alapszinten járatott szellőzéssel, ülésfűtéssel télies körülmények között 140-150 km körül alakul a tényleges hatótávolság, ez messze elmarad a gyári WLTP, azaz valós forgalomban mért 235-245 km-es értéktől. Persze a tempó visszafogásával lehet spórolni, de egy 14 milliós kisautónál ne legyen utópia a megengedett sebességgel haladás!

Nem csak álló helyzetből gyorsul jól az i3s, menet közben is nagyot lép

Tetszett
• erős és nyomatékos motor
• távolságtartó tempomat
• erős motorfékhatás

Nem tetszett
• rövid hatótávolság
• keskeny abroncsok miatt rossz tapadás

Összegzés
Aki megengedheti magának az i3s luxusát, az csupa pozitív élményt tapasztal. Jól megy, könnyű vele parkolni, a használat is egyszerű, csak nem szabad megfeledkezni a keskeny abroncsok miatt esetleg hosszabb féktávolságról.

BMW i3s
Villanymotor
Tartós teljesítmény: 75 kW (102 LE)
Csúcsteljesítmény: 135 kW (184 LE)
Max. forgatónyomaték: 270 Nm
Hossz./szél./mag.: 4006/1791/1590 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1592/1586 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1340/425 kg
Csomagtér: 260-1100 l
Akkumulátor: 33,2 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,9 s
Max. sebesség: 160 km/h
Szabványos fogyasztás: 14,3 kWh/100 km
Tesztfogyasztás: 18,8 kWh/100 km
A modell alapára: 12 723 000 Ft (i3 94Ah, 170 LE)
A tesztelt verzió ára: 13 876 000 Ft