A legkorszerűbb, 103 kW / 140 LE teljesítményű, 2.0 TDI motorral együtt a dízelekre jellemző alacsony fordulatszámokhoz igazodva egyaránt mérsékli az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. S mindezt egy igazi automatikus váltómű kényelme mellett. Miután a gyakorlatilag veszteségmentesen kapcsoló kettős tengelykapcsolós sebességváltó (DSG) a sportos Golf-modellekben megjelent, s gyors és kényelmes váltásaival igen meggyőzőnek bizonyult, a Volkswagen erőátvitel-specialistái a DSG váltóművet immár az erős dízelmotorokra is adaptálták.
Ennek során a motor kedvező működési tartományának szabályzására az elektronika kínálta lehetőségeket használták ki, s a motort éppen e tekintetben optimalizálták tovább. Az erőforrás a dízelekre jellemző alacsony fordulatszámokról így még erőteljesebben húz, s a vonóerő-átadáshoz nem igényel fordulatszám-emelést. A tervezők a Golf, a Golf Plus, a Touran és az új Passat számára a „TDI plusz DSG” kombinációt fejlesztették ki, újabb sikert ígérő alkalmazási területet teremtve a kettős tengelykapcsolós sebességváltó számára.
A vezetés élvezete, a mozgékonyság és az alacsony üzemanyag-fogyasztás kombinációja igen csábítónak bizonyult, a DSG 2004 eleji bevezetése óta ugyanis több mint 150 ezer vásárló döntött az innovatív váltómű mellett. A 2003 óta gyártott, 103 kW / 140 LE teljesítményű és 320 Nm maximális forgatónyomatékot nyújtó 2.0 TDI a DSG váltóművel megvalósított összehangolása révén még vonzóbbá vált. Mindenekelőtt a szivattyú-befecskendező egységekből álló rendszert fejlesztették tovább, hogy a változatlanul több mint 2000 bar üzemi nyomás mellett az előzetes befecskendezések határolása pontosabb legyen, akárcsak a főbefecskendezés mennyisége. Az eredmény pedig az alapjárat környékén és alacsony terheléseknél mutatott ideális viselkedésben mutatkozik meg.
A Volkswagen mérnökei mindemellett a DSG-váltó terhelési tartományában a kipufogógáz-visszavezetés mértékét 15 százalékkal megnövelték, hogy a gázok nitrogén-oxid tartalmát a részecske-kibocsátás változatlanul alacsony szintje mellett mérsékelhessék. A dugattyútető szelepmélyedések nélküli, immár sík kialakítása még hatékonyabb égésfolyamatot eredményezett.
A befecskendezett mennyiségeket, a befecskendezés kezdetét és a töltőnyomás felépülését így tovább optimalizálhatták, hogy a TDI motor és a DSG váltó együttese a Golf-kategóriában nagy biztonsággal teljesítse az Euro 4 kipufogógáz-szabvány előírásait. Ez olyan tulajdonság, amelyet a jelenlegi automatikus sebességváltókkal még csak megközelíteni sem sikerül. A kettős tengelykapcsolós sebességváltó legfőbb előnye egyfelől hatásfokában rejlik, amely a mechanikus erőátvitel révén éppoly magas, mint a manuális kapcsolású váltóművek esetében.
A DSG másfelől a legkisebb váltási lengések nélkül kapcsol, ami a csupán egy tengelykapcsolóval működő automatizált váltóműveknél nem valósítható meg. Mindezt a DSG váltómű szabályozhatóságából származó előnyök egészítik ki. Ennek segítségével
– optimalizálható az elindulás folyamata, a turbófeltöltő okozta vonóerő-visszaesések kiküszöbölhetők
– minimálisra csökkenthető a kapcsolási folyamat időszükséglete, mivel egy váltás csupán mintegy 40 ezredmásodperc alatt hajtható végre, és visszakacsoláskor akár több fokozat is átugorható,
– mindenkor a legkedvezőbb áttétel valósítható meg, mivel az egyes fokozatok áttétele a hidrodinamikus nyomatékváltóval szerelt automatikus váltóművektől eltérően itt szabadon meghatározható,
– optimális fokozatválasztással az üzemanyag-fogyasztás is mérsékelhető, miközben a veszteségekkel működő, hidrodinamikus nyomatékváltóval szerelt automatikus váltóművek ezzel ellentétben növelik a motor fogyasztását.
A dízelautók vezetői pontosan tudják, hogyan használhatók ki e motorfajta üzemanyag-fogyasztási előnyei – lehetőség szerint alacsony fordulatszámokon kell közlekedni és sebességet váltani. A DSG a TDI motor esetében a vonóerő alacsony fordulatszám-tartományokban történő fokozásával mindenkor rendelkezésre áll a szükséges forgatónyomaték a megfelelő vonóerő-többlet biztosításához. A többit pedig már elintézi az elektronika. A „dinamikus előszabályozás” segítségével a befecskendezés kezdete korábbra kerül, így ha a gyors váltáshoz éppen szükséges, késedelem nélkül akár 15 százalékkal magasabb forgatónyomaték áll rendelkezésre.
A „TDI plusz DSG” kombináció váltási folyamatai így elegáns és mégis erőteljes módon zajlanak. A „TDI plusz DSG” kombináció előnyei jól mérhetőek, mivel a motor azonos teljesítmény leadása mellett jóval alacsonyabb fordulatszámokon működik, mint egyébként. Miközben a kapcsolási fordulatszám 150-200 percenkénti fordulatszámmal alacsonyabb, az üzemanyag-fogyasztás mérhetően csökken. Egy új Golf a Golf IV ötfokozatú automatikus sebességváltójával mintegy 6,6 literes fogyasztást produkálna 100 kilométerre. A DSG váltóművel a fogyasztás 5,9 liter /100 km értékre esik vissza, azaz 10,6 százalékkal csökken. Mindezek valóban meggyőző érvek az iránymutató DSG sebességváltók intelligens kapcsolási stratégiája mellett.