A hét márkát képviselő Porsche Hungaria megalakulása óta nagy hangsúlyt fektet az eladott gépkocsik mögött álló szolgáltatások fejlesztésére. Így már 1991-ben elindult a ma már 180 tagú márkakereskedői hálózat fejlesztése, 1993 novemberében alakult meg a Porsche Leasing, 1994 februárjában a Porsche Bank, 1994 decemberében pedig a Eurent Autókölcsönző.
A szolgáltatások egyik kiemelt területe mindig az alkatrész- és tartozék ellátás volt, hiszen ez teremti meg a stabil szerviz szolgáltatások hátterét. Ennek első központja a Hős utcai alkatrész központ lett 1993-ban, ahonnan a Porsche Hungaria márkakereskedései számára értékesítettek és szállítottak 24-48 órán belül gyári alkatrészeket és tartozékokat. Az alkatrészek és tartozékok iránti kereslet növekedése egyenes arányú volt a hálózat növekedésével, melyben természetesen megnövekedtek a kiszolgálás színvonalával szembeni igények. Ezért született döntés egy merőben új, a XXI. század kihívásainak is megfelelő logisztikai központ megvalósításáról, mellyel megalapozható a hálózat és a szolgáltatások jövőbeni növekedése.
Fontos volt tehát az, hogy a PCB nem egyszerűen egy új helyen létesült alkatrész központ legyen, hanem feleljen meg a legmodernebb logisztikai elvárásoknak is. Így kiemelkedő jelentősége van az autópálya melletti elhelyezkedésnek és az önálló vasúti iparvágánynak is.
A PCB székhelyéül szolgáló telket 2001. februárjában vásárolta meg a Porsche Hungaria, a tervezés és kivitelezés koordinálását a cég szakrészlege, a Porsche Ingatlankezelő végezte. Az új logisztikai központ építése 2002. májusában kezdődött, a műszaki átadásra 2002. december 15-én került sor. A rekordidő alatt megvalósított, mintegy 4 milliárd forintos összberuházással elkészült budaörsi Parts Center Budapest 2003. április 1-én kezdte meg működését.
Az épület tervezője Benczúr László volt, aki a Porsche Hungaria székházát is tervezte, és akinek munkája kilenc másik építész pályázatát megelőzve nyerte el az első helyet. A teljes projekt generálvezetője a CÉH Rt. volt, a beruházás szervezői és lebonyolítási munkákat az Óbuda-Újlak Rt. végezte. A kivitelezésre szóló pályázatot a győri Integrál-Hexa Rt. nyerte meg. Ez utóbbi cég volt a kivitelezője a Porsche Győr Audi, koda és Volkswagen bemutatótermeinek is.
Maga az épület nem csak logisztikai, hanem esztétikai és formatervezési értékekkel is bír, ami egyedülálló a hasonló funkciójú épületek között. Tervezője egy szaklapnak nyilatkozva elmondta, hogy “az idő korróziójának a tradíció újraköltése képes ellenállni”. Ez indokolja, hogy a PCB épülete egy XIX. századi, úgynevezett shéd tetős megoldással épült, mely a födém tagolt felhajlításával a nagy fesztávolságú belső terek megvilágítását volt hivatott ellátni. A PCB épületében kitűnően sikerült az irodaszárny, a be- és kiszállítás területei és a raktározás funkcionális egységeinek összekapcsolása.
Az új beruházás révén az előző központ 3.400 m2-es raktárterülete helyett 10.500 m2 áll rendelkezésre, a raktározási térfogat a belmagasság növekedése következtében pedig ötszörösére nőtt. A raktár külön iparvágánnyal és vasúti átrakóval, kamion terminálokkal illetve cross-docking lehetőséggel is rendelkezik. A budaörsi telephelyen kiépített anyagmozgatási és tárolási technika ma a világon legmodernebbek között nyilvántartott technológiákra épül.
A logisztikai központ új informatikai alapjai, mint pl. a rádiófrekvenciás hálózaton alapuló magas színvonalú vonalkód technika, lehetővé teszik a gyors, precíz ügyvitelt, a kiszolgálási fok növelését. A logisztikai tevékenység optimalizálását biztosítja az egyes folyamatok (áruátvétel, raktározás, csomagolás, kiszállítás) fizikai elkülönítése, mellyel csökken a felesleges árumozgatás. A PCB vidékre naponta egyszer, Budapestre kétszer szállítja ki az alkatrészeket és tartozékokat.
A Parts Center Budapest története
1991: Alkatrész kiszállítás az Óbudai Autójavító Kft.-ből (Audi, SEAT, VW)
1992 március: Költözés a Frangepán utcába
1992: koda raktár megnyitása a Lomb utcában
1993: Hős utcai raktár megnyitása (Audi, SEAT, VW) 2116 m²-en. Tárolható alkatrészfajták száma: 16 500 darab
1994: A Hős utcai raktár bővítése 3 500 m²-re és a koda-raktár átköltözése. Tárolható alkatrészfajták száma: 18 000 darab. Kiszállítás naponta: 50 m3/800 fajta alkatrész. Alkatrészigény lefedettsége: 85%
1999: A konszignációs raktár felszámolása
2000: Sátor felállítása a Hős utcában: 4 200 m²-re bővül a raktárterület. Tárolható alkatrészfajták száma: 31 000 darab
2001. január: Budaörsi 70 000 m2-es telek megvásárlása
2001. december: Logisztikai központ terveinek elkészítése
2002. május: Építés engedélyezése
2002. november: A 10 500 m2-es raktár felépítése
2002. december: Az 1 600 m2 -es irodaépület felépítése
2003. február: Első árubeszállítás vonattal
2003. április: A raktár megkezdi működését. Tárolt alkatrészfajták száma: 35 000 darab; bővíthető 60 000 darabig. Kiszállítás naponta 120m3/3 400 fajta alkatrész, ami éves szinten 10 milliárd forintot jelent. Alkatrészigény lefedettsége: 91%. Vonaton beszállított alkatrész mennyisége: 16 000 m3/év, kamionon beszállított alkatrész mennyisége: 21 000 m3/év Kiszállítás során a kamionok a kereskedők látogatása során naponta 6800 km-t tesznek meg, ami éves szinten 1 764 000 kilométert jelent. Raktárépület 19 088m2-rel bővíthető a második ütemben.
Érdekességek a Parts Center Budapestről
A Parts Center Budapest a Porsche Hungaria egyik legnagyobb, XXI. századi minőségű beruházása. A modern logisztikai központ teljes egészében a cég nyereségének visszaforgatásával épült fel.
A Parts Center Budapest
- 132 000 m³ föld megmozgatásával
– 10 000 köbméter beton
– 150 tonna acél beépítésével
– 45 kilométer villanyvezeték felhasználásával
– 950 m hosszú iparvágány megépítésével
– 10 hónapos rekordgyorsaságú kivitelezéssel épült fel.
… a mindennapos munka során a Parts Center Budapest naponta több mint 3 400 tételt, azaz 120 köbméter árut szállít ki, melyek 6 800 km kiszállítási útvonalat tesznek meg több mint 50 városban és 100 helyszínen évente 10 milliárd forintos kiszállított értéket eredményezve.