Magyarországon még kevés embert érdekelnek a környezetvédelmi megoldások, ami ellen tenni kell. Ezért invitált minket a Mercedes a Fóti Gyermekvároson belül működő, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat által fenntartott Élhető Jövő Parkba, ahol a cég alternatív hajtású autóit közelebbről is megismerhettük.
Az már nagyon régóta nyilvánvaló, hogy a jövő hajtása a villanymotor, jelen pillanatban azon törik a fejüket a kutatók és azért áldoznak euró milliárdokat a fejlesztésre, hogy megtaláljuk a fedélzeti energiatárolás ideális módját. Most az átmeneti időszak elején tartunk, ezért nem szabad még megfeledkezni a belső égésű motorról sem, amely a következő évtizedekben meghatározó lesz a személyautókban: eleinte még hibrid hajtás részeként, később hatótávnövelőként. A fenntarthatóság része az is, hogy az egyéni szabadság egy részét beáldozzák az emberek, és a közösségi közlekedésre szállnak át; itt is nagyon jó pozíciói vannak a Daimler konszernnek, autóbuszok mellett például a Car2Go autómegosztó-szolgáltatással is rendelkezésre állnak, és akkor még ott van a Smart márkanéven kínált elektromos bicikli is.
Az autókra visszatérve az egyszerű hibrid hajtást a C300 Bluetec Hybriddel demonstrálják, amelyben egy két turbós, 2,1 literes dízel és egy villanymotor állítja elő a 231 lóerős rendszerteljesítményt. Ennél annyiból közelebb a jövő autójához az S 500 Plug-In Hybrid, hogy nagy kapacitású akkumulátort alkalmaznak, aminek segítségével akár 30 km-t tud menni az autó helyi károsanyag-kibocsájtás nélkül. A hajtásban egy 3,0 literes biturbó V6-os benzinmotor és egy villanymotor dolgozik együtt, a rendszerteljesítmény 442 LE/650 Nm, miközben a szabványos fogyasztás mindössze 2,8 l/100 km. Az is nagy teljesítmény, ha a gyakorlatban ennek háromszorosát hozza majd az autó…
Mivel ebben a piaci kategóriában a motorhang nem szalonképes dolog, soha nem halljuk, épp melyik erőforrás dolgozik. Egyedül a műszerek informálnak a történésekről, hiszen a rendszer automatikusan bekapcsolja a benzinmotort, ha például ha a 115 lóerős villanymotor által már meg nem oldható mértékű gyorsításra ad parancsot a sofőr jobb lába. A forgalom tempóját gond nélkül leköveti az autó villanymotorral, síri csendben – még szerencse, hogy nem spórolták ki a Burmeister hifit a próbált példányból, különben halálra unná magát az ember. A Mercedes S 500 Plug-In Hybrid lényege, hogy meggyőző és (mármint luxusautó-szinten) megfizethető módon ismerteti meg az embert azzal, mire számíthatunk a következő évtizedekben. Egyedül talán azt lehet hiányolni belőle, hogy nincs benne a hatótáv-para, hiszen ott az önmagában 333 lóerős benzinmotor, ami az akkumulátor lemerülésekor belép.
A járműveken kívül egyébként az egész Daimler konszernen belül fontos szerepe van a környezetvédelemnek, például az összes új dolgozó – beleértve a kecskeméti Mercedes gyár munkásait is – a munkavédelmi- mellett környezetvédelmi oktatásban is részesül. Az alig három éve termelő magyar gyárban egyébként máris fejlesztik a fényezőüzemet, ahol egy új szárazleválasztó-berendezés üzembe helyezésével 5 százalékkal csökkentik a kőliszt-hulladék mennyiségét, a présüzemben pedig víz nélküli lemeztisztító berendezést helyeznek üzembe, amely 40 százalékkal kevesebb olaj-víz hulladékot eredményez.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!