Hirdetés – Az elektromos autózás néhány éve berobbant a köztudatba és egyre több ilyen autót látni az utakon. És bár külsőre megszólalásig hasonlítanak egy-egy robbanómotoros társukhoz, belül azért számos területen különböznek ezek az autók.
Ezek egy része viszont láthatatlan marad az átlag felhasználók, de még a profik számára is.
A habkönnyű megoldás
Az elektromos járművek nagy előnye, hogy alacsony károsanyag kibocsátás mellett sokkal halkabbak, mint a robbanómotoros autók. A csendes működés egyrészt előny, másrészt komoly kihívás is az autóipar számára. Ugyanis számos olyan problémára kellett az elmúlt években megoldást találni, amivel ezidáig különösebben nem kellett foglalkoznia egy autógyárnak vagy egy autóipari beszállítónak.
Nincs motorzaj
Egy elektromos autóban nincs motorzaj, így az utastér szigetelése sokkal fontosabb szempont. Ezt több ponton is meg lehet és meg kell tenni. Egyrészt szigetelni kell a motorteret, másrészt pedig mivel nincs motorzaj ami elnyomjon más hangokat, ezért újabb területekre kell kiterjeszteni a szigetelési feladatokat.
A légcsatorna szigetelése
A légcsatorna (HVAC, Heating, ventilation, and air conditioning) szigetelése különösen fontos tényező, ugyanis a hűtés-fűtés során a klíma ventilátor működése zajt ad ki, ami a motorzaj hiánya miatt kifejezetten hangos is lehet. A cél itt az, hogy megtörjük a főként magas frekvenciájú hangokat, és csökkentsük az energiaveszteséget. A ventilátor által keltett zajokat, zörgéseket sokszor zárt cellás habokkal csökkentik, aminek a vezető fejlesztője és gyártója a Trocellen a globális piacon. A zárt cellás habok előnye a nyílt cellával szemben, hogy nem szívják magukba a vizet, ezért nem hajlamosak annyira gombásodásra, penészedésre. Emellett jó szigetelési képessége van, és csökkenti az energiaveszteséget is.
Kevesen tudják, de a légcsatornák szigetelésével akár 75%-os súlycsökkentés is elérhető, ha megfelelő habot használunk a feladatra. A többi műanyaggal összehasonlítva a habosított poliolefin termékek jelentős súlycsökkenést jelentenek az autókban, emellett kiváló hőszigetelést és jó hangszigetelést is biztosítanak más alternatívákhoz képest. Ugyanez a tulajdonság persze nemcsak a légcsatorna esetében hasznos, hanem akár az ajtók vagy a motortér szigetelésénél is.
Hatótáv növelése szigeteléssel
Az elektromos autók elterjedésének egyik sarkalatos pontja, hogy hatótávuk sokkal kisebb, mint az robbanómotoros társaké. A hatótáv növelésében a szigetelés is nagy segítségünkre lehet. Ugyanis a hőszigetelés korrelál az energiaveszteség minimalizálásával, vagyis minél kevesebbet kell fűteni vagy épp hűteni az autót, annál inkább kímélni lehet az akkumulátort. Mivel az energia egy részét nem a hűtésre és fűtésre kell szánni jó szigetelés esetében, ezért ezt a többletet a hatótáv növelésére is lehet fordítani. A szigeteléssel önmagában persze nem lehet ugrásszerűen növelni a hatótávot, de mégis fontos tényező.
Víz és hangszigetelés
Emellett egyre több elektromos autó tartalmaz valamilyen tetőablakot, panoráma tetőt. A tetőlemez szigetelése során a komfortot lehet növelni azzal, hogy a tetőablakba is kerül habszigetelés, ami nem csak a hangot szigeteli, de van vízszigetelő funkciója is.
Csomagtér és akusztika
A csomagtér esetében a kerékdob fölé illetve a kárpit alá szoktak még szigetelést tenni. Ezeket szokták más termékkel összeépítve, laminálni és integrálni és így teljes padlószőnyeg rendszereket készítenek belőle.
A habokat emellett lehet egyéb akusztikai területen is szigetelési feladatok ellátására használni. Főleg vékony zárt cellás habok jelennek meg szigetelő és tömítő funkciók során a hangszóróknál is. Emellett olyan vékony habból készült öntapadós tömítéseket is használnak egyre több autóban, ami korábban csak a prémium szegmensben volt jellemző. Itt a légcsatorna szigetelése mellett a karosszéria, az ajtók, ablakok és tetőablakok külön szigetelésére kell gondolni. A cél ezeknél a helyeknél az, hogy meggátoljuk a keletkezett zajok továbbítását. Erre a különböző habok kifejezetten alkalmasak, a csillapításnak köszönhetően pedig növelni lehet a komfortérzetet.
A globális autóbeszállítói piac egyik legismertebb hab gyártója a Trocellen, akik a BMW-nek, Daimlernek és a Volkswagen csoportnak is gyártanak habokat.