Hidegföldi Attila nem ma kezdte a veteránautózást, korábban a Volga-Csajka Klubot irányította több mint egy évtizeden keresztül, de aztán megváltozott az élete, és sorban eladogatta gyűjteményének darabjait. Egy autót hagyott meg, a valamikori Tatabányai Szénbányák egyik vezetőjének Zsiguliját.
Mivel szolgálati kocsija is volt az első tulajdonosnak, keveset használta az autóját, az eltérő homloklemez miatt valószínűsíthető, hogy egyszer össze is törte, de amúgy megkímélt állapotban volt – a hátsó hamutartókban még ott az 1979-ben felvitt gyári zsír. Pár évvel ezelőtt egy Európai Uniós támogatású program keretében lett elektromos hajtásúvá átalakítva a kocsi – a költségeket finanszírozták, csak a munkát kellett elvégezni. Amikor utóbbi mértékéről érdeklődöm, azt a választ kapom, hogy kb. két hét volt a tervezés, ezt követően jött az anyagbeszerzés, közben újrafényezték a karosszériát, majd újabb két hét alatt bekerült a villanymotoros hajtás a karosszériába.
Közdarab segítségével csatlakozik a 16 lóerős villanymotor a gyári váltóhoz, a jobb oldali doblemezen található az amerikai gyártmányú teljesítményelektronika, és van még pár nagyfeszültségű kábel a csomagtartóban elhelyezett lítium-vasfoszfát akkumulátortelepig (harmad olyan nehéz, mint ugyanez a kapacitás ólomsavas akkumulátorból, de nagyjából 1,1 millió forint az ára). A motortérben látható járólapok ballasztok, hiszen a 130 kg-os benzinmotor helyére egy 20 kg-os villanymotor került, ezek nélkül ágaskodna a kocsi. Újkorában – kb. öt évvel ezelőtt – vagy 80 km megtételére volt elég a telep kapacitása, mára érezhetően csökkent a hatótávolság.
A töltöttségről szükség szerint egy, a megfelelő kábelekhez csatlakoztatott multiméter árulkodik, de műszaki vizsga híján csak rendezvényeken gurulnak vele. Nagyjából 4 millió Ft-ba került eddig az autó, illetve körülbelül még egymillió Ft lenne a lepapírozása az átalakításnak Magyarországon. Más uniós tagállamban engedékenyebbek a hatóságok, úgyhogy majd egy kis külföldi kitérőt követően újra honosított iratokkal már rendes rendszámmal fog közlekedni a magyar utakon az autó – addigra belekerül a benzines állófűtés is.
Ami megvan, az a gyárival összevethető menetdinamika és a jellegzetes Lada váltóhang. A gyújtás ráadását követően a teljesítményelektronika bootolását kell megvárni, ha kattan a relé, már indulhatunk is. Elég a gáz- és a fékpedált nyomni, kuplungolni még a hátramenet kapcsolásához sem kell. Egyetlen elektromos kényelmi fogyasztó van a 38 esztendős Zsiguliban, mégpedig a hátsó ablakfűtés, ezenkívül még a világítás terheli a 12 voltos szekunder kört. Utóbbit táplálja csepptöltésszerűen a motorháztetőre helyezett napelempanel, így külön ennek az akkumulátornak a töltésével nem kell vesződni. Egyébként a minimális használat mellett annyi odafigyelést kíván az elektromos Zsiguli, hogy havonta egyszer kell tölteni, azaz este bedugni a konnektorba majd reggel kihúzni onnan a kábelt.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!