Nem önszántából cselekedik a brit kormányzat, amikor 2040-től megtiltja a benzin- és dízelmotoros autók forgalmazását, a Legfelsőbb Bíróság előtt vesztett el egy pert, így cselekednie kell. A ClientEarth nevű környezetvédelmi szervezet perelte be a brit kormányt, mondván nem tesznek eleget a megfelelő levegőminőség biztosításáért. A nemrég bejelentett francia intézkedéssel ellentétben Nagy-Britanniában a belső égésű motorokat tiltják be, tehát csak elektromos autókat lehet majd értékesíteni és forgalomba helyezni. Az átállást nem roncsprémiummal segítik majd, hanem már 2020-tól bevezetik, hogy a járművek károsanyag-kibocsájtásának megfelelően útdíjat kell majd fizetni a 81 leginkább szennyezett útvonalon/övezetben (belvárosok), ráadásul a tervekben az is szerepel, hogy csúcsidőben, tehát a reggeli és a délutáni órákban teljesen betilthatják az érintett önkormányzatok a dízelek használatát. Radikálisan átalakítják az adózási rendszert, ami nem CO2-, hanem károsanyag-kibocsájtás alapú lesz, tehát a dízelek fenntartása ugrásszerűen megdrágul majd. Sok autós becsapva érzi magát a nagy-britanniai kormányzat által, hiszen a CO2-alapú (fogyasztás) adózási rendszerrel a dízelek felé terelték őket, most pedig büntetve lesznek.
Az önkormányzatokat törvényben kötelezik majd a forgalomlassító fekvőrendőrök felszámolására, hiszen sok helyen azért magas a levegőszennyezés, mert állandóan lassítani-gyorsítani kell az autóknak. Nem közvetlen támogatással próbálják majd ösztönözni az elektromos autók terjedését, hanem azzal, hogy a főútvonalakon 20 mérföldenként (32 km) elektromos villámtöltőállomásokat létesítenek. Ezzel kapcsolatban azonban csak a kormányzat optimista, szakértők szerint a szigetország elektromos hálózata egyszerűen nem tudja majd elviselni azt a terhelést, amit a gyorsan terjedő elektromos autózás jelent majd, ami a jelenlegi 61 GW-os maximális terheléshez még 30 GW-ot ad hozzá – nincs ennyi erőművi kapacitás, és nem biztos, hogy a távvezeték-hálózat is elviseli a hirtelen megnövekedő terhelést. Egyébként az intézkedéscsomag egyik eleme arról árulkodik, hogy a politikusok igenis tisztában vannak az átállás nehézségeivel, hiszen jelentős összeget adnak majd arra a tömegközlekedési vállalatoknak, hogy a meglévő autóbuszokat újabb – de még mindig dízelüzemű – motorokkal szereljék fel, az elektromos autóbuszok beszerzésének támogatása nincs a napirenden.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!