Augusztusban gyakorlatilag nem változnak a hazai üzemanyagárak, a 95-ös oktánszámú benzin 275, a gázolaj pedig 260–265 forint körüli literenkénti áron lesz kapható a Mol Rt. töltőállomásainál – mondta Varró László, az olajtársaság vezető közgazdásza, aki a nemzetközi olajpiacon sem lát olyan fejleményt, amely az év végéig jelentősen elmozdítaná a jegyzésárakat a jelenlegi 60 dollár/hordós szintről. A kereslet és a kínálat egyensúlyban van – tette hozzá a szakember.
A finomítói kapacitások azonban szűkek, a napi 82 millió hordó körüli globális termelés mögött legfeljebb kétmillió hordós tartalék van, s ez egy-egy nagyobb feldolgozó ideiglenes kiesése vagy a válságtérségnek számító Irak és Nigéria kényszerű termeléscsökkentése miatt ármozgást okozhat a piacon. Az épülő finomítók üzembe helyezése késik, ezért a kínálat jelentős bővülése rövid távon nem várható.
A magas olajárakból az igazi hasznot az olajtermelő országok, vállalatok és finomítók fölözik le, a kiskereskedők, a benzinkutak a versenynek köszönhetően nem emelhetik kényük-kedvük szerint az árakat. Utóbbiak haszonkulcsa éppen ezért csökken – jegyezte meg Varró László, hozzátéve: a Mol nagykereskedelmi üzemanyagár-emeléseit is a piaci hatások határozzák meg, azt nem az olajtársaság diktálja.
Ezen a piacon is van verseny, hiszen ezer kilométeres körzetben tíz finomítótól is lehet vásárolni. A szállítás pedig nem drágítja jelentősen a terméket, hisz egy liter üzemanyag „vonatjegye” 200 kilométeren nem több egy forintnál.
Érdekesség, hogy az emelkedő árak nem vezetnek a fogyasztás csökkenéséhez, sőt az első fél év nem hivatalos statisztikái szerint az üzemanyagmérlegben csaknem 60 százalékot képviselő gázolajvásárlások tíz százalékkal bővültek, miközben a benzinfogyasztásban 1-2 százalékos viszszaesést tapasztaltak. A gázolajat 80-90 százalékban cégek, intézmények vásárolják, így e termék nem érzékeny az árváltozásokra.