Fogalmak, rövidítések és tévhitek a hibridektől kezdve a különböző gázokon át az akkumulátorok élettartamáig. Cikkünkben az alaposságra és a közérthetőségre törekedtünk. Mit tudunk jól és mit nem? Mit takarnak a leggyakoribb „betűkódok”, s egyáltalán mi van az alternatív autózás színpadi függönye mögött? Az alábbi cikk összeállításakor Krajcsovits Sándor, a műfaj úttörőjének számító Toyota márka magyarországi vezérképviseletének termékfelelőse volt segítségünkre.

MI A HIBRID?

Sokan azt gondolják, hogy a hibrid hajtás nem más, mint egy belső égésű motor és egy elektromos hajtás kombinációja. A feltevés helytelen. A hibrid hajtás olyan hajtásrendszer, ami a fékezéskor veszendőbe menő energiát vissza tudja nyerni és egy energiatárolóban tárolni.

MI A FULL HIBRID?

A Toyota terminológiájában az a Full Hybrid hajtás, ahol a hajtott kerekek és az elektromos motor között nincs tengelykapcsoló (sem egy-, sem többtárcsás kuplung, sem hidrodinamikus tengelykapcsoló). Az elektromos motor állandóan hajt és lassításkor folyamatosan visszatölt, a hajtás hatékonysága megkérdőjelezhetetlen. Még a Miraiban is van egy NiMH akkus full hibrid rendszer, ami leveszi a tüzelőanyag-cellás hajtásról a gyorsítás energiapazarló feladatát és visszanyeri a fékezéskor egyébként veszendőbe menő energiát. Belső égésű motor kombinációjában annak feladata a hajtás támogatása – emiatt a vezérlés gyakran leállítja és beindítja azt.

A jelenleg alkalmazott belső égésű motorok közül az Atkinson-ciklusú motor a legmegfelelőbb választás, mert:

  • Kicsi a belső pumpálási ellenállása
  • Nincs érzékeny kiegészítő berendezése (turbó, részecskeszűrő, kettős tömegű lendkerék stb)
  • Nem érzékeny a motorblokk hőmérséklet-változásaira.
  • Elektromos vízpumpával a hőháztartása kiváló.
  • A gyakori start-stop üzemre tervezett, az akár rövid időtartam alatti leállítást és újraindítást is elviseli.
  • Hatékony üzem, kis emisszióval.

MI A RÁSEGÍTŐS (MILD/LÁGY) HIBRID?

Az elektromos motor kuplung(okkal) leválasztható a hajtásról. Haladásnál és lassításnál megszakadhat a nyomatékátvitel – erre sokszor szükség is lehet, amennyiben a teljesítményvezérlő, az akkumulátor és az elektromos motor teljesítményét meghaladja a gyorsítás vagy a lassítás teljesítményigénye. A rendszer hátránya, hogy nem a teljes sebességtartományban hajt és tölt vissza. A felépítése miatt az elektromos motor teljesítményét összeadják a belső égésű motoréval, ami helytelen számítás. A helyes teljesítményszámítás a nagyfeszültségű akku és a belső égésű motor teljesítményének összeadása.

MI A MIKRO HIBRID?

Lényegében egy olyan stop-startos rendszer, amelyben a generátor és az indítómotor egy egységet képez. Lassításkor leáll a befecskendezés és a lendület révén a generátor visszatölt egy hagyományos akkuba vagy egy tárolóba.

MITOL FÜGG AZ AKKUMULÁTOR ÉLETTARTAMA?

Az akku élettartama sok mindentől függ:

  • Energiasűrűség.
  • Felhasznált anyagok (NiMH, Li-ion…)
  • Terhelés, feltöltés-kisütés mértéke.
  • Működési hőmérséklet-tartomány. A NiMH akkukat (és a Toyota Li-ion akkuit) nem kell a klímakör megcsapolásával hűteni. Az utastér hőmérsékletét használja a rendszer. Annak érdekében, hogy a zselés kötőanyag hamarabb dolgozzon, az új Prius Plug-in Hybrid autóban a Li-ion akku belső fűtésű.
  • Gyártástechnológia tisztasága.
  • Műszaki tapasztalat (több mint 10 millió Toyota és Lexus hibrid autó 1997 óta, 2016-ban több mint 1,2 millió gyártott Toyota és Lexus full hybrid). A Toyota más területein szerzett elektromos hajtások (targoncák, anyagmozgató gépek) és energetikai rendszereinek (smart grid házak) tapasztalata is közrejátszik.

SZAKSZÓTÁR

Íme néhány gyakori rövidítés, fogalom magyarázata!

  • BIODÍZEL: Növényi olajokból vagy zsírokból előállított üzemanyag, vagy adalék.
  • BIOÜZEMANYAG: Hulladékból, erdészeti és mezőgazdasági maradékanyagokból, a nem élelmezési célú cellulóztartalmú anyagokból és a lignocellulóz tartalmú anyagokból előállított fejlett üzemanyagok.
  • CNG: Compressed Natural Gas, vagyis sűrített földgáz, amelyet üzemanyagként is lehet használni. Nagyrészt metánból áll, de tartalmaz propánt, butánt, etánt és nitrogént is.
  • FEV: Full Electric Vehicle, avagy tisztán elektromos hajtású gépjármű.
  • HEV: Hibrid Electric Vehicle, avagy hibrid elektromos hajtású gépjármű.
  • LNG: Liquified Natural Gas, avagy cseppfolyós földgáz.
  • LPG (AUTÓGÁZ): Üzemanyagként használható, cseppfolyós szénhidrogéngázok elegye. Nemzetközi jelölése LPG (Liquified Petroleum Gas).

Még több hasznos információ az Autó-Motor 2017. Tavasz különszámában.