Noha Carlos Ghosn már a 2009-es Frankfurti Autószalonon meghirdette az elektromos autó programot, Magyarországra csak most érkeztek meg hivatalos forrásból a Z.E. típusok, egészen pontosan november elsejétől a Zoe nevű kisautót lehet megvásárolni a 41 magyarországi Renault márkakereskedésben – a 13 darab Z.E. Expert szalonban pedig tesztautó is lesz, tehát ki is lehet majd próbálni a villanyautót. A késlekedés oka egyszerű, a pénz, mármint a Renault nem luxusautókat készít, és csak most – nemrég – lett olyan a gazdasági környezet, hogy hazánkban is megéri komolyan foglalkozni az elektromos autókkal.
Annyiból nem késtek el, hogy az autónként legfeljebb 1,5 millió Ft-os állami támogatás ellenére nem nagyon pörgött fel az elektromos autók piaca Magyarországon, a zöld rendszámból adódó előnyök is inkább csak a cégeknek kedveznek. Tavasszal már megkezdte a Zoe előértékesítését a Renault Hungária, most pedig hivatalosan is bejelentették: november 1-től indul a forgalmazás, egyszerre az egész országot lefedő hálózatban. De nem csak személyesen, a kereskedésben lehet érdeklődni az újdonságról és ezzel kapcsolatban az elektromos autózásról, a magyar weboldalon olyan kalkulátort is találunk, amellyel a hatótávolságot tudjuk kiszámolni – a változók között a sebesség és a külső hőmérséklet is szerepel, tehát rögtön a téli értéket is megtudjuk. Az értékesítőket egyébként külön felkészítették arra, hogy nem csak az autó, hanem az elektromos autózás előnyeit és hátrányait is megismertessék az érdeklődőkkel.
A Zoe kétféle akkumulátorral készül, a 22 kWh és a 41 kWh kapacitású darabok fizikai mérete egyforma, arra is lehetőség van, hogy ezeket utólag kicserélje a tulajdonos, és kétféle motor hajtja az első kerekeket. Az R90-es egység a Renault saját villanymotorja 92 LE/220 Nm teljesítménnyel, az ehhez tartozó teljesítményelektronika gyorstöltést tesz lehetővé, a Q90-es egységet a Continental szállítja, annak 88 LE/220 Nm a teljesítménye, és villámtöltésre is lehetőség van a nagyobb teljesítményű inverter okán. Utóbbi egyébként azért jelent meg a választékban, mert a Renault motorgyára egyszerűen nem tudott elég nagy számban villanymotort készíteni. A nagyobb akkumulátorral 403 km a szabványos és 300 km a reális hatótávolság, az alapmodell szabványos hatótávja 240 km. A töltési idő egyszerű konnektorról rémisztően hosszú is lehet (30,5 óra), de napi 50-100 km-t autózónak ennél sokkal rövidebb töltési időre kell felkészülnie.
Még tárgyal a Renault Hungária a magyar piacon jelenlévő 7-8 olyan céggel, amelyik otthonra telepíthető töltőberendezéseket forgalmaz, a cél az, hogy hamarosan az autószalonban az ilyen igényeket is ki tudják elégíteni. Ezzel kapcsolatban 250-300 ezer Ft-os megcélzott árat említett a forgalmazó képviselője – feltéve, hogy nem kell fejleszteni az ingatlanon meglévő elektromos rendszert. Egyébként a Type II-es gyors/villámtöltő rendszer támogatja a Zoe, jelenleg ez a legelterjedtebb töltőfajta Európában. A fedélzeti töltőberendezést egyébként felkészítették az esetleges rossz minőségű elektromos hálózatra is, olyankor automatikusan kisebb teljesítménnyel tölt.
A Zoe egyébként csak az első lépés, a jövő évben a Kangoo Z.E. elektromos haszonjárművel bővíti a választékát a Renault, ebből lesz rövid (L1) és nyújtott tengelytávolságú (L2) teherszállító, valamint 5 személyes személyautó is (az L2 nagy karosszériából). A Twizy nevű jármű forgalmazását azért nem kezdték el, mert ott nem teljesen tiszta, hogy milyen kategóriájú jogosítvánnyal lehet vezetni az egyes változatokat.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!