A bochumi sztrájk most először okoz termelési zavarokat más európai gyárakban, elsősorban a kizárólag ott gyártott részegységek hiánya miatt. A brit Ellesmere-ben lévő üzemben is kénytelenek lesznek még a héten leállni a termeléssel, pedig már így is napi háromezer darabbal csökkent az európai személyautó-termelés.
A bochumi üzemben a munka a szakszervezet felhívására már azon a napon leállt, amikor a General Motors (GM) német leánycége, az Adam Opel AG ismertette a csoport több évre szóló európai költségmegtakarítási programját. Ennek alapján 2006-ig a GM 63 ezer európai alkalmazottjából 12 ezret kíván elbocsátani. (A létszámcsökkentés azonban nem vonatkozik a szentgotthárdi Opel Magyarország Autóipari Kft.-re, mert az a FIAT-tal létrehozott vállalathoz, a FIAT-GM Powertrainhez tartozik.)
A német leányvállalat már hat éve az anyacég támogatására szorul, így várható volt, hogy előbb-utóbb a tulajdonos megelégeli a gyenge teljesítményt. Most egy csapásra a keleti országrész vált a nyugatiak példaképévé: az ott dolgozók rugalmasabbak a munkaidőben, nagyobb a termelékenységük és nem utolsósorban kevesebbért dolgoznak. Mindezekért cserébe viszont biztosabb az állásuk. Bár munkabeszüntetés csak Bochumban van, ezen a héten már Európa-szerte mintegy ötvenezren tüntettek a tervezett létszámleépítések ellen. A vállalatvezetés egyelőre mindössze azt a szakszervezeti követelést fogadta el, hogy egyetlen gyárat se zárjanak be. Ezt is csak 2010-ig tartanák be, a létszámleépítés pedig elkerülhetetlen. Ennek ellenére úgy tűnik: a sztrájkhangulat lassan a múlté, mivel a mindenfajta tárgyalásnak elébe vágó azonnali munkabeszüntetés szabályellenes Németországban, így a munkások nemcsak a bérük elmaradásától, hanem a jogszerű elbocsátástól is tartanak.